Led bar met analoge uitgang van PLC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-04 07:50
Ik heb een PLC waar ik met de analoge uitgang een ledjes bar van 16 leds moet aansturen.
Nu weet ik niet zo veel van electronica maar bij een PLC kan je al kiezen tussen verschillende soorten spanning of stroom aan de uitgang.
De verschillende soorten bij mijn PLC zijn:
-10V tot +10 V
0 V tot 10 V
0 mA tot 20 mA
4 mA tot 20 mA
-20 mA tot +20mA

De specs van de ledjes zijn :
3,3 V en 20 mA.
Wat voor uitgang kan ik best gebruiken en hoe moet ik deze schakeling opbouwen?
het is de bedoeling dat bij stijgend voltage of stroom er meer en meer ledjes gaan branden.

Is dit realiseerbaar of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Sowieso nooit een poort van je PLC direct belasten; gebruik die om een opampje of transistor aan te sturen om je ledje te voedne.

Daarnaast; meer en meer lampjes a.d.h.v. 1 uitgang, dan moet je tussen intelligentie zetten welke een spanning omzet naar verschillende poorten die geopend worden. Weet zo niet welk ic-tje hiervoor geschikt is, maar je zou bijvoorbeeld een ADC kunnen gebruiken; die zet een analoge spanning om in digitale waardes; bij juiste aansluiting kun je dan de juiste config maken; even puzzelen dus.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/59

Zoiets? Je zal dit waarschijnlijk niet zo kunnen aansluiten, omdat dit voor audio ontworpen is, maar een buffer tussen de uitgang van de plc en de ingang van deze schakeling kan ook het spanningsniveau aanpassen.

Als je de tekst leest staat daar iets in van een lineair IC (dit is logaritmisch voor het geluid) en in die datasheet vind je vast wel voorbeelden.

[ Voor 75% gewijzigd door kluyze op 10-11-2008 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Die LM3915 is misschien wel bruikbaar. Alleen moet ik het wss omvormen zodat ik het met mijn PLC kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-06 13:30

Sprite_tm

Semi-Chinees

Waarvoor moet je dat doen? Wat is je uiteindelijke doel? Waarom moet je zo nodig een PLC inzetten?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Lijkt sterk op een schoolopdracht; alleen op een elektronica-opleiding wil men olifanten inzetten om een doosje met piepschuim te verplaatsen; ieder ander gebruikt daar een LM3914/15 voor, of een microcontroller in geval van meer dan 10 benodigde uitgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Kaj. schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 07:45:
Lijkt sterk op een schoolopdracht; alleen op een elektronica-opleiding wil men olifanten inzetten om een doosje met piepschuim te verplaatsen; ieder ander gebruikt daar een LM3914/15 voor, of een microcontroller in geval van meer dan 10 benodigde uitgangen.
Of gewoon nog een lm3914/15 :)
Met een paar weerstandjes als spanningsdeler kan je ze aan elkaar knopen klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Het is geen schoolopdracht, ben namelijk al 2 jaar afgestudeerd. De PLC stuurt met een analoog signaal van 0 tot 10 V een luik open. Het luik zelf staat ver van de PLC en is niet zichtbaar van waar de bediening gebeurt. Aangezien ik geen digitale uitgangen meer over heb maar nog wel 1 analoge uitgang zou ik hiermee een ledbar wil maken zodat men kan zien hoever het luiken openstaat zonder er eerst te moeten naar gaan kijken.
Ik heb op enkel sites al iets gevonden voor een batterij indicator, en het laatste voorbeeld van real_Firefly lijkt ook wel handig als info. Maar waarvoor dienen die potentiometers ? Ook zie ik op alle schema's op internet condensatoren terug. Mag je die waarden letterlijk overnemen? of is afhankelijk van de gekozen draadlengte in de schakeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 18:16
Koop een voltmeter van 0-10 volt zonder aanduiding van de volts. Kan analoog of digitaal.

Simpel en makkelijk. Misschien niet helemaal waar jij aan denkt, maar dit is veel makkelijker uit te halen.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Ik heb een kant en klare oplossing gevonden.
http://www.anykits.com/ca...?cPath=41&products_id=220

Dit printje maak gebruik van 2 van de hierboven genoemde LM3914 IC. Ik desoldeer de gele leds en vervang ze door rode en sluit het aan aan de PLC. De laatste 4 leds haal ik af het bordje en ik herschaal en beperk mijn uitgang van de PLC voor tot 16 V en mijn Ledbar is klaar volgens mij.
Pagina: 1