Toon posts:

Sitecom WL-114 V2: draadloos internet werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb enige tijd geleden een tweedehands Sitecom WL-114 V2 draadloze router gekocht. Ik probeer hiermee nu draadloos te internetten maar dit blijkt niet mogelijk. Verbinding met de router is geen probleem, maar internetten lukt niet. Het configuratiescherm van de router geeft aan dat de "gateway unreachable" is, zie ook screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://i443.photobucket.com/albums/qq159/Oranjeschaap/status.jpg

en logboek:

Afbeeldingslocatie: http://i443.photobucket.com/albums/qq159/Oranjeschaap/log.jpg

Het punt is dat ik hier op een studentencampus zit waar je zeg maar gewoon je kabel "in de muur" steekt. Ik heb dus zelf geen modem of zo. Ik heb al van alles geprobeerd en veel opgezocht op internet maar ik kom er echt niet uit. Ik weet dat het hier mogelijk moet zijn om een router te gebruiken aangezien ik veel draadloze netwerken van anderen kan opvangen.

Hier de ipconfig log wanneer ik gewoon de kabel direct in mijn computer plug:

Afbeeldingslocatie: http://i443.photobucket.com/albums/qq159/Oranjeschaap/lan.jpg

en hier wanneer ik verbonden ben met de router:

Afbeeldingslocatie: http://i443.photobucket.com/albums/qq159/Oranjeschaap/wireless.jpg

Iemand een idee? Alle suggesties hoe dit op te lossen worden van harte op prijs gesteld!

Edit: Computer is trouwens een Acer Aspire 3610 met Broadcom 802.11 b/g netwerkkaart. Draait op Windows XP Home SP3.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2008 20:11 ]

Verwijderd

je router krijgt zo te zien geen verbinding.. weet je zeker dat de kabel uit de muur in de 'wan'-poort van de router zit? (klinkt misschien stom, maar ik kom dat heel vaak tegen :)).

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 17:09
Watvoor ISP heb je? moet je niet je WAN router rebooten nadat je je router aangesloten hebt?
(Zoals bij Chello UPC)

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
Ja, weet zeker dat de kabel in de wan-poort zit :)

Ik weet dus niet wat voor ISP ik heb aangezien ik gewoon "direct uit de muur" mijn internet haal zeg maar. Ik denk ook dat daar het probleem ergens ligt, hoewel ik nog geen kans heb gehad de router ergens anders te testen. En ik heb hem ook al een keertje of 20 gereboot denk ik ;)

Verwijderd

Provider is surfnet/uu aan het ip te zien, maar is dus inderdaad een directe verbinding. Heb ik trouwens ook, ook met router. Zou in principe dus moeten werken.. Wat staat er precies in de wan-instellingen verder? Misschien staat er iets verkeerd. Als je hem op fabrieksinstellingen terugzet is het meestal out-of-the-box wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem een aantal malen teruggezet naar fabrieksinstellingen nadat ik dingen veranderd had maar dat werkt dus ook niet...Ik heb geprobeerd hem in te stellen op zowel dynamisch IP adres als statisch (heb toen IP/subnet etc. gebruikt van de LAN ipconfig log, weet niet of dat juist is...). Heb trouwens ook geprobeerd om de DHCP server uit te schakelen maar dat had ook geen effect.

Verwijderd

Als je die gegevens van die eerste ipconfig (dus ip 145.120.1.44, subnet 255.255.255.128, gateway 145.120.1.126, dns 145.120.0.26) hebt ingesteld en het werkt nog niet denk ik dat je gewoon te maken hebt met een brakke verbinding (zit er een lampje bij de wan poort dat brandt?), of een brakke router..

Verwijderd

Topicstarter
Het wan lampje brandt wel, maar krijg dus gewoon geen verbinding. Dus in theorie zou het gebruiken van de gegevens van die eerste ipconfig gewoon moeten werken? Het zou kunnen dat hij inderdaad gewoon brak is aangezien ik hem van markplaats heb en er zal toch wel een reden zijn geweest om hem te verkopen...

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:46
Of hij is brak (test hem even bij iemand anders, of leen even een goede router) of ze passen binnen jouw campus iets toe van een mac-adres beveiliging. Maar dat lijkt me stug want dat ben ik nog niet eerder tegen gekomen op een campus...

Overigens, met dit soort routers haal je bij lange na niet de maximale capaciteit van je internet verbinding.

[ Voor 19% gewijzigd door Icey op 12-11-2008 09:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op woensdag 12 november 2008 @ 09:57:
Of hij is brak (test hem even bij iemand anders, of leen even een goede router) of ze passen binnen jouw campus iets toe van een mac-adres beveiliging. Maar dat lijkt me stug want dat ben ik nog niet eerder tegen gekomen op een campus...

Overigens, met dit soort routers haal je bij lange na niet de maximale capaciteit van je internet verbinding.
Als er een Mac-adres beveiliging is, dan zou ik dat toch simpel kunnen omzeilen door mijn PC's mac-adres te klonen? Tevens kan ik hier met 2 verschillende computers gewoon zonder probleem een LAN-verbinding maken.

Maar goed, ik zal hem wel proberen ergens anders te testen. Bedankt voor de suggesties in ieder geval. :)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan op de router inloggen. Verbinding tussen router en pc is dus in orde. Router krijgt echter geen ip van je provider.

