[GTX280] Onverklaarbare crashes

Pagina: 1
Acties:

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

Topicstarter
Ik heb een aantal maanden geleden een nieuwe PC gebouwd voor mijn broer.
Het is geen zielig PCtje maar daar heeft hij dan ook om gevraagd.
Voor de duidelijkheid hier even de relevante specs.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
1   Asus Striker II Extreme nForce 790i SLI, SATA2
1   Asus Videokaart PCI-e GeForce GTX280 1GB DDR3 2xDVI/HDCP
1   Cooler Master Midi Tower CM 690 ATX No PSU (zwart)
1   Cooler Master Processor Koeler RR-CCH-L9U1-GP Hyper TX2 AMD & Intel
2   Corsair 2x1GB DDR3 SDRAM PC10666 CL9.0 TwinX
1   Corsair Powersupply CMPSU-750VX 750W Bulk
1   Intel Core 2 Duo E8400 3.00GHz 1333 6MB Box
2   Samsung 320GB SATA300 16MB, HD321KJ
1   Samsung DVD-/+/RAM SH-S203P 20x/20x/12x LS Bulk (zwart)
1   Samsung TFT Monitor 2053BW 20", DVI (zwart)

Het systeem draait WinVista x64 met alle huidige drivers/updates/firmware geinstalleerd (non beta's)

Om een lang verhaal kort te maken, De PC werkte de eerste 2 maanden uitstekend. Mijn broer speelt veel WoW en dat werkte perfect, ik zelf heb Crysis en nog een aantal games gespeeld zonder problemen met erg hoge instellingen.

Tot op een dag mijn broer klaagde over het feit dat de PC soms vast liep, Random freezes, maar ook kreeg hij soms een soort pixel golfjes door zijn beeld. Er is in deze overslag "geen" instelling veranderd!

Aangezien de CPU op 3.6ghz liep heb ik deze terug geklocked naar 3 waar hij oorspronkelijk op hoort te staan. Verder heb ik alle mogelijke instellingen in de bios geprobeerd. Voor de duidelijkheid.

V-core
V-mem
EIST.
SpeedStep
Verschillende versies van de bios etc.

Niks helpt. Vervolgens heb ik alle nVidia drivers van alle nVidia hardware (goed) gedeinstalleerd en gecleaned. daarna heb ik de huidige versies van de drivers geïnstalleerd. dit hielp niet, Daarna heb ik met nog wat andere versies van nVidia drivers zitten testen maar niks werkte goed.

Vervolgens gebeurde er iets wat ik niet had verwacht. We hebben na al deze systeem wijzigingen WoW maar de schuld gegeven en deze totaal opnieuw geinstalleerd. Hierdoor veranderde de resolutie weer terug naar 1024*768. (oorspronkelijk 1680*1200) waarna het probleem niet meer optrad. na WoW weer in te stellen op de oude instellingen (Alles max + 4xAA en 8xAF) CRASH!

Nou klopt dit ergens wel. Crysis heb ik op max gespeeld maar zonder AA en ik snap nou eigenlijk niet hoe het kan dat AA kan zorgen dat een heel systeem instabiel wordt.

Ik heb wel vaker gelezen dat de Striker II extreme niet het meest vriendelijke board is op de markt maar ik zoek het heil toch in de GTX op het moment. (misschien in combinatie?) Vaak zijn er toch ook nVidia driver crashes (driver has been restored) maar meer info staat er niet in de eventlog. voor de duidelijkheid, er staat geen vreemde software op de PC, sterker nog.. Alle geïnstalleerde software is Legaal!

Kortom, een GoT topic :) meestal los ik dingen zelf wel op maar ik snap het nu ook niet meer!
Is de kaart nu kapot? moet ik hem terugsturen? of kan ik iets anders onderzoeken, Heb het voorval ook meegemaakt met Fallout 3 vanavond, maar woon op mezelf en zit niet meer in de buurt van de PC dus kan AA bijv. niet uitzetten om te testen of dit iets uitmaakt.

ps. mocht dit topic verkeerd zijn geplaatst volgens mods. sorry maar ik zoek het heil in de VGA kaart, ook al betreft het een heel systeem waardoor de keuze van forum een beetje bemoeilijkt wordt.

Verwijderd

Is nog zoveel dat je kunt testen dus neem eerst maar eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door. ;)
Temps bijvoorbeeld? Memtest? Wat voor crash?

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:07
Kaart in ander systeem getest, andere kaart in dit systeem getest?

Je kunt nog zoveel meer proberen ;)

Specs!

• pt0x

pt0x

Why are we here..

Topicstarter
Tis moeilijk om alle checks te doorlopen maar hier nog wat extra info
-Volt lijnen OK
-Memtest OK
-Temps OK

Windows Filesystem OK (conditie in het algemeen bedoel ik daar mee)
Voedingskabels in het algemeen OK (maar toch omgewisseld op de VGA voor de zekerheid)
Geheugen Actief gecooled (Geen resultaat)

Verder.. Ik kan niet in een ander systeem testen, geen bekende in de buurt met een systeem waar of een 8400 of een PCIE of DDR3 in kan :(

[ Voor 17% gewijzigd door pt0x op 10-11-2008 23:15 ]

• pt0x

pt0x

Why are we here..

Topicstarter
Toch ben ik denk ik achter gekomen wat er aan de hand is.

Net een stresstest gedraaid op de videokaart met FurMark en heb gemerkt dat de kaart ruim 105graden celcius wordt. kort hierna liep de pc weer vast. Ik heb er dus voor gekozen om de kaart RMA te sturen. hoop dat dit alle problemen oplost.