• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-01 09:52

Iska

In case of fire, use stairs!

Topicstarter
Hey allemaal,

Sinds ik Vista x64 op mijn pc had gezet, had ik niets meer gedaan aan mijn airflow. Aangezien ik vandaag een vrije dag had heb ik nog even wat gedaan aan de bekabeling want die was bijzonder slecht in mijn kast.
Toen ik na de aanpassingen ging kijken wat de stressed temp van mijn CPU was. Na het opstarten van Speedfan kreeg ik te zien dat alles letterlijk 10 graden hoger was dan toen ik voor het laatst het op XP had bekeken (56 stressed met Gemini II :S). Ik vond dit nogal apart dus toen ben ik maar even Core Temp en Realtemp gaan downloaden, die respectievelijk 51 en 46 graden stressed!
Ik vermoed dus dat Realtemp het goed heeft want dit was ook de temp. die ik te zien kreeg onder XP. Daarnaast kwam Realtemp bij zero-load ook het dichtst bij de Temp die mijn BIOS aangeeft (32 graden). Maar dit is dus alleen maar een vermoeden!
Nu ben ik van plan een beetje te gaan overclocken, maar als Speedfan gelijk heeft lijkt me dat niet zo'n goed idee! Vandaar dat ik graag jullie mening hierover wil horen ;).
Dus... wel programma heeft gelijk? Speedfan, Realtemp of Core Temp?

Alvast bedankt,
Jasper

-- All science is either physics or stamp collecting

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als je de nieuwste CoreTemp en Realtemp hebt hebben ze alle twee dezelfde temps.
Aangezien de Tjunction max hier alle twee op 100 graden Celsius staat.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-01 10:24
en de tjunction van een E8400 is 90 dus even instellen en klaar ;)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11-2025
en wat is de tjunction van een e8500 C0? ik hoor allerlei verschillende verhalen ovver verschillende temperaturen :(

• Iska

Iska

Topicstarter
Het was inderdaad de Tjunc.! Nu staan ze allebei mooi op 28 graden :D, thx!

• MrDucky
Ali_van_G de Tjunction van de E8xxx serie is 90 aangezien het allemaal 45 nm procesjes zijn ;)?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 15:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

@MrDucky; heb je daar een bron van? Volgens een Intel lijst die ik hier laatst voorbij zag komen, is de Tjmax van de E8xxx serie namelijk 100 graden... En nee, daar heb ik zo 1-2-3 geen linkje van...

• Ali_van_G
zie je daar heb je het al :( iedereen zegt weet wat anders :S

persoonlijk hoop ik 90 graden want dan blijf hij koeler :)

• Icephase

Icephase

Nee hoor hij is niks koeler, haha

Waarom er verschillen zijn als je een andere Tjmax invoert, is dat de tempsensor het verschil aangeeft met de Tjmax die in de processor zit 'ingeprogrammeerd'. Stel, hij meet daar 60 graden onder.
Bij een Tjmax van 90 geeft hij dan 30 graden aan, bij een Tjmax van 100 geeft hij 40 graden aan.

Als je zou meten met een externe thermometer zou je echter in beide gevallen dezelfde temperatuur meten. Volgens mij in bovenstaand voorbeeld dus 40 graden, volgens jou 30 graden. Dus zo zou je de Tjmax ook zélf kunnen bepalen... (maar da's wel de échte Tweaker-methode)

• Ali_van_G
ja ik snap dat het verschil tot tjmax gelijk blijf, maar ik zou eigenlijk wel eens echt willen weten hou heet mijn cpu wordt ivm overclocken.

• Icephase

Icephase

Wat je eigenlijk zou moeten willen weten is de afstand tot je Tjmax, dát is immers de kritieke grens! En die weet je, want die wordt door ieder progje netjes aangegeven ;-)

Nee ik snap het wel hoor, heb het zelf ook. Ik gebruik Everest voor het meten van de temps en ik heb de Tjmax op 100 staan. Dit was volgens mij de juiste setting, maar nogmaals; ik kán het fout hebben...

• Iska

Iska

Topicstarter
Net de Intel Wolfdale Datasheet's doorgespit maar geen directe cijfers kunnen vinden

• MrDucky
Sorry in mijn haastige getyp heb ik 90 neer gezet dit moet zijn 95.
ten eerste heb ik dit vaak genoeg gelezen in het [OC] E8xxx Topic en realtemp degene die gemaakt is voor intel processoren dit ook aangeeft ..

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
MrDucky schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 16:10:
Sorry in mijn haastige getyp heb ik 90 neer gezet dit moet zijn 95.
ten eerste heb ik dit vaak genoeg gelezen in het [OC] E8xxx Topic en realtemp degene die gemaakt is voor intel processoren dit ook aangeeft ..
100 graden komt meestal het dichtst in de beurt. En hier laten de makers van RealTemp en CoreTemp de Tjunction max ook op staan. Maar dit is eigenlijk niet juist elke CPU heeft namelijk een andere Tjunction max, dus elke CPU is anders en dus is de temp gewoon niet te berekenen. ;)
Daarom laten de makers van RealTemp en CoreTemp de Tjunction max op 100 graden staan, maar wat je zelf ook kunt doen is gewoon 25 graden van de Tjunction max afblijven dan zit je ook wel veilig. :Y

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1