Toon posts:

harde schijf ruimte klopt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb hier een oude IDE harde schijf liggen van 20 Gb. Als ik hem aansluit geeft hij in de bios aan dat hij maar 10005 Mb bevat. Ook als ik de harde schijf formatteer blijft hij op 10 Gb staan. heb ook al geprobeerd via fdisk opnieuw partities aan te maken maar dat hielp niet Weet iemand hoe ik weer de complete 20 Gb terug krijg? heb hier trouwens nog 3 van deze harde schijven liggen en allemaal het zelfde verhaal.

Type harde schijf:

Western Digital WD200

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Belangrijker : welk moederbord?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:54

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Formatteer 'm eens met Partition Magic of Acronis Disk Director.

Het oude Fdisk werkt wel, maar is nogal omslachtig en achterhaald.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
ja, daar dacht ik eerst ook aan, dus heb ik twee moederborden geprobeerd, een amd athlon en een pentium 3 moederbord... maar beide zelfde resultaat

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:55
Als je de FAQ bekijkt:
Heb je van WD de diagnose tool Data Lifeguard geprobeerd?

gewaarwordingshorizon

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

PD2JK schreef op maandag 10 november 2008 @ 20:47:
Formatteer 'm eens met Partition Magic of Acronis Disk Director.

Het oude Fdisk werkt wel, maar is nogal omslachtig en achterhaald.
Het BIOS geeft de grootte al verkeerd aan.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

jumper?

• maardein
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-11-2021
Inderdaad, ouderwetse harde schijven hadden nog wel eens een jumper om de capaciteit te beperken.

Verwijderd

Topicstarter
al geprobeerd, maar hielp ook niet :S

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hele stomme vraag misschien, maar weet je zeker dat hij 20GB groot is? Welk type is het?

[ Voor 3% gewijzigd door Noork op 11-11-2008 17:42 . Reden: Ik kan niet lezen. ]

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-02 11:24
Grappig, ik heb hier dezelfde schijf liggen met hetzelfde probleem.
Ben alleen nog te lui geweest om er verder mee te gaan stoeien. :+

Ik ga dadelijk eens aan de slag met dat ding, misschien krijg ik 'm wel op 20 GB.

Eventuele resultaten post ik hier later wel... ;)

Edit:
Ik heb de schijf nu in mijn 2de systeem hangen.
Vaag, de schijf wordt als 10 GB herkend, terwijl op google het type (WD200BB) verwijst naar een 20 GB schijf. Ook HDtune, Ultimate boot cd en mijn bios zien maar 10 GB.

Ook partities verwijderen/aanmaken haalt niets uit. Bugged firmware...?

Edit 2:
Nou, ik geef het op...

2 Mogelijkheden:
Of er is 1 platter uitgeschakeld.
Of er zit firmware in die de schijf begrenst.

Beide opties kwam ik tegen op google. Hoe dan ook, de schijf is en blijft 10 GB, er schijnt geen oplossing voor te zijn om de volle 20 GB terug te krijgen. Jammer.

[ Voor 57% gewijzigd door Richub op 11-11-2008 18:52 ]

Verwijderd

Het kan zijn dat de drive geprogrammeerd is om kleiner te lijken dan hij is. Compaq en anderen halen die truc wel eens uit. Ze verlagen dan het 'Max Address' en zelfs de Bios ziet een kleinere drive. Dat lijkt waanzin, maar ze hebben er een goede reden voor.

Op onderstaande link vind je uitleg, ook voor de WD200, en een link naar een freeware programma dat de originele setting herstelt. Of het werkt weet ik niet, proberen op eigen risico. In ieder geval moet je na afloop je schijf her-partitioneren, formatteren en de data er weer op zetten. Succes.

http://www.altruists.org/projects/hw/hr/

• Richub
Nou, dat progranmma krijg ik wel geladen, maar daarna niet aan de praat... :(

Er zit nl. geen manual bij, en op de site staat alleen :New manual will be as soon as possible."

Dus... Welke commando's moet je invoeren, alle commando's die op de site in de de link van Btree staan geven een syntax error.

