Aansluiten spots op ingewikkelde OSRAM trafo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag mbt het aansluiten van een setje spots op een OSRAM trafo.

Mijn ouders hebben een dergelijke set van 5 spotjes van ik geloof 25watt:
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/PIAimages/26478_PE091313_S4.jpg

Nu was daarvan de trafo overleden, en mijn vader heeft een (in mijn beleving nogal dure) trafo gekocht, een OSRAM HTM150

Zie voor meer info: (http://www.de-verlichting...uct_id,37/category_id,23/)

Nu is de trafo groot genoeg, deze levert 150W. Maar er zitten 3 uitgangen op deze trafo, en ik zou er eigenlijk maar 1 nodig hebben. Nu is mijn vraag; kan ik de volledig set aansluiten op 1 uitgang van de trafo? Kan deze trafo in totaal 150W aan, of maar 3x50? Ik vind dat nergens en ik wil de trafo eigenlijk ook niet meteen naar zn grootje helpen.. Iemand een idee?

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:21
3x50, dus dat gaat niet werken. Itt een ouderwetse gewikkelde trafo is dit een lichtgewicht geschakelde trafo. En die vinden het meestal niet zo leuk als je ze niet op alle lijnen belast.
Ik gok tenminste dat t 3 afzonderlijke outputs zijn. Maar goed, informeer dat voor de zekerheid bij Osram.

Dus in jouw geval is deze trafo misschien zinloos, aangezien de spots allemaal parallel staan dbv de gespannen kabel. (je kunt ze dus niet opdelen)

[ Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 10-11-2008 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een transfo voor halogeen is meestal ook gedimensioneerd voor bij vollast te werken, ga je minder belasten dan gaat de spanning van de transfo omhoog en de levensduur van de spots omlaag.

Verder zie ik bij de specs dat de transfo van 50-150W belast mag worden dus waarschijnlijk mag 1x50W wel, maar je hebt 75W aan lampen neem ik aan (3x25W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Wat zou er intern meer belast worden als je hem op een lagere belasting laat werken? Ik ken geen topologie die sneller kapot zou gaan door hem minder te belasten.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Een transfo gaat een hogere spanning afgeven bij lagere belasting, dat is nu eenmaal de karakteristiek van een transfo bij bepaalde lasten. Een halogeen spot heeft niet graag een hogere spanning, dan gaat de levensduur achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
kluyze schreef op maandag 10 november 2008 @ 21:23:
Een transfo voor halogeen is meestal ook gedimensioneerd voor bij vollast te werken, ga je minder belasten dan gaat de spanning van de transfo omhoog en de levensduur van de spots omlaag.

Verder zie ik bij de specs dat de transfo van 50-150W belast mag worden dus waarschijnlijk mag 1x50W wel, maar je hebt 75W aan lampen neem ik aan (3x25W)
hoewel het plaatje misschien ietwat misleidend is (ik kon zo geen andere vinden) heb ik dus 5 spots van 25 watt.

De vraag is dus of ik die allemaal op 1 uitgang aan kan sluiten of niet... Ik neem aan dat de 125 watt op zich een prima belasting voor de trafo zou zijn, maar ik weet niet of ik dat op 1 kanaal aan kan sluiten.

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

kluyze schreef op maandag 10 november 2008 @ 22:01:
Een transfo gaat een hogere spanning afgeven bij lagere belasting, dat is nu eenmaal de karakteristiek van een transfo bij bepaalde lasten. Een halogeen spot heeft niet graag een hogere spanning, dan gaat de levensduur achteruit.
Maar DJSmiley zei dat het een geschakelde trafo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Ja dat is DJSmiley's goed recht, maar ik haal dat niet uit de specs.

Maar dan nog: een geschakelde transfo kan op 2 manieren gemaakt worden, met de terugkoppeling in de secundaire zijde, of op de primaire zijde. Aangezien dat er hier sprake is van 3 aparte uitgangen gok ik dat als het een geschakelde voeding is, de terugkoppeling op de primaire zijde gemaakt is of zelfs op een extra wikkeling. Aangezien dat je niet 3 secundaire wikkelingen tegelijk kan terug koppelen. In dat geval is de voeding ook niet zo goed geregeld en kan je dus hetzelfde verschijnsel krijgen.

@TS, ik denk niet dat je die 150W op 1 uitgang kan zetten. Die gaat waarschijnlijk 50W per uitgan moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

http://www.osram.com/osra.../FAQ/ECG_&_LMS/index.html

Geschakeld. De enige manier waarop dit dus problemen kan geven is als het een drievoudige geschakelde voeding is met enkelvoudige PWM-control. Dit doen ze zeker niet want anders zou een kapotte halogeenlamp er direct voor zorgen dat het ding opblaast. Ik denk eerlijk gezegd dat de ontwerpers bij Osram hier aan hebben gedacht en je hem dus gewoon kunt belasten op één lijn, maar dit kun je idd niet zeker weten tot je hem open zou maken. Het is ook mogelijk dat ze current sensing op de uitgangen hebben en het hele ding uitschakelen als je hem niet volledig belast om het toestel te sparen.