Kies bij provider voor Chello (dhcp dus), zet je modem en router uit, ga lekker slapen zet modem aan, zet even later router aan. Nu zou er een ip bij wan ip moeten staan (dat 145 adres waarschijnlijk).

Zorg uiteraard voor de laatste firmware. Het zou zo moeten werken.

Krijg je trouwens meerdere ip adressen van je provider, want in dat geval kan je de wan poort vergeten en de router gewoon als switch gebruiken, ben je ook klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Aikon schreef op woensdag 12 november 2008 @ 19:07:
Je kan op de router inloggen. Verbinding tussen router en pc is dus in orde. Router krijgt echter geen ip van je provider.

Kies bij provider voor Chello (dhcp dus), zet je modem en router uit, ga lekker slapen zet modem aan, zet even later router aan. Nu zou er een ip bij wan ip moeten staan (dat 145 adres waarschijnlijk).

Zorg uiteraard voor de laatste firmware. Het zou zo moeten werken.

Krijg je trouwens meerdere ip adressen van je provider, want in dat geval kan je de wan poort vergeten en de router gewoon als switch gebruiken, ben je ook klaar.
Het probleem is dus dat ik geen modem heb. Ik zit hier op een campus en steek gewoon mijn netwerkkabel in de muur.

Bedoel je met die laatste zin dat ik de netwerkkabel gewoon in een lan-poort moet steken? Heb ik geprobeerd maar werkt ook niet. Ik probeer in ieder geval om Chello als provider te kiezen.

EDIT: kan inderdaad verbinding maken met de router, maar dit duur voor mijn gevoel wel erg lang. Een seconde of 30 voordat ik het login schermpje te zien krijg na het intikken van het IP-adres. Volgens mij duurt dit nog geen seconde bij andere routers die ik gebruikt heb.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2008 19:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, als ik de DHCP server van de router disable, kan ik er geen verbinding meer mee maken (krijgt een IP adres dat begint met 169) en moet ik hem resetten. Zie dan ook in HoverIP dat hij dan als DHCP server 255.255.255.255 aangeeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 20:32:
Trouwens, als ik de DHCP server van de router disable, kan ik er geen verbinding meer mee maken (krijgt een IP adres dat begint met 169) en moet ik hem resetten. Zie dan ook in HoverIP dat hij dan als DHCP server 255.255.255.255 aangeeft.
Ja de DHCP-server van de router zorgt voor het IP adres voor zijn clients, jouw pc dus bijv. Er zit echter ook een DHCP-client in de router die weer aan surfnet een IP adres vraagt.

Maar dat gaat niet, aangezien er dus niks van surfnet binnenkomt. Heb je de firmware al geupdate? Als dat ook niks uithaalt gok ik toch echt op een kapotte router. Of misschien is de kabel die je gebruikt een cross-kabel? Veel netwerkkaartjes pakken dat wel (die switchen gewoon, zodat je met je pc direct in de muur wel verbinding krijgt), maar je router wellicht niet.

Overigens is 255.255.255.255 een broadcast adres. Je router stuurt standaard hiernaartoe een DHCP discover, waarop een DHCP server zou moeten reageren..

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 19:21:
[...]

Het probleem is dus dat ik geen modem heb. Ik zit hier op een campus en steek gewoon mijn netwerkkabel in de muur.

Bedoel je met die laatste zin dat ik de netwerkkabel gewoon in een lan-poort moet steken? Heb ik geprobeerd maar werkt ook niet. Ik probeer in ieder geval om Chello als provider te kiezen.

EDIT: kan inderdaad verbinding maken met de router, maar dit duur voor mijn gevoel wel erg lang. Een seconde of 30 voordat ik het login schermpje te zien krijg na het intikken van het IP-adres. Volgens mij duurt dit nog geen seconde bij andere routers die ik gebruikt heb.
Modem/kabel, zelfde verhaal, geen verschil. :)

144-v2 heeft volgens mij ooit eens een slechte antenne gehad, je kan Sitecom mailen om te vragen of dat bij jou het geval is. Maar goed, als je simpelweg draadloos even vergeet totdat het bekabelt werkt, doet dat er ook niet toe.

Als je DHCP uitzet krijg je uiteraard geen ip van je router en kan je geen verbinding maken. 169 geeft windows aan zichzelf.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden. :)

Mjah, dat van die modem/kabel bedoelde ik meer dat ik dus niet mijn modem kan resetten. Vaak wordt dit als oplossing gegeven in andere threads en zo ;)

Ja, firmware is geupdate. Nee, gebruik geen crosskabel. En ik heb dat inderdaad ook gelezen over die kapotte antenne maar dat zou toch geen invloed moeten hebben op het wel of niet krijgen van een IP adres. Verbinding met de router is op zich geen probleem, Signaalsterkte is ook excellent.

Ik zal hem maar ergens anders moeten testen denk ik, misschien is hij inderdaad gewoon kapot.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2008 10:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil hier nog even op terug komen. Ik probeer de router op dit moment ergens anders en hij werkt echt prima, helemaal geen problemen. Stuk is hij dus niet. Maar wat er dan wel aan de hand is???
Pagina: 1