Slip Cursus nemen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209435

Topicstarter
Beste Tweakers ^^,

Ik heb nu sinds net 1jaar me rijbewijs. Ik vind zelf dat je steeds meer begint in te zien hoe je moet rijden en dat je dingen beter inschat. Zoals ik 1 jaar geleden reed zo zal ik nooit meer in me leven rijden of het moet op circuit wezen :P

Maar.. Ik wil denk ik een slipcursus doen maar wel samen met een vriend van mij (heeft ook 1 jaar ze rijbewijs.)

Nu krijg ik een beetje vragen wat bij mij komt spelen.

- Is het verstandig?
- Leer je er veel van of deden jullie het omdat het je leuk lijkt?
- Aan en afraders? Er zijn altijd wel bedrijven die afgeraden worden.
- Enig idee wat betreft kosten?
- Jullie ervaring met een slipcursus.

Ik zelf wil het graag doen omdat nu de winter er aan komt en ik heb pas 1x in de winter gereden maar toch lijkt het me verstandig om hier een slipcursus voor te nemen.
Ik heb dan ook al informatie aangevraagt hiervoor bij de ANWB maar toch hou ik wat vragen over en ik zou jullie mening hier graag over willen horen.

Gr, Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zelf zou het tijdens mijn rijopleiding krijgen, maar heb het uiteindelijk ook zelf gedaan bij de ANWB in Lelystad. Ik vond het een hele nuttige aanvulling. Al is het alleen maar zodat je eens merkt hoe het is om in een auto (eigen auto kan ook) een noodstop te maken met 100 km/per uur en wat ABS en ESP met een auto doen.

Ik zou het zonder twijfel gewoon doen, kost wat center (125 euro dacht ik) maar erg nuttig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56924

Anoniem: 209435 schreef op maandag 10 november 2008 @ 14:42:
Zoals ik 1 jaar geleden reed zo zal ik nooit meer in me leven rijden of het moet op circuit wezen :P

...

Ik zelf wil het graag doen omdat nu de winter er aan komt en ik heb pas 1x in de winter gereden maar toch lijkt het me verstandig om hier een slipcursus voor te nemen.
pro tip: niet zo hard rijden op gladde wegen! ;) je hebt een slipcursus niet perse nodig om in de winter te kunnen rijden, maar het kan uiteraard nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:19

AzzKickah

06-CENSORED

Ik heb ook zo'n slipcursus gedaan bij de ANWB in Lelystad,
ik moet zeggen het was een leuke dag maar echt heel spectaculair is het nou ook weer niet.

Wat je daar doet kun je in principe ook doen met een beetje sneeuw op een grote parkeerplaats en een dikke noodstop maken kun je ook vast wel een plekje voor vinden bij jezelf in de buurt.

Laat ik het zo zeggen: Je krijgt een redelijk idee van wat slippen nou is maar om écht een beetje fatsoenlijk te leren wat je nou daadwerkelijk moet doen als je auto uitbreekt bij 80+ km/u op een gladde weg in het donker hier in Nederland... neh.
Dan moet je die cursus wel 4 of 5 keer doen.

[ Voor 0% gewijzigd door AzzKickah op 10-11-2008 15:22 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04 08:38
ViNyL schreef op maandag 10 november 2008 @ 14:47:
Ik zelf zou het tijdens mijn rijopleiding krijgen, maar heb het uiteindelijk ook zelf gedaan bij de ANWB in Lelystad. Ik vond het een hele nuttige aanvulling. Al is het alleen maar zodat je eens merkt hoe het is om in een auto (eigen auto kan ook) een noodstop te maken met 100 km/per uur en wat ABS en ESP met een auto doen.

