Toon posts:

Curse of steel beta

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

[Browser MMOG] Curse of steel

browser massive multiplayer online strategy game
Curse of steel is een browser spel dat twee jaar geleden bedacht is tijdens een paar veel te saaie natuurkunde lessen. In die tijd waren de browsergames die wij kenden alleen nog puur text-based. Het ontwikkelen van Curse of steel heeft heel erg lang stil gelegen, maar is nu weer van start gegaan. Afgelopen twee weken heeft het een enorme ontwikkeling doorgemaakt tot een speelbare turn based MMO. Het is geschreven met behulp van <canvas> en python. Vanwege canvas werkt het spel voorlopig nog niet in Internet Explorer. Het spel werkt het beste in Google Chrome. Voor de linux-nvidia gebruikers is het afhankelijk van de videokaart niet mogelijk om via Firefox te spelen vanwege een bug in sommige nvidia drivers.

De basis van het spel is een grote kaart met hexagonen. Voor iedere speler die er bij komt worden er 100 extra hexagonen toegevoegd aan de map. Over de kaart heen is de user interface geplaatst waar je de statistieken kan zien en nieuwe units en gebouwen kan bijbouwen.

Het doel
Curse of steel is een turn based spel. Om het half uur begint er een nieuwe turn. Als er 336 turns voorbij zijn (precies een week) is de era afgelopen. Je score uit die era wordt dan bij het totaal opgeteld. Het klinkt misschien lame dat het turn based is, maar dat valt wel mee omdat je stappen vooruit kan plannen. De enige manier om punten te vergaren is door landjes (hexagons) in te pikken. Het totaal aantal landjes dat je hebt aan het einde van de week is je punten aantal.

Oorlog
Knokken tegen elkaar doe je natuurlijk ook met je leger. Als je een vijand wilt uitschakelen dan moet je zijn of haar capital overnemen. Op het plaatje hieronder zie je twee capitals (hexagons met rode randen) van twee vijandige spelers.
Afbeeldingslocatie: http://images.hypervision.nl/capital.jpg
Capitals kan je beschermen met je eigen units en door er bijvoorbeeld walls voor te plaatsen. Wat je ook ziet op dit plaatje zijn grondstoffen. Als je een landje kaapt waar grondstoffen op liggen krijg je per turn extra goud, kolen of graan. Grondstoffen variëren van grootte dus soms kan het verstandiger zijn om iemand anders tot je vijand te verkiezen vanwege zijn resources. Als je knokt met een vijand, krijgen je units EXP. Als ze genoeg EXP hebben, gaan ze een level omhoog.

De units
Ieder type grondstof, dus goud kolen en graan hebben hun eigen type units. Steam-units gebruiken coal en hebben een groot uithoudingsvermogen (stamina), ze zien er bruin uit. Magic units zijn blauw en kosten goud. Sommige magic units kunnen healen. Tot slot zijn er nog de groene units. Deze kan je maken van - je raadt het al - graan. Het voordeel van deze units is o.a. dat ze snel te bouwen zijn.

Hoe werkt het?
Als je voor het eerst een gebruikersnaam en wachtwoord hebt gekozen dan krijg je het volgende scherm te zien:
Afbeeldingslocatie: http://images.hypervision.nl/1respawn.jpg
Je krijgt in het begin drie heroes het maakt niet echt uit welke heroes je kiest. Ze zijn allemaal ongeveer even sterk. Het kan misschien handig zijn om drie Engineers te nemen, omdat deze alle aanliggende “Steam-units” healen met 50HP per turn.

Zo ziet je territorium er uit als je net spawnt.Als je op respawn drukt dan wordt je op de map gezet. Dat zal er ongeveer zo uit zien. Je begint standaard met zes units. Drie heroes en drie units. Zoals je kan zien - hopelijk - liggen er resources langs de capital. Om groter te worden is het erg belangrijk om deze te pakken. Zonder resources geen leger. Zonder leger geen overwinning.

Poppetje verplaastenLopen met een unit doe je door er op te klikken. Als je er op geklikt hebt worden de vakjes waar de unit heen kan lopen blauw. Klik op een blauw vakje en je unit zal zich verplaatsen in de volgende turn. Omdat het tijdrovend is om elk half uur in te moeten loggen en weer een zet te doen is movement-planning in het leven geroepen. In het volgende voorbeeldje loopt de unit achter de pijltjes op de kaart aan. Dit doet deze unit net zo lang tot zijn stamina op is.