Tsja... openschroeven en pics ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Ik zie nog nergens staan dat het een geschakelde voeding is hoor. Ik zie iets staan van 'Electronic Control Gear', maar wat bedoelen ze daar mee? Ook is bij mijn weten een elektronische transfo geen geschakelde voeding.

Verder als je 3 onafhankelijk geregelde uitgangen wilt, kan je het volgens mij niet met 1 transfo en ga je dus ook 3 transfos met elk hun apparte terugkoppeling hebben. Misschien dat er IC's bestaan die 3 spanningen kunnen regelen, dat weet ik niet, maar anders heb je dus eigenlijk 3 apparte voedingen in 1 behuizing. Maar daar kan ik natuurlijk mis in zijn. Alleen kan ik op dit moment niet echt een schakeling bedenken die dat zou kunnen.

[ Voor 52% gewijzigd door kluyze op 11-11-2008 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

oke, ik heb hier zon ding liggen, niet dezelfde maar ook een lichtgewicht halogeentrafo
2x BUL147 transistor die een erg vreemde rinkerntrafo aanstuurt met een flinterdunne primaire winding, De secundaire winding is maar 8 windingen 1.2mm koperdraad.

Ik heb nog effe zitten bestuderen, ik DENK dat de eerste transistor een lc kringetje aanstuurt en met die freq de 2e transistor aanstuurt, vervolgens gaat ie de primaire winding in. Zou dat kunnen?

[ Voor 28% gewijzigd door AtomicShockwave op 11-11-2008 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
kluyze schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 16:22:
Ik zie nog nergens staan dat het een geschakelde voeding is hoor. Ik zie iets staan van 'Electronic Control Gear', maar wat bedoelen ze daar mee? Ook is bij mijn weten een elektronische transfo geen geschakelde voeding.
...
'Electronic transformer', de maten (15cm x 5cm x 3cm) en gewicht (+/- 300 gram volgens google) geven mij het idee dat we niet met een ouderwetse gewikkelde trafo te maken hebben. Dan was ie wel stuk groter/zwaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

kluyze schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 16:22:

Verder als je 3 onafhankelijk geregelde uitgangen wilt, kan je het volgens mij niet met 1 transfo en ga je dus ook 3 transfos met elk hun apparte terugkoppeling hebben. Misschien dat er IC's bestaan die 3 spanningen kunnen regelen, dat weet ik niet, maar anders heb je dus eigenlijk 3 apparte voedingen in 1 behuizing. Maar daar kan ik natuurlijk mis in zijn. Alleen kan ik op dit moment niet echt een schakeling bedenken die dat zou kunnen.
Er staat een basisfrequentie, er staat dat het elektronisch is, het is te klein om een trafo te gebruiken en veel te licht, het is geschakeld of iemand is heel slim geweest en heeft iets onbestaands bedacht. Ik denk dat ze the easy way hebben gekozen en één voeding met drie stroombegrensde uitgangen hebben gemaakt. Maar dat kan enkel worden bewezen door ofwel een datasheet te vinden, ofwel het ding uit elkaar te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Een elektronische transfo gaat eerst gelijkrichten, dan wisselrichten op een hogere frequentie en dan met een klasieke transfo (die kleiner kan zijn omdat door de hogere freq. kleinere ijzerverliezen optreden) de spanning omlaag transformeren.

Dus de frequentie kan zijn, aangezien er met een elektronische transfo ook op een hogere frequentie gewerkt wordt, en de transfo kan een heel stuk kleiner dus dat klopt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Tis dak tijd teveel heb :P
Maar als ik naar die maten kijk is het ONGEVEER dezelfde constructie als die ik heb.

Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/ding1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/ding2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/ding3.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door AtomicShockwave op 11-11-2008 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:08
Het juiste antwoord staat bij osram in de faq: http://www.osram.com/osra...G_&_LMS/index.html#answ28

Question
For HALOTRONIC transformer featuring 2 or 3 terminal pairs on the secondary side, can the entire load also be tapped off via just one terminal pair?

Answer
Yes, as each pair of terminals is designed for the entire load (current value).

Dus ja, je kunt alle lampjes aan 1 uitgang hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

aww, nu heb je de hele discussie tenietgedaan. Ik stond op het punt om een halve ruzie te krijgen met kluyze, atomicshockwave heeft zojuist geweldige pics gepost... We stonden op het punt om het antwoord op een ambigue en onhandige manier te vinden, kom jij met een duidelijk antwoord.

Spelbreker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
ssj3gohan schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 23:12:
aww, nu heb je de hele discussie tenietgedaan. Ik stond op het punt om een halve ruzie te krijgen met kluyze, atomicshockwave heeft zojuist geweldige pics gepost... We stonden op het punt om het antwoord op een ambigue en onhandige manier te vinden, kom jij met een duidelijk antwoord.

Spelbreker...
Toch jammer dat we moeilijk zitten te doen terwijl t gewoon onder de faq stond

* DJSmiley had nog gezocht in de specs enz, alleen de faq niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:08
Tja, ruzie maken is wel leuk in sommige gevallen, maar de TS help je er niet mee. Maar aangezien jullie in de meerderheid zijn heb ik Het grote "DJSmiley, kluyze, ssj3gohan en AtomicShockwave maken ruzie over elektronische trafo's"-topic deeltje 1 geopend >:) . Success ermee! :>
Pagina: 1