Ik zou het zonder twijfel gewoon doen, kost wat center (125 euro dacht ik) maar erg nuttig!
179 ;) http://www.anwb.nl/auto/r...ipcursus-van-de-ANWB.html

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

Anoniem: 56924 schreef op maandag 10 november 2008 @ 14:56:
[...]

pro tip: niet zo hard rijden op gladde wegen! ;) je hebt een slipcursus niet perse nodig om in de winter te kunnen rijden, maar het kan uiteraard nooit kwaad.
with ^^

een slipcursus is geen vrijbrief om harder te rijden op glad wegdek. Er zijn ook mensen met een race-licentie die vinden dat 150km/u voor hen geen probleem is.....

On topic:
Via mijn werkgever een halve dag lelystad gedaan. De theorie van kijken waar je naar toe moet, sturen gaat dan vanzelf blijkt in de praktijk inderdaad te werken. Het heeft zeker zin om een keer in een slip te komen waarbij je hooguit wat pionnen verplaats, zodat wanneer je in het echt een keer een slip hebt je heet gevoel kent. Kijk wel of je je eigen auto een keer kan gebruiken tijdens de training.

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:06

Vos

AFCA

AzzKickah schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:01:
Laat ik het zo zeggen: Je krijgt een redelijk idee van wat slippen nou is maar om écht een beetje fatsoenlijk te leren wat je nou daadwerkelijk moet doen als je auto uitbreekt bij 80+ km/u op een gladde weg in het donker hier in Nederland... neh.
Dan moet je die cursus wel 4 of 5 keer doen.
En hoorde een keer dat als het je in het echt gebeurt, dan je dan instinctief weer verkeerde dingen gaat doen :p. Geldt niet voor een ieder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het gevoel is inderdaad het belangrijkste, vooral in een geval van overstuur. Ik heb zelf ook zo'n cursus gedaan toen ik net mijn rijbewijs had, en als je veel racegames hebt gespeeld hebt, komt het verdacht bekend voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04 08:38
Vos schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:05:
[...]

En hoorde een keer dat als het je in het echt gebeurt, dan je dan instinctief weer verkeerde dingen gaat doen :p. Geldt niet voor een ieder natuurlijk.
valt toch wel mee??
gas los laten vooral niet remmen. en tegen sturen...

Bij Utrecht ooit een keer op een viaduct dat me auto uitbrak.. was best gek ging maar 80 door de bocht normaal ging ik daar 100, maar was druk en nat.. :+ bleef netjes op de weg en kreeg de auto weer onder bedwang..

Maar moet wel bij vertelen dat ik op puur ijs heb leren rijden in tsjechie :+ dan is het alleen glibberen en gedoseerd gas geven en op motor laten remmen..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:10
Als je een rijvaardigheidstraining bedoelt is het absoluut nuttig! Zelf gedaan na een dikke 500.000km rijervaring (Prodrive Lelystad). Niet zozeer mijn algemene rijstijl is verbeterd, maar wel de manier waarop ik reageer in situaties waar het er echt op aankomt (uitwijkmanoevres, noodstops etc.) Wat eigenlijk ook elke automobilist zou moeten hebben:

-brandblusser
-ruitentikker/gordelsnijder
-EHBO cursus en goed uitgeruste verbanddoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als ik zoiets zou doen zou ik het alleen voor de fun doen (legitiem slippen). Lijkt me verder eigenlijk niet dat je van 1 ochtendje slippen veel leert of sowieso een 'reflex' opbouwt die je daadwerkelijk benut als je in de situatie komt. Daar is denk ik toch een bepaalde routine voor nodig.

Denk dat je ook wel veel kan leren door op een parkeerplaats met sneeuw wat te gaan slippen (mocht er ooit nog sneeuw vallen). Of een goede racesim op de computer (+ stuur/pedalen e.d.) te spelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 10-11-2008 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Palomar schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:16:
Als ik zoiets zou doen zou ik het alleen voor de fun doen (legitiem slippen). Lijkt me verder eigenlijk niet dat je van 1 ochtendje slippen veel leert of sowieso een 'reflex' opbouwt die je daadwerkelijk benut als je in de situatie komt. Daar is denk ik toch een bepaalde routine voor nodig.

