Vervanging woofer in Magnat Monitor A

Pagina: 1
Acties:

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-01 09:12
Hallo allemaal,

Omdat ik hier voor het eerst kom, stel ik me heel even kort voor. Ik ben Sebastiaan, studeer in Wageningen en kijk vaak in het fotografiegedeelte van GoT rond. Ik hou ook van muziek en daardoor ben ik hier beland. Laatst hadden we met de afdeling een feestje, waarbij mijn set voor de muziek is gebruikt. Helaas had ik het relatief oude geheel iets te hoog ingeschat, en zijn beide woofers overleden. Eerst de ene helemaal, en daarna ging de andere kraken. Omdat er achter de speakers een verhaal zit wat me aan het hart gaat, is het voor mij geen optie ze weg te gooien en er andere voor in de plaats te nemen.
Ik heb dit over de monitor A kunnen vinden:

Continue belastbaarheid 60 Watt
Muziek belastbaarheid 100 Watt
Frequentiebereik 40 - 22.500 Hertz
Impedantie 8 Ohm
Gevoeligheid 1,8W
Systeem 3 - weg
Scheidingsfrequentie(s) 950 / 2000 Hertz
Afmetingen (b x h x d ) 24,5 x 38,5 x 23,5 cm
Uitvoeringen Zwart
Jaar 1985 -1988

Nou vraag ik mij af:
- Kan ik er zeker van zijn dat het aan de woofers ligt, of kan het ook bijv. het filter zijn?
- Als het de woofers zijn, kan ik die dan vervangen door vergelijkbare?

Wat ik al geprobeerd heb:
- Op tweedehands sites zoeken naar dezelfde luidsprekerset om de kapotte onderdelen over te zetten.
- Iets te snappen van hoe ik met overgangsfrequenties en vermogen rekening moet houden, waar ik nog niet uit ben.

Hopende hiermee niet direct een slotje te krijgen, dank ik jullie vast voor reacties :).

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Op afstand natuurlijk moeilijk in te schatten, maar test even het volgende:

1. druk de woofer in. Loopt ie nog vrij, of hoor/voel je hem schrapen?
2. ruiken bij de dustcap: stinkt verbrand?

1 of 2 keer ja? Woofer overleden. Vervangen door 2 vergelijkbare is een optie. Liefst orgineel natuurlijk...

2 keer nee?

Woofer eruit, lossolderen en weerstand meten.

Weerstand goed? (waarschijnlijk tussen de 3 en 8 ohm)

Dan filter bekijken.

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 10-11-2008 17:35 ]

Wise enough to play the fool

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:18

Indoubt

Always be indoubt until sure

Heb je al gezocht hier op got?

Ik heb namelijk recent een link gepost naar een duits bedrijf wat voor een habbekrats new old stock magnat woofers verkoopt. Zoiets als 2 voor 14€ of zo.

Een search had je dus al aardig wat opgeleverd

Voor de DIY/voordeelshoppers magnat/heco etc

[ Voor 12% gewijzigd door Indoubt op 10-11-2008 17:41 ]

• vegetoot
@teacher
1. Als ik de woofer -recht- indruk hoor/voel ik 'm niet schrapen. Als ik besluit dat 'ie wel een bochtje mag maken wel. I guess that means 'no'.
2. Nee, ik ruik geen brandlucht, waar ik ook snuffel.

Helaas kan ik geen weerstanden meten hier, bij gebrek aan multimeter. Ik zal kijken of ik er aan kan komen.
Wel heb ik het idee dat er veel ruis in het geluid zit (heb 'm weer even aangesloten om te luisteren waar wat voor geluid vandaan kwam). Kan het zijn dat dit aan het filter ligt, of moet ik dan misschien zelfs naar de versterker kijken? Die heeft het die avond ook erg warm gehad.

@Indoubt
Zoals je misschien gelezen hebt, ben ik op audiogebied best een noob. Ik moet toegeven dat ik niet op jou topic terecht ben gekomen (voornamelijk omdat ik specifiek op 'monitor a' zoek, anders krijg je enkel nieuwe modellen om je oren). Ik heb er rondgekeken, maar heb geen idee wat ik nou precies moet hebben als we tot de conclusie komen dat het de woofers wezen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hmm.. wie weet zijn de woofers nog heel.

Nogmaals, je zal de boel moeten openmaken en de componenten los moeten checken. Enneh.. koop even een multimeter. 10 euro dingetje voldoet prima.

Maar, als je de speaker aansluit en je laat hem spelen, wat hoor je dan? Kapotte woofers stoppen er helemaal mee, of gaan kraken als een gestoorde.

Je versterker kapot? Die doet het of wél, óf niet. En anders de speakers testen op een andere versterkers en andersom :Y

Wise enough to play the fool

• vegetoot
Ik ga morgen een multimeter kopen :).

De ene doet niks, en de ander die kraakt alleen maar, als 'ie al wat doet.

Ik heb - eindelijk - een reactie van een marktplaats-persoon die dezelfde luidsprekers heeft, dus de status van dit 'projectje' gaat van urgent naar leerzaam en interessant :).

Fijn dat de versterker niet kapot is, die is helemaal nergens te vinden :P.

Bedankt voor je feedback d:)b , morgen kom ik er weer op terug.

• vegetoot
Geen multimeter in het centrum van Wageningen en m'n fiets is dood >.<.

Dit weekend 1 van thuis meenemen *pauze*.

• vegetoot
Multimeter is brak (analoog geval dat geen waardes lager dan 8 Ohm aangeeft). Omdat ik op dit moment drukker ben dan verwacht, laat ik het er voorlopig maar even bij zitten.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-02 03:17
Hebben jullie een Gamma? Daar stond in het krantje een multimeter voor €15.

• vegetoot
Ik heb inmiddels een fiets, dus ik zal morgen even langsgaan. Bedankt voor de tip!
Pagina: 1