Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eagle -> Gerber gespiegeld

Pagina: 1
Acties:

• Mod_Aap
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 15:40
Ik heb voor een (school) project een PCB laten ontwerpen in eagle. Doe zelf een IT gerelateerde opleiding dus heb maar tot een bepaald niveau verstand van elektronica. Nu heb ik van de ontwerper (een aardige andere scholier) de eagle file aangeleverd gekregen, deze moest alleen nog worden omgezet naar Gerber files zodat ik de pcb bij makepcb.com kan laten maken.

Nu krijg ik de volgende output, en ik vraag me af of dit wel helemaal klopt als ik kijk naar voorbeelden op het internet.

De PCB in Eagle (5.3.0 Free):
Afbeeldingslocatie: http://www.overklokken.info/images/SnotAap/Gerber.jpg

Om de Gerber bestanden te genereren heb ik de tutorial/pdf op makepcb.com gebruikt.
http://makepcb.com/media/...20to%20gerber%20files.pdf
In GC-Privue krijg ik trouwens precies hetzelfde.

Nu heb ik de volgende vragen:
  • Klopt deze output, of komen de boven en onderkant nu gespiegeld op elkaar?
  • Als de boven en onderkant gespiegeld op elkaar komen, hoe kan ik dat dan oplossen?
Ook heb ik nog de volgende vragen over het bestellen van de pcb:
  • Als ik bij makepcb.com delevery form "single pcb" kies en ik laat meerde pcb's maken, krijg ik dan alles op een "plaat"?
  • Kan ik op "Gold plating" ook met loodhoudende tin solderen?

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:09
Er zit toch maar een kant aan je pcb? Ik zie in ieder geval geen bruggen in het ontwerp. Het feit dat de letters nu goed staan doet me vermoeden dat je output inderdaad is zoals ie zou moeten zijn

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Mod_Aap
Je klopt, een kant.
Alleen zit dus nu te twijvelen of de gaten verkeerd geboord (in spiegelbeeld) gaan worden. Of omdat dit is omdat dit vanaf de onderkant gezien is.
Zou namelijk niet gewoon alles negatief/gespiegeld moeten zijn zoals ik eagle?
Want de sporen zijn nu dus positief/niet gespiegeld.

[ Voor 55% gewijzigd door Mod_Aap op 10-11-2008 16:30 ]

• Maverick
die rode puntjes staan toch ook in spiegelbeeld?

Als je de bovenkant bekijkt zie je waar de componenten komen. Als je er zo op zou willen zetten moet de printplaat dus op de andere kant ge-etst worden anders kun je de componenten niet op de plaat solderen. Dat het ontwerp dus gespiegeld wordt is niet zo gek. Voor zover ik kan beoordelen doet hij dat met de gaatjes ook.

• Mod_Aap
De rode puntjes en de groen banen staan juist goed, en de rest is in spiegelbeeld. Volgens mij is rood en groen de onderkant en de rest bovenkant.

Dus, onder en niet gespiegeld:
  • Groen
  • Rood
  • Roze
Boven, wel gespiegeld:
  • Bruin
  • Blauw

[ Voor 32% gewijzigd door Mod_Aap op 10-11-2008 16:41 ]

• Maverick
Kijk, wat er gebeurt is het volgende. Die rode puntjes en groene vlakken worden afgedrukt. Die worden op een printplaat gelegd waarna alles op dit plaatje geen kleur heeft verdwijnt. hierdoor hou je je printplaat over. Die blauwe lijntjes worden helemaal niet afgedrukt. Daar moet je dus niet naar kijken.

• Mod_Aap
Dus bruin en blauw worden niet afgedrukt?

Was/ben namelijk een beetje bang dat bruin de "drill holes" zijn en dat zou niet vet zijn zegmaar. :+

• Maverick
zou niet moeten in ieder geval. (hoewel ik geen ervaring heb met het specifieke programma!)

• Mod_Aap
Opzich zou ik dus ook de bestanden op kunnen sturen zonder de "bruine" en "blauwe" layer, en kijken wat er gebreurd?

• Maverick
Snot_Aap schreef op maandag 10 november 2008 @ 16:53:
Opzich zou ik dus ook de bestanden op kunnen sturen zonder de "bruine" en "blauwe" layer, en kijken wat er gebreurd?
Dat lijkt mij het veiligste inderdaad.

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Boorgaten moet je vaak aanleveren in een drill file (excellon formaat).

• Mod_Aap
Sphere- schreef op maandag 10 november 2008 @ 18:24:
Boorgaten moet je vaak aanleveren in een drill file (excellon formaat).
Die heb ik inderdaad ook aangemaakt.

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Of je geeft ze gewoon de eagle brd file. makepcb stuurt je dan de gerbers ter bevestiging, je zegt ja, klaar. :P

Is hier iig al meermalig goed gegaan.

En kan je het niet zelf etsen? Het is een nogal simpel printje, zonde om daar een 50 euro oid aan uit te geven. Meeste (alle?) electro opleidingen hebben het materiaal er wel voor staan.

[ Voor 38% gewijzigd door wacco op 10-11-2008 19:17 ]

Spolap: Interactive webcomic

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Indien je het boardje enkelzijdig laat maken is dit idd geen enkel probleem.
Wat wel een probleem kan opleveren is de verschuiving van de oorsprong. In de plaatjes kan ik niet zien in welke laag dit is gebeurd. Als dit bij de bottom-layers is gebeurd loop je de kans dat de printlayout verschoven tov het printmateriaal wordt geproduceerd waardoor de printen totaal onbruikbaar zijn. Oorzaak: component die buiten de printplaat valt in combinatie met de optie "positive coordinates"

Doordat in de nieuwe versie van Eagle opeens de "mirror" en "positive coordinates" opties standaard zijn aangevinkt in de job-files hebben we hier diverse batches printplaten ontvangen waarvan de layout verchoven was en/of lagen gespiegeld waren. Om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen is het misschien verstandig om je job-files aan te passen (of de versies die wel geschikt zijn voor moderne fabricagemethoden te downloaden vanuit de CadSoft newsgroup)
Pagina: 1