Denk dat je ook wel veel kan leren door op een parkeerplaats met sneeuw wat te gaan slippen (mocht er ooit nog sneeuw vallen). Of een goede racesim op de computer (+ stuur/pedalen e.d.) te spelen.
Met zo een instelling zou je juist eens een goede training moeten volgen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Vos schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:05:
[...]

Klopt, vandaar ook mijn opmerking dat je het wel 4 of 5 keer moet doen. Dan 'programmeer' je pas echt de juiste reactie in je zelf, mocht het een keer in het eggie gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Palomar schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:16:

Ik hoop voor jou dat je nooit in een serieuze slip terechtkomt....

Veel plezier met Grand Prix 4 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 17:11
offtopic:
SG->VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
AzzKickah schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:24:
[...]

Hoezo? Je kunt een hoop leren van computerspellen hoor. Het is niet alles, maar het komt zeker wel bekend voor als je van achter een zwieper krijgt en je instinctief (want dat heb je ook altijd in games gedaan) de goede kant opstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:14

steveman

Comfortabel ten onder

Als er iets bestaat als een slip[i]preventie[i]cursus zou ik die van harte aanraden. Zodra je al aan het glijden bent... waarschijnlijker dat je je bevuild dan dat zo'n cursus je uit de vangrail houdt.

Voor de motor heb ik vro's 1 en 2 gedaan. Daar wordt ook steeds op gehamerd dat je niet persé een vaardigheid leert (tuurlijk, je doet alles een keer) maar dat je aandachtspunten meekrijgt en er dus mentaal op voorbereid bent.

Als er zoiets voor vierwielers bestaat, dan is dat veel nuttiger.

(Al lijkt het me stiekem wel leuk om met zo'n auto wat te glibberen :9 )

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
bszz schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:19:
[...]

Met zo een instelling zou je juist eens een goede training moeten volgen......
Leg jij dan es uit wat 1 ochtendje cursus zoveel beter maakt? Ik heb wel vaker mensen gehoord die zo'n cursus hebben gedaan en dat was niet meer dan als je zelf zou doen op een parkeerplaats met sneeuw. Al heb je misschien verschillende gradaties van zulke cursussen. Een meerdaagse cursus lijkt me veel beter dan 1 ochtend. Juist om die routine te krijgen.
AzzKickah schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:24:
[...]

Wel een paar keer hoor met glad weer en keurig gecorrigeerd. Ik heb het overigens niet over grand prix 4 8)7 (sowieso hebben formule-auto's heel ander weggedrag, neem een racesim als live for speed en maak een setup die richting een straatauto gaat qua vering, banden e.d. Dan op een circuit rijden zoals je in het echt doet en kijken wat er gebeurt als je te hard instuurt (overstuur/onderstuur). Spreek me maar tegen, maar het komt erg dicht in de buur tvan een echte auto).

[ Voor 16% gewijzigd door Palomar op 10-11-2008 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Roamor schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:27:
[...]

Hoezo? Je kunt een hoop leren van computerspellen hoor. Het is niet alles, maar het komt zeker wel bekend voor als je van achter een zwieper krijgt en je instinctief (want dat heb je ook altijd in games gedaan) de goede kant opstuurt.
Ik was fanatiek GP4 speler voor ik mijn rijbewijs had (ben ondertussen 24, gehaald toen ik 20 was).
Ik was er ook van overtuigd dat ik wel wist wat ik moest doen als ik in een slip kom in het echt.

Maar het is gewoon niet te vergelijken. Als je in een echte auto zit zijn je reflexen echt niet hetzelfde als achter je PC'tje met ForceFeedback.

'Ik hoef geen slipcursus want ik speel heel veel racespellen.'
Uh-huhhh |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Palomar schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:30:
[...]

