DHCP uitdelen na reset DHCP server

Pagina: 1
Acties:
  • 553 views

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-02 19:04
In grote lijnen snap ik volgens mij wel hoe DHCP werkt maar ik vraag met toch af hoe het volgende scenario uitpakt.
  • Op een DHCP server is ingesteld dat hij 192.168.1.101 t/m 200 mag uitdelen.
  • 10 clients vragen op een dag een IP en krijgen bijvoorbeeld 101 t/m 110 toegekend. De server houdt een lijstje bij met wat hij zoal uitgedeeld heeft.
  • Vervolgens wordt (om wat voor reden dan ook) de DHCP server gereset, hij is zijn lijstje kwijt. De clients blijven gewoon doordraaien met het IP-adres waar ze een lease voor hebben.
  • Een 11e client vraagt een IP-adres.
Hoe weet de DHCP-server nu dat hij 101 t/m 110 voorlopig niet opnieuw mag uitdelen? Dat zou een IP-adres conflict opleveren.

Volgens mij is dit probleem wel eens met mijn WRT54G router als DHCP server opgetreden en ik vraag me af hoe dit te voorkomen is.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kan de leasetijd heel erg kort maken, maar of dat echter zo handig is...

C:\>_

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

te voorkomen ?

- niet resetten
- andere dhcp server neerzetten
- fixed ip adressen
- nieuwe router kopen die het eventueel wel door heeft

En huis tuin en keuken router is leuk, maar daar kun je dit soort "features" eerder verwachten

Iperf

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:49

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Hoef je niets voor te doen, een onderdeel van het DHCP protocol, is dat wanneer er een IP wordt uitgedeeld, er vlak daarvoor een controle wordt gedaan of dat IP niet toevallig al actief is. Indien dat het geval is +1
Wanneer de pc met een DHCP adres in je voorbeeld uit staat wanneer dit gebeurd, dan wordt het gezien als een geldige aanvraag van de nieuwe PC, de oude komt op, wil eigenlijk zijn eerdere IP hebben, en krijgt een niet akkoord terug van de DHCP server met vervolgens een nieuw adres.

I play my enemies like a game of chess...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

*disagrees*

ik heb zelf nog 2 weken geleden tegen het probleem aangelopen.. stond er een fixed. precies in de dhcp range
ging mooi een dubbel adres uitdelen

Iperf

• Little Penguin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Een beetje DHCP-server slaat de link tussen de uitgedeelde IP-adressen en de bijbehorende MAC-adressen op in een bestand (of ander permanent medium?).

Om eerlijk te zijn zou ik het een beetje vreemd vinden als een Router niet eenzelfde functionaliteit bezit - bijvoorbeeld door het op te slaan in een EEPROM of een stukje (battery powered) SRAM oid.

(Nu moet ik wel toegeven dat ik gewoon een DHCP server onder een NetBSD systeem heb draaien en dus geen ervaring heb met de DHCP server die in routers zit...)

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-02 19:04
Angelfire schreef op maandag 10 november 2008 @ 23:15:
Hoef je niets voor te doen, een onderdeel van het DHCP protocol, is dat wanneer er een IP wordt uitgedeeld, er vlak daarvoor een controle wordt gedaan of dat IP niet toevallig al actief is. Indien dat het geval is +1
Wanneer de pc met een DHCP adres in je voorbeeld uit staat wanneer dit gebeurd, dan wordt het gezien als een geldige aanvraag van de nieuwe PC, de oude komt op, wil eigenlijk zijn eerdere IP hebben, en krijgt een niet akkoord terug van de DHCP server met vervolgens een nieuw adres.
Volgens mij is er geen gegarandeerde manier om te controleren of een IP-adres 'actief' is. Pingen reageren ze lang niet allemaal op. Ook vraag ik me af of een PC die in sleep-mode stond bij wakker worden wel altijd zijn IP-adres controleert.
@fish: ik realiseer me heel goed dat een WRT54G slechts een goedkope consumenten router is waar je niet alles van mag verwachten. Desalniettemin vraag ik me af hoe een professionele 'hardware' router dit probleem wel kan oplossen. Hebben die inderdaad allemaal een stukje EEPROM om het te onthouden?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik weet dat een speedtouch het soms wel doet. Als die het statische ipadres niet in "zijn" lijst ziet geeft die gewoon maar dat ipadres waardoor de boel wel eens in de soep loopt. Nou en dat is niet zo fijn. De meeste redelijke routers die geven een ipadres uit die niet in gebruik is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

joppybt schreef op maandag 10 november 2008 @ 23:29:
[...]

Volgens mij is er geen gegarandeerde manier om te controleren of een IP-adres 'actief' is. Pingen reageren ze lang niet allemaal op. Ook vraag ik me af of een PC die in sleep-mode stond bij wakker worden wel altijd zijn IP-adres controleert.
@fish: ik realiseer me heel goed dat een WRT54G slechts een goedkope consumenten router is waar je niet alles van mag verwachten. Desalniettemin vraag ik me af hoe een professionele 'hardware' router dit probleem wel kan oplossen. Hebben die inderdaad allemaal een stukje EEPROM om het te onthouden?
ach het is een beetje wat een gek kan verzinnen he ... eeprom, nvram, comact flash, whats in a name. of complexere vormen
normaal word zo'n adres gelinkt aan het mac adres. en die komt dan vrij aan het einde van de lease, en bij afwezigheid van de client.

Iperf

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:00

chromeeh

the Gnome

[b]joppybt schreef op maandag 10 november 2008 @ 23:03
Hoe weet de DHCP-server nu dat hij 101 t/m 110 voorlopig niet opnieuw mag uitdelen? Dat zou een IP-adres conflict opleveren.
Lease tijd...
Als je de lease tijd kort zet, zal er vaker een adres 'opschoning' plaatsvinden.
Hij checked dan vaker of adressen weer 'vrij' zijn :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

De meeste DHCP servers hebben conflict detection. En als je een fixed IP heb in de DHCP range dan zit er sowieso al iets fout. Of je bent dan een exclusion/reservation vergeten of er wordt gerotzooit.

Maar in principe is het zo dat een IP adres dat in gebruik is niet wordt uitgegeven.

En ja..een huis tuin en keuken routertje..daar moet je niet al teveel van verwachten he ;)

• artharpe
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 08:38:
De meeste DHCP servers hebben conflict detection. En als je een fixed IP heb in de DHCP range dan zit er sowieso al iets fout. Of je bent dan een exclusion/reservation vergeten of er wordt gerotzooit.

Maar in principe is het zo dat een IP adres dat in gebruik is niet wordt uitgegeven.

En ja..een huis tuin en keuken routertje..daar moet je niet al teveel van verwachten he ;)
I.c.m. de router en DORA (http://wiki.answers.com/Q/What_is_Dora_process_in_networking) zouden er geen dubbele IP's uitgegeven moeten worden.

Verwijderd

Even een snel vraagje. Ik wilde connecten met Shoutcast, maar hij wide niet connecten. Toen ik aWARemote opstartte, bleek dat de server ip adres veranderd was. Dus heb ik in de Netgear de server ip ook aangepast voor Shoutcast. Ik heb de router niet gereset oid. Kan dat zomaar?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:25

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Right.. Daarom trap je een bijna 3 jaar oud topic omhoog? En het heeft ook nog eens niets met het originele topic te maken..

Als je een probleem hebt, kan je zelf een topicstart maken. Hou er wel rekening mee dat we het e.e.a. aan eisen stellen aan een topic.

[ Voor 35% gewijzigd door Equator op 28-06-2011 19:32 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.