• metallicelmo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05-2021
Probeer je Western Digital schijf eens te zetten op "Cable Select" met de jumpers.. Het gebeurd wel eens dat sommige westen digital schijven icm bepaalde moederborden niet goed worden herkend als de schijf op "Master" staat... Verder kun je een biosupdate proberen van je moederbord..

Als de schijf niet goed wordt gezien in de bios, zal die in Windows ook vreemd worden weergegeven.

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 13:37
Richub schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:56:
Nou, dat progranmma krijg ik wel geladen, maar daarna niet aan de praat... :(

Er zit nl. geen manual bij, en op de site staat alleen :New manual will be as soon as possible."

Dus... Welke commando's moet je invoeren, alle commando's die op de site in de de link van Btree staan geven een syntax error.
Er staan wel oudere handleidingen bij, misschien anders een oudere versie i.cm. de juiste handleiding proberen?

http://www.hdat2.com/files/hdat2en_4_52.pdf

Richard

• Richub
Dat zou kunnen werken... Mits ik wijs zou kunnen worden uit die overdaad aan info in die PDF.

Mijn command line skills zijn zo goed als zero, dus mag de TS er verder mee aan de gang.

Ik heb de betreffende schijf namelijk al vervangen door een groter exemplaar in mijn Deskpro pc.
Ik ben er alleen mee bezig gegaan omdat ik het probleem herkende.

BTW: Wel raar om te lezen dat fabrikanten hun hardware zo castreren.
WTF is daar nou het nut van... :X

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 10:25:
Het kan zijn dat de drive geprogrammeerd is om kleiner te lijken dan hij is. Compaq en anderen halen die truc wel eens uit. Ze verlagen dan het 'Max Address' en zelfs de Bios ziet een kleinere drive. Dat lijkt waanzin, maar ze hebben er een goede reden voor.

Op onderstaande link vind je uitleg, ook voor de WD200, en een link naar een freeware programma dat de originele setting herstelt. Of het werkt weet ik niet, proberen op eigen risico. In ieder geval moet je na afloop je schijf her-partitioneren, formatteren en de data er weer op zetten. Succes.

http://www.altruists.org/projects/hw/hr/
Ik denk dat dat het geval ook is. Alle drie harde schijven komen uit een oud compaq systeem. IK zal vanmiddag het even uitproberen. Bedankt voor je reactie. :)
EDIT:

na het draaien van dat programmaatje is het gelukt de volledige 20 gig weer terug te krijgen!!! :) bedankt voor je nuttige reactie!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2008 21:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
metallicelmo schreef op woensdag 12 november 2008 @ 12:00:
Probeer je Western Digital schijf eens te zetten op "Cable Select" met de jumpers.. Het gebeurd wel eens dat sommige westen digital schijven icm bepaalde moederborden niet goed worden herkend als de schijf op "Master" staat... Verder kun je een biosupdate proberen van je moederbord..

Als de schijf niet goed wordt gezien in de bios, zal die in Windows ook vreemd worden weergegeven.
heb ik al een keer geprobeerd, maar dat werkte niet :|

Verwijderd

Topicstarter
Richub schreef op woensdag 12 november 2008 @ 12:19:
Dat zou kunnen werken... Mits ik wijs zou kunnen worden uit die overdaad aan info in die PDF.

Mijn command line skills zijn zo goed als zero, dus mag de TS er verder mee aan de gang.

Ik heb de betreffende schijf namelijk al vervangen door een groter exemplaar in mijn Deskpro pc.
Ik ben er alleen mee bezig gegaan omdat ik het probleem herkende.

BTW: Wel raar om te lezen dat fabrikanten hun hardware zo castreren.
WTF is daar nou het nut van... :X
het is mij gelukt om de volledige 20 gig weer terug te krijgen!! 8) als je wilt kan ik een "handleiding" maken waarmee jij het ook kan uitvoeren ;)

• Richub
Is niet nodig, maar bedankt voor het aanbod. :)
Ik heb mijn schijf al door een 40 GB exemplaar vervangen.

Wel gaaf dat jij je schijven weer volledig kan gebruiken.
Pagina: 1