Leg jij dan es uit wat 1 ochtendje cursus zoveel beter maakt? Ik heb wel vaker mensen gehoord die zo'n cursus hebben gedaan en dat was niet meer dan als je zelf zou doen op een parkeerplaats met sneeuw. Al heb je misschien verschillende gradaties van zulke cursussen. Een meerdaagse cursus lijkt me veel beter dan 1 ochtend. Juist om die routine te krijgen.

[...]

Wel een paar keer hoor met glad weer en keurig gecorrigeerd. Ik heb het overigens niet over grand prix 4 8)7
Welk race-simulatie spel dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
AzzKickah schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:30:

Maar het is gewoon niet te vergelijken. Als je in een echte auto zit zijn je reflexen echt niet hetzelfde als achter je PC'tje met ForceFeedback.
Waarom niet? Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar ik ben tijdens die slipcursus niet één keer gespind of de macht over het stuur kwijtgeraakt. En al mijn 'slipervaring' kwam op dat moment uit games als Colin McRae en Grand Prix Legends. Op het moment dat ik de cursus deed, had ik net 1 maand mijn rijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry voor de verkeerde locatie van deze topic.

Ik denk dat ik het toch doe dan. Ik ben 1x op een rontonde uitgebroken en schrok me wilt maar raakte niet in paniek (wat best vaak zou kunnen gebeuren op zo een moment denk)

Met me eigen auto zou ik het wel willen ja dat zeker..

Het gaat er btw niet om dat ik in 1dag me rijstijl aanpas.
Het gaat er bij mij om dat ik weet hoe ik moet reageren wanneer je in zo een situatie komt.
Ik zelf rij nu voorzichtig na wat ervaring opgedaan te hebben maar het is nooit gek denk ik dan toch aan jullie reacties te zien.

Ik kan het ook zelf wel proberen met sneeuw *Als het ooit valt*.

Reactie naar AzzKickah:

Ik had bij de mediamarkt een stuur met pedalen gekocht en schakel pook. Deze aangesloten op me computer geinstalleerd en af gesteld met de bijgeleverde software. Toen had ik me rijbewijs al btw.
Ik speelde NFSMW en ik had verwacht dat de reactie leuk zou wezen van een stuur. Meer realistisch.. maar.. Niet echt. Ik kreeg ongeveer 1 seconde delay waardoor je gaat tegen sturen wanneer het niet moet en je gaat veel te laat de bochten in.

Nee het was ook geen goedkoop stuurtje :P,, (150€)
Er stonden 3 stuurtjes en deze was de midden klasse er van. De andere waren 50€ en 250€
Dus vond die van 150 wel goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Anoniem: 209435 schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:37:
Reactie naar AzzKickah:

Ik had bij de mediamarkt een stuur met pedalen gekocht en schakel pook. Deze aangesloten op me computer geinstalleerd en af gesteld met de bijgeleverde software. Toen had ik me rijbewijs al btw.
Ik speelde NFSMW en ik had verwacht dat de reactie leuk zou wezen van een stuur. Meer realistisch.. maar.. Niet echt. Ik kreeg ongeveer 1 seconde delay waardoor je gaat tegen sturen wanneer het niet moet en je gaat veel te laat de bochten in.

Nee het was ook geen goedkoop stuurtje :P,, (150€)
Er stonden 3 stuurtjes en deze was de midden klasse er van. De andere waren 50€ en 250€
Dus vond die van 150 wel goed genoeg.
Nou lijkt me Need for Speed sowieso niet echt natuurgetrouw qua besturing in vergelijking met het echt maar goed :)

Ook als je geen race-spellen speelt maar bijv. wel Formule1-fan (of andere autosport-fan) bent, dan weet je ook wel het 1 en ander van onder- en overstuur, tegensturen, etc.
Maar om echt te kunnen voorkomen dat je in paniek raakt als het fout gaat in je echte auto, dat ga je niet redden met een paar spellen imo...

That's my only point :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:13

Exigence

dnkroz

Het schijnt wel dat mensen die een slipcursus hebben gehad gemiddeld meer ongelukken veroorzaken dan mensen zonder slipcursus.

