Toon posts:

[Vintage audio]Pioneer SX-434 problemen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Pioneer SX-434, een 2x15w solid state reciever, van mijn vader uit de -nog originele- doos gehaald. Het apparaat is uiterlijk in een fantastische staat, op 1 lampje na. Ik heb de reciever niet ontstofd, op de foto's is dus goed te zien hoe schoon het apparaat is.
Ik zou het apparaat graag willen gebruiken vanwege de -volgens het internet- goede geluidskwaliteit en omdat het ding er geil uitziet. Vooral met mijn Grado's.

Maar nu komt het, de Pioneer klinkt niet helemaal lekker. kI kan als audioleek niet zeggen wat er mis is, maar als ik mijn ZV:M op de aux aansluit en mijn Grado SR60 aansluit op de phones uitgang, dan klinkt het echt vele malen minder dan direct aan de ZV:M.
Dan zijn er nog de volgende issues:

-Soms valt links half weg. Dan klinkt links als een slechte FM ontvangst; zacht, ver weg en vol ruis. Ik heb hierover niks gevonden op het internet, hoewel het me wel een vaak voorkomend probleem lijkt. De Technics SA200k van mijn oma heeft dat ook.
-Het duurt redelijk lang voordat de kraak eruit is. Soms tot wel een minuut. Ik weet niet of dit normaal is.
-Als ik de reciever aanzet, komen de conussen even naar buiten zetten, dit gaat gepaard met een "nnggk". Het is geen 50Hz bromtoon.
-De DC offset over de terminals is 12 en 20mV. (Nog een keer extra nagemeten.) Dat valt volgens dit topic onder ‘acceptabel’.

Ik heb op het internet een flinke tijd gezocht naar SX 434 service manuals, maar ik heb alleen een pcb layout gevonden.

Ik wil het ding graag zelf maken. Ik heb een soldeerbout en ik kan er redelijk mee overweg. Uiteraard heb ik ook een multimeter
Het enige wat ik niet weet is hoe ik het apparaat kan maken, vandaar dit topic.

Service manual samen met printplaten en meer foto’s.
Als iemand een betere host voor grote plaatjes weet, geef even een schreeuw.
Dit is het schema van de tunerassembly
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y102/Redhead1802/tunerassy_small.jpg
En dit een foto van de tunerassembly
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y102/Redhead1802/tuner_foto_klein.jpg
Hetzelfde voor het PSU bordje
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y102/Redhead1802/psuassy_small.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y102/Redhead1802/psu_foto_klein.jpg
En het schema van de amp.
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y102/Redhead1802/AFampassy_small.jpg
Hiervan heb ik geen foto, ik zie nu alleen de achterkant van de pcb, en als ik de bovenkant wil zien moet ik echt serieus aan het uit elkaar halen. Als er vraag naar is doe ik het.

Dan heb ik ook nog een overzichtsfoto van de onderkant
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y102/Redhead1802/overzicht_klein.jpg
En de bovenkant
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y102/Redhead1802/overzicht_bovenkant_klein.jpg
excuses voor de zware jpeg compressie, maar het moet onder de 1MB blijven van photobucket
Als er vraag is naar meer foto's, informatie e.d. dan lever ik die graag aan.
Alle foto's zijn klikbaar voor hires.

PS. Als mensen zich afvragen waarom er een lelijke grijze powerkabel aanzit, die heb ik zelf vervangen omdat de originele kapot was.

Verwijderd

Topicstarter
Weet echt niemand raad? Anders zet ik de hele zwik in EL neer. Maar die mensen zijn eng. Met hun coilguns en teslacoils enzo. :+

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2008 19:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://developer.valvesoftware.com/w/images/1/1a/AP_Turret.jpg
Is anyone there?

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 14:27

Xanax959

relax...

De "nnkk" bij het aanzetten is normaal, tegenwoordig (al een poosje) hebben versterkers een relais die dat voorkomt. (dan zet je je stereo aan en na een paar seconden hoor je "tik".

(de solid state sony receiver van mijn ouders deed "dnnnk" :) )

Ik ben niet één van de electronicaguru's hier, maar met "stereo's van zolder" is het meestal viezigheid in potmeters en schakelaars die voor kraakgeluiden en half uitvallende kanalen zorgt.

Verder kunnen condensatoren "elco's" in je pioneer versleten zijn. Vaak worden die vervangen bij oude versterkers. (die rechtopstaande cilindervormige onderdeeltjes met een "plastic jasje")

Ik denk dat je toch eens bij electronica moet kijken, daar hebben ze veel verstand van solderen, componenten e.d.

