• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12 16:34

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Topicstarter
Situatie: men neme een lekker kopje koffie. Het kopje is van porcelein met daarin een metalen lepeltje. Men roert een aantal keren stevig door de koffie waardoor de koffie in het kopje ronddraait. Tik vervolgens vrij snel (maar regelmatig) met het lepeltje op de bodem van het kopje en luister goed.

Hoe kan het dat de toonhoogte van het tikken langzaam omhoog gaat? En niet een beetje; best flink.

De enige verklaring die ik ervoor kan bedenken is een soort dopplereffect door het ronddraaien van de koffie in het kopje. Maar dat is puur giswerk. Heeft er iemand een verklaring voor dit existentieel vraagstuk?

Weird trouwens: het werkt niet met warm of koud water. :? Qua koffie heb ik koffie met een creme laagje (Nespresso, maar ik weet uit ervaring dat het ook met Senseo werkt).

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:43

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1262374

Staat wat over, heeft zover ik weet te maken met de lucht die erin zit.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12 16:34

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Topicstarter
Haha, ik heb net het effect op zitten nemen: Koffie toonhoogte.

Maar er zijn dus nog meer van die mensen die aandacht voor koffie hebben :) Thanx. Ik ga lezen!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Door koffie te roeren neemt het percentage 'lucht' toe in je kopje. Geluid verplaatst zich langzamer door lucht dan door een vloeistof. Door te tikken tik je 't lucht naar boven, op dezelfde manier als dat je klonten suiker in een suikerpot naarboven kan tikken. Zwaardere delen gaan naar boven. In dit geval 'ontsnapt' de lucht zodoende uit de koffie, en neemt de snelheid die het geluid door je koffie heeft, toe. Vandaar dat je hogere tonen hoort.

... scheelt weer wat mensen verwijzingen te lezen.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0