HTPC 5.1 computer set icm met standaard 2-aderig audio draad

Pagina: 1
Acties:

• Subigo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-05 11:09
Hallo,

Mijn zuster en echtgenoot hebben bij het verbouwen van hun huisje 4 prachtige gaten in de muur geboord en daar standaard 2-aderig audio draad in getrokken. Dit met in het achterhoofd de gedachte dat daar dan makkelijk hun boxen aan konden worden aangesloten die ze aan de muur willen hangen.

Nu ze inmiddels 2,5 jaar in het huis wonen vind vooral zusterlief het tijd dat de gaten opgevuld worden en er een HTPC komt.
De HTPC is niet zo'n probleem, die vouw ik voor een kleine 600 euro voor ze in elkaar.
Echter, de 5.1 set die er moet komen stelt mij voor een iets grotere uitdaging.
Eigenlijk is er geen geld en ruimte om een versterker neer te zetten. Het zijn absoluut geen audiofielen (ze hebben het 2.5 jaar gedaan met de ingebouwde speakers van hun samsung lcd tv) dus een "PC-5.1-setje" is qua geluid prima voor hun. Nu zijn echter alle PC setjes die ik kan vinden voorzien van 3.5mm stekker aansluitingen en dus niet geschikt voor gebruik met standaard 2-aderige kabel.

kort resumerend :
Er is 2-aderig audio draad getrokken vanuit 4 speaker posities naar een centrale plaats.
Er is geen budget/ruimte voor een versterker.
De buizen zijn dusdanig weggewerkt dat het niet mogelijk gaat zijn om de vaak meegeleverde snoeren met stekkers opnieuw door de buizen te trekken.
Budget is idealer wijze onder de 200 euro.
Boxen moeten opgehangen kunnen worden.

Eigenlijk zoek ik dus het volgende :
  • Of een setje 5.1 boxen die via gewone kabel zijn aan te sluiten op de subwoofer en via de subwoofer zijn aan te sluiten op de PC.
  • Iemand die mij kan vertellen dat het heel makkelijk is om de stekkers van een standaard 5.1 computer setje af te knippen en deze te solderen aan de 2-aderige draad.
Ik heb er een beetje een onsamenhangend verhaal van gemaakt, mijn welgemeende excuses hiervoor.
Elke vorm van hulp wordt bijzonder gewaardeerd !

Met vriendelijke groeten,

Subigo.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Lijkt me geen enkel probleem :) Alle PC 5.1 worden gewoon aangesloten via een simpel twee aderig snoer, al dan niet met een speciaal stekkertje. Dat stekkertje kun je vast wel ergens kopen bij een electronica winkel en kun je vastmaken aan de kabels uit de muur.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 07:15
Precies, en als je toch nog te weinig kabels (aders) hebt, kun je nog overwegen 1 (of zelfs 2!) UTP kabels er door trekken. Als jde deze kabel(s) aan de huidige 2-aderige draad 'knoopt' trek je de 'oude' eruit en meteen de nieuwe er door.

Met 2 UTP kabels heb je 16!! aders toto je beschikking. Aangezien het toch maar 'lullige' speakertjes zullen worden heb je aan 2 aders van een UTP kabel genoeg. Dan kun je dus 8 speakers per 'buis' aansluiten. Als je de aarde/gnd 'combineert' zelfs 15!!

Mocht je 1 UTP 'ader' te weinig vinden/lijken, kun je 2 aders binnen één UTP bundelen, dan heb je dus 'slechts' 4 speaker-mogelijkheden per UTP kabel...........

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:51

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

voodooless schreef op maandag 10 november 2008 @ 22:42:
Lijkt me geen enkel probleem :) Alle PC 5.1 worden gewoon aangesloten via een simpel twee aderig snoer, al dan niet met een speciaal stekkertje. Dat stekkertje kun je vast wel ergens kopen bij een electronica winkel en kun je vastmaken aan de kabels uit de muur.
Is het niet zo dat de meeste 5.1 sets een kabel hebben bestaand uit 3x2 aders met daaraan mini-jack stekkers? (groen, oranje, zwart) Althans dat heeft mijn set wel. Dan gaat het met de bekabeling bij TS in de muur niet werken toch?

@MrBee_RC

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Meelobee schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 12:04:
Is het niet zo dat de meeste 5.1 sets een kabel hebben bestaand uit 3x2 aders met daaraan mini-jack stekkers? (groen, oranje, zwart) Althans dat heeft mijn set wel. Dan gaat het met de bekabeling bij TS in de muur niet werken toch?
Dat zijn de kabels die naar de PC of DVD speler gaan, niet de kabels naar de speakers.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• cuberob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-05 17:05
zoek is naar de z5400 of de z5500 van logitech, volgens mij is dat precies wat je zoekt als ik me niet vergis. ik heb hier de z5400 en z5500 (slaap en woonkamer) en die klinken ook meer dan prima!

• Subigo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-05 11:09
Hartelijk dank voor de tips,
Ik ga me eens verdiepen in die logitech sets, het lijkt inderdaad dat je daar "stekkerloos-snoer" kan gebruiken.

Als dat niet lukt denk ik wel voldoende geruststelling te hebben gekregen dat solderen ene optie is.

Hartelijk dank allen !

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 22:35
http://www.teufel.de/de/PC-Systeme/Concept-F.cfm
http://www.teufel.de/de/PC-Systeme/Concept-E-Magnum.cfm

Zelf ben ik wel te spreken over de sets van Teufel. Een goed geluid voor een bescheiden bedrag.

[ Voor 45% gewijzigd door Juicie op 12-11-2008 15:10 ]

Pagina: 1