Afbeeldingslocatie: http://images.hypervision.nl/4plannen.jpg Op het laatste plaatje zie je twee pijltjes. Dit geeft aan waar je units heen gaan lopen. Je tegenstanders kunnen dat ook zien. Lichtblauwe pijltjes (niet op dit plaatje te zien) kunnen nog geannuleerd worden. Dat doe je door er met de rechter muisknop op te klikken. Ook zie je een rood pijltje en een blauw pijltje. Stel er komt iets tussen zodat de move niet kan worden uitgevoerd.Afbeeldingslocatie: http://images.hypervision.nl/5rood_en_blauw.jpg Bij een blauw pijltje doet je poppetje 1 poging om er langs te komen. Bij een rood pijltje zal het poppetjenet zo lang door gaan tot deze langs het obstakel is gekomen of dood is gegaan. We noemen dit een locked move en een unlocked move. Locken en unlocken kan, als het poppetje geselecteerd is, linksboven in het scherm.

Ook is het mogelijk om nieuwe gebouwen neer te zetten. Op dit moment is dat nog beperkt tot muurtjes en barracks. Om een nieuw gebouw neer te zetten, selecteer je een vakje dat van jou is en druk je links bovenin op construct. Het volgende scherm zal voor zichzelf spreken. Op het plaatje zie je ook een soort grafsteen. Dat zijn voorlopig de barracks ;) Klik er op om een unit te trainen. Let echter op dat units ook per turn resources kosten. Het is niet veel, maar pas op dat je jezelf niet in de problemen helpt.

Ons doel
Met deze post over Curse of steel hopen we feedback te krijgen op wat er veranderd moet worden of wat zeker zo zou moeten blijven en misschien wat tips om het groot te laten worden.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Alvast een eerste bug die me direct opviel: Bij het aanmaken van een nieuwe account (in opera 9.60) gaf hij direct de melding dat mijn gebruikersnaam al in gebruik was. Ik fronste even de wenkbrouwen aangezien het me onwaarschijnlijk lijkt dat iemand anders al "boe2" gekozen had, maar ondanks de foutmelding bleek de account toch degelijk aangemaakt te zijn en gaf hij dus onterecht die foutmelding.
Een soort van ingame tutorial is ook geen slecht idee voor in de toekomst, eventueel gewoon een soort van slideshow met een snelle uitleg wat je moet doen :).

Voor de rest: looking good: Ben alvast begonnen met wat barracks te bouwen en men andere units heb ik richting resources gestuurd.

[ Voor 36% gewijzigd door boe2 op 10-11-2008 18:17 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, dat is raar, heb er zelf nooit last van gehad, het kan wel zijn dat het perongeluk twee keer een berichtje naar de server stuurde met het register commando, en dat de tweede toen die fout gaf, ik zal er even voor zorgen dat dat niet meer gebeurd. Dat de map niet mee resized is bekend, staat op mijn lijstje van dingen die ik nog moet fixen.

Een screenshot tutorial komt er nog wel in ja, een full-page slideshow is ook wel een goed idee, zal er binnenkort naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me ook geregistreerd. Eerste indruk is goed, het ziet er simpel en overzichtelijk uit en toch de mogelijkheid tot diepgang. Ook de speelwijze staat me wel aan, je hoeft je er niet continue mee bezig te houden maar het kan je wel wat voordeel opleveren.
Ben benieuwd hoe het spel verloopt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbaar
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nu na 2 daagjes spelen is mijn indruk ook goed. Kost niet zoveel tijd als sommige browser games, maar toch zeer vermakelijk.

En je kan je altijd nog vermaken met de trivia op de ingebouwde irc client :9

Barbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha inderdaad ;).

Ben mijn eerste rijk al kwijt trouwens. Ik kom terug van college en mijn onderbuurman was blijkbaar in een rechte lijn naar mijn hoofd gelopen (makkelijk mijn troepen ontwijkende).
Ik ben overnieuw gestart en ben nu meteen maar begonnen met de bouw van een muurtje om mijn capital.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Ik begin nu goed mijn weg te vinden in het spel. Vorige nacht mijn bovenbuur volledig afgemaakt, en zijn linkerbuur moet er deze avond ook aan geloven. Bijzonder evil is hoe gemakkelijk je gebouwen van de vijand kan afnemen...MET alle units die op dat moment in training waren >:)

Het begint ook aardig druk te worden op de map

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Pagina: 1