Toon posts:

Zwart scherm bij het starten van 3D intensieve toepassingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Sinds een paar weken geleden heb ik een nieuw upgrade-set gekocht. Het gaat over het volgende onderdelen:
Geheugen: Kingston HyperX DDR2-1066 4x4GB KHX8500D2K4/4G (In QVL list van mobo)
Moederbord: Asus P5Q-E
Processor: Intel Dual-Core E8400 @ Stock 3Ghz
Videokaart: Sapphire HD 4850 @ Catalyst 8.10 (Laatste versie)
Voeding: Sharkoon SilentStorm 535W
Harddisks: 3x Samsung F1 1TB 7200RPM schijven

De computer functioneert naar behoren binnen Windows Vista maar zodra er 3D intensieve toepassingen gedraait worden zoals Crysis Warhead en Assassin's Creed zal de computer hard crashen. Dit gebeurt binnen enkele minuten in het spel. Mijn TFT scherm geeft aan dat hij geen signaal ontvangt. Capslock\Numlock geeft geen reactie weer. Tot slot moet er een harde reboot gegeven worden om het systeem weer te laten functioneren. Bij normale windows gebruik zoals Firefox en Media Player heb ik verder geen last van een zwarte scherm.

Ondernomen acties:
Heel veel zoeken en gelezen op forums waar andere gebruikers met mogelijke hetzelfde probleem hebben. Hetzelfde probleem werd opgelost door de kaart te vervangen.

Bij de winkel waar ik de onderdelen heb aangeschaft heb ik de videokaart teruggebracht en mijn probleem uitgelegd. Volgens hun is de videokaart DOA en heb ik een vervangende gekregen. Hetzelfde probleem ontstaat helaas weer bij de vervangende videokaart. Probleem manifesteert zich ook blijkbaar na een clean install van Windows Vista. Zouden ze mij twee keer een dode kaart hebben gegeven? :/

In plaats van de 6-pins 12v kabel van de voeding te gebruiken heb ik de bijgeleverde kabel (die ik aan een normale molex moet aansluiten) gebruikt. Geen voortgang.

Net naar de specificaties van mijn voeding gekeken en de specificaties zijn als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://img.tomshardware.com/us/2005/02/28/strong_showing/sharkoon_nameplate.jpg
Volgens mij moet dit wel genoeg juice zijn voor mijn systeem.

Mijn volgende acties:
Catalyst 8.10 ga ik proberen te uninstallen en een wat oudere versie te gebruiken zoals 8.8 die meegeleverd is bij de CD-ROM van Sapphire.

edit: Net uitgevoerd en ik krijg nu een foutmelding in plaats van een zwarte scherm. zie: http://s4.tinypic.com/2n8onkg.jpg
foutmelding:
Display driver stopped responding and has recovered
Display driver atikmdag stopped responding and has succesfully recovered.

Wie zou mij toch kunnen assisteren met mijn probleem?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2008 22:20 . Reden: toelichten ]

Verwijderd

Topicstarter
Schopje?

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 14:16

KneoK

Not in a million lightyears

Ikzelf heb met Cat 8.10 problemen met veel spellen, wellicht dat de Far Cry 2 Hotfix drivers of de 8.11 Beta's een oplossing bieden ?

Verder staat er dat je 4x4GB hebt ? Of is dat 4x1GB ? In elk geval kun je het eens met 2 (of zelfs 1) latjes proberen.
De voeding lijkt aan de hand van de vermelde specificaties in elk geval in orde.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, ik bedoelde 4x1GB. Waarom zou het uitmaken als ik maar 1x1GB gebruik? Ik zal het iig vandaag nog proberen. De 8.11 drivers zijn uit :*) hopelijk lost dit mijn probleem op.

In Vista begint hij ook steeds meer kuren te vertonen. Soms springt hij sporadisch naar 800x600 @ 56Hz, en kan hem niet terug veranderen naar 1680x1050 @ 60Hz. Atikmdag geeft aan dat hij 'hersteld' is van een crash. NOT.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2008 12:10 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 14:16

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 12:08:
Inderdaad, ik bedoelde 4x1GB. Waarom zou het uitmaken als ik maar 1x1GB gebruik? Ik zal het iig vandaag nog proberen. De 8.11 drivers zijn uit :*) hopelijk lost dit mijn probleem op.

In Vista begint hij ook steeds meer kuren te vertonen. Soms springt hij sporadisch naar 800x600 @ 56Hz, en kan hem niet terug veranderen naar 1680x1050 @ 60Hz. Atikmdag geeft aan dat hij 'hersteld' is van een crash. NOT.
Soms wil 1066MHz geheugen niet lekker lopen als je vier latjes plaatst. Je kunt dan twee dingen doen om te testen, met twee latjes proberen (als dat het probleem oplost zou je eventueel je geheugen kunnen ruilen voor 2x2GB) of in je BIOS de spanning van het geheugen verhogen (naar een 2,0 of 2,1 Volt, even bij Kingston kijken wat het maximaal ondersteunt).

En yay !!! Eindelijk WHQL 8.11 ! Hopelijk lost dat gewoon je probleem op, dat terugswitchen naar 800x600 probleem ken ik ook uit het verleden met eerdere drivers, ook nooit meer gehad met de 8.11 beta´s, dus we gaan er maar van uit dat de WHQL´s dat ook niet doen.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist 1x1GB @ DDR2-800, 2x1GB @ DDR2-800/1066, 4x1GB @ DDR2-800/1066 geprobeerd op 2.2v volgens de Kingston website. Hij crasht wel opmerkelijk minder snel, maar bij elke config is hij binnen 10 minuten gecrasht.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2008 16:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah, na wat testen ben ik erachter gekomen dat mijn geheugen de boosdoener is. Ik heb nog 2x GeiL DD2-800 liggen van mijn vorige PC. Werkt erg stabiel, geen crashes met 3D applicaties. En ik weet niet zeker of het door de 8.11 Catalyst komt of door andere geheugen, de atikmdag errors zie ik ook niet meer verschijnen.

Mijn dag is weer goed.. (ben alleen nog wel ziek..) O+
Pagina: 1