Een para vragen over waterkoeling.

Pagina: 1
Acties:

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-12-2025

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Hallo Beste Tweakers,

Over een paar weken wil ik een Reserator XT van zalman gaan aanschaffen maar ik heb daarover tog een paar vraagjes:

1. Kun je op de zalman reserator Bijv. een koelblok van Thermaltake gebruiken?
2. Welke fans kun je met een Reserator XT allemaal vervangen? (Zijn er bijv. ook blokken voor een Hardeschijf, Geforce 9600 en een Fan van een XFX 780i Mobo.
3. Is het makkelijk te vervoeren? Voor laten we zeggen een Lan-Party?

MVG, Thijs

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Ten eerste kan je hier op tweakers.net zelf wat vinden: reviews: Zalman Reserator XT-waterkoelingset getest

Zoals ik kan zien op de plaatjes daar zijn het gewoon slangtule's waar de slang op komt. Je zou dus een ander blok kunnen gebruiken, maar prestaties varieren dan uiteraard ook. Misschien dat je er een verloopnippel ofzo op moet draaien om 't passend te krijgen.

En voortvloeiend uit de vorige opmerking 't antwoord op je tweede vraag: Als er koppelingen zijn voor de slangen kun je uiteraard meerdere blokken ergens op schroeven. Je koelprestaties verminderen dan wel drastisch, en dan is het verschil met stock coolers (fans) op je hardware maar gering.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

1: kan, slangdiameter is wel een issue, maar met de goede aansluitingen in het blok geschroefd is dat zo opgelost.
2: CPU, GPU, northbridge, MOSFETs, voeding, HDD's, je kan het zo gek niet bedenken, of het het waard is, is een tweede. Verder heeft de reserator maar een beperkte warmte afvoer capaciteit, dus hij zal al snel te heet lopen met veel apparatuur.
3: Een externe unit is altijd kut vervoeren, tenzij je een lekvrij aansluitsysteem weet te vinden waarmee je de slangen zonder lekken en luchtbubbels kan loskoppelen.

Wat ik je kan aanraden is nog even doorsparen en de Reserator lekker links laten liggen.
Dan een goeie systeemkast kopen met voldoende ruimte er in, waar je dan je waterkoeling elementen inbouwt, en zorgt voor genoeg radiatoren, ofcourse.

[ Voor 0% gewijzigd door McKaamos op 10-11-2008 22:44 . Reden: typo ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-12-2025

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Even terug op vraag 3: De reserator:

Uiteindelijk kan het koelblok door middel van twee fancy 'quick coupling'-aansluitingen met de Reserator XT verbonden worden. Door het gebruik van deze aansluitingen kunnen de slangen ontkoppeld worden zonder dat er water ontsnapt. Dat is met name handig als de computer en het waterkoelingsysteem vervoerd moeten worden.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

thijsdal schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 21:33:
Even terug op vraag 3: De reserator:

Uiteindelijk kan het koelblok door middel van twee fancy 'quick coupling'-aansluitingen met de Reserator XT verbonden worden. Door het gebruik van deze aansluitingen kunnen de slangen ontkoppeld worden zonder dat er water ontsnapt. Dat is met name handig als de computer en het waterkoelingsysteem vervoerd moeten worden.
kans bestaat dan nog steeds dat er luchtbellen in de leiding komen en je motor blokkeren. Daarnaast is het een stuk fancier (in mijn humble meninkje) als je de waterkoeling in of buiten aan je kast hebt hangen. Bij voorkeur in je kast. En ga er ook maar van uit dat een waterkoeling meer onderhoud nodig heeft dan normale koeling.

misschien een tip, je kunt misschien op de autosloop kijken naar een fatsoenlijke autoradiator. met een dremeltje heb je dan je eigen custom waterkoeling ;)

-_-