Atari portfolio Dos 2.11

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat is het hem. het apparaat is gewoon schoon vanbinnen. Kijk maar op de foto's. Het apparaat is niet schoongemaakt. Ik kan wel blind alle elco's en schakelaars gaan vervangen, maar ik ben bang dat dat verspilde moeite gaat worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 13:44:
Ja, dat is het hem. het apparaat is gewoon schoon vanbinnen. Kijk maar op de foto's. Het apparaat is niet schoongemaakt. Ik kan wel blind alle elco's en schakelaars gaan vervangen, maar ik ben bang dat dat verspilde moeite gaat worden.
Misschien voorzichtig WD-40 in de potmeter spuiten (mits het een schuifversie is: klikt het bij het draaien of is het 'analoog'?). WD-40 helpt goed tegen oxidatie. Me dunkt dat de glijcontacten van de potmeter geoxideerd is.
Anders haal je de behuizing van de potmeter af en spuit WD-40 op de contactpunten. Daarna de potmeter goed ronddraaien en voilla. Wellicht ook de loudness, bass en treble potmetertjes nagaan.
Ook al bewaar je hem in een doos: de zuurstof gaat vrolijk door karton heen. De enige manier om hem GOED op te slaan is een luchtdichte doos en afgevuld met stikstof en het liefst in cleanroom condities, maar dat is in huis-tuin-en-keuken omgeving niet mogelijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dat wordt dus van het weekend flink met de soldeerbout aan de slag. Qua condensatoren, moet ik dan alleen de grote elco's vervangen, alleen de elco's of ook alle 'pepermuntjes'?

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-02 03:17
Degene die kapot is? :+
FF een technisch familielid of vriend erbij halen die die dingen ff door kan meten :) .

Verwijderd

Topicstarter
mac1987 schreef op donderdag 13 november 2008 @ 22:18:
Degene die kapot is? :+
FF een technisch familielid of vriend erbij halen die die dingen ff door kan meten :) .
Ik weet het al. Alleen de elco's dus, want de foliecondensatoren kunnen niet uitdrogen. En ik ben het meest technische persoon in mijn familie. :+

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Ik wil de eerdere poster niet afvallen, maar ik weet niet of WD40 zon goed idee is voor je potmeters. WD40 helpt inderdaad tegen oxidatie, maar is ook een smeermiddel, waardoor je je pots dus vet maakt en daarmee stof 'aantrekt'' en het probleem dus heel snel weer terugkeert. Verder is WD40 volgens mij niet geleidend, dus als je sleepcontacten in de pot vet zijn met WD40 komt dat de geleiding ook niet ten goede. Met contactspray heb je dezelfde problemen.

Als ik je een tip mag geven: reinig de potmeters met WD40 of contactspray, maar ontvet ze na het reinigen goed met iets als Primorspray (te verkrijgen bij de betere gamma) of een andere ontvetter. Want anders los je het probleem volgens mij maar heel tijdelijk op.

Het vervangen van de elco's is verstandig om de versterker weer helemaal op en top te krijgen (klankmatig), omdat elco's in de loop der jaren hun waarde verliezen. Elco's die bol staan aan de bovenkant zou ik direct vervangen, want die staan op het punt over niet al te lange tijd echt kapot te gaan met alle gevolgen van dien.
Maar het af en toe uitvallen van een kanaal zoals je beschrijft heeft niet zijn oorzaak in de elco's. Dat zit hem hoogstwaarschijnlijk inderdaad in de schakelaars.

Dus ik zou als ik jou was eerst de schakelaars en regelaars reinigen en kijken of het probleem daarmee is opgelost. Als dan alles naar behoren werkt, ga dan eens met de elco's aan de gang

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een potmeter uit elkaar gehaald. De balanspot om precies te zien. Dat ding zit sowieso in het vet. En geen oxidatie of iets. Maar van wat ik begrepen heb kraakt het apparaat als de potmeters rot zijn en je er aan draait. Bij mij was dat niet. En er zit ook geen oxidatie op de contacten. Ik ben al een bolle elco tegengekomen. Leek niet bol, maar de onderkant komt eruit zetten. Dus dat doe ik eerst.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:09
Meteen uitsolderen (vandaag nog). Als dat er uitlekt kan je je printplaatje weggooien. Heb zelf ook last van al deze problemen.....

Verwijderd

Topicstarter
Woei, heb 30 nieuwe elco's. Zijn echt een stuk kleiner geworden in 30 jaar :D.

Verwijderd

Topicstarter
Tyfus. Als ik hem aanzet gaat alles ogenschijnlijk goed. Geen ontploffende elco's o.i.d. Maar geen geluid. Gewoon geen geluid.
WTF WTF WTF. Ik typ dit, ik hoor opeens een harde plop vanuit de ene box die aangesloten was. Ik schrik, zet de SX-434 aan, en O HELL FUCKING YESSS! GELUID OYEAH OHYESSSYESSYESS. :D :o (8>

Verwijderd

Top man.

Ik had dit topic al een tijdje gevolgd, maar helaas ontbraken de juiste reacties geloof ik :P Heb je eventueel pics van je werk?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan je een pic geven van de zooi die ik heb gemaakt :P
Er is niet veel te zien, het zijn gewoon andere elco's die er op zitten en de wirewraps zijn van een laagje tin voorzien.
En er zit een nieuw lampje in. De nnnjk bij het opstarten is ook weg.
Pagina: 1