Omdat deze mensen denken dat ze alles we onder controle zullen hebben en dus roekelozer (minder voorzichtig als het glad is) gaan rijden.

Ik zou het alleen voor de fun en de ervaring doen. Om gewoon even het gevoel te krijgen (heb ik al in het echt gehad helaas :P), niet omdat je er werkelijk iets van leert. Waarschijnlijk schrik je gewoon minder als het echt gebeurt, los van het feit of het dan goed of niet afloopt.

[ Voor 34% gewijzigd door Exigence op 10-11-2008 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Ik heb een cursus bij Slotemakers gedaan, in Zandvoort, naast het circuit is dat. Iets van 130 of 160 euro is dat.
Het was nuttig en het was leuk, toch had ik wel zoiets van.. dit is niet nieuw voor me. Maarja, als je nog niet eerder een uitbrekende auto hebt gehad op de openbare weg dan is het zeker nuttig.
Je moet daar ook vol remmen met ABS, daar ging ik al automatisch doseren in reactie op het ABS geklapper.. mocht ik weer overnieuw want ik moest express lomp hard blijven remmen :P

Over dat het niet helpt wanneer je op de openbare weg het nodig hebt vind ik onzin. Dat heeft voornamelijk te maken met je concentratie, en in hoeverre je dus verrast wordt. Als jij een beetje aandachtig rijdt, want het is druk, of het is glad op de weg dan kun je veel sneller en beter reageren dan iemand die met z'n slaapkop een ijzelige bocht iets te hard reed. Die laatste zal waarschijnlijk uit schrik vol in de ankers gaan. Zelf ben ik ook wel eens zo dom geweest, even nonchalant een lange bocht te hard nemen en niet door hebben dat het wegdek nat was (zag je niet echt). Dat was van 100 naar 0 en in de berm... Ik ging vol in de ankers terwijl ik die auto prima op de baan had kunnen houden volgens mij (nu zou het me waarschijnlijk wel lukken).

Maar het kan zijn dat een slipcursus dagje daar te kort voor is. Dan loont het zeker om in de winter eens een gladde parkeerplaats op te zoeken en lekker te gaan slingeren en slippen. Eventueel op een zeiknatte parkeerplaats een beetje klooien met de handrem. Dat mag allemaal niet natuurlijk, maar het verbetert zeker de controle over een auto, even snel tegensturen etc.

Wat altijd geldt... sturen waar je naar toe wil (dus niet teveel tegensturen), kijken waar je naar toe wil (niet naar die vangrail kijken) en vooral NIET vol gaan remmen. Gewoon gas los en de auto rechtdoor zien te krijgen, dan pas remmen.

Exigence heeft trouwens gelijk, dat is wel eens in een onderzoek bewezen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog even op Azzkickah,
Ik bedoel dat de reactie van een stuur ruk was dus daarom heb ik hem eraf gehaald en terug gebracht :P. En ik ben een F1 fan dus dat weet ik wel ja overstuur ect..

Maar het draait er bij meer om. Buiten dat het een leuke ervaring is is het ook leerzaam?
Hier heb ik maar een paar reacties die zeggen van wel.. Maar veel vinden ook van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Anoniem: 209435 schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:59:
Nog even op Azzkickah,
Ik bedoel dat de reactie van een stuur ruk was dus daarom heb ik hem eraf gehaald en terug gebracht :P. En ik ben een F1 fan dus dat weet ik wel ja overstuur ect..

Maar het draait er bij meer om. Buiten dat het een leuke ervaring is is het ook leerzaam?
Hier heb ik maar een paar reacties die zeggen van wel.. Maar veel vinden ook van niet?
Ja het is zeker leerzaam in de vorm van het theoretische gedeelte. Er wordt goed en duidelijk uitgelegd wat over- en onderstuur is, hoe het ontstaat, hoe je het het beste kunt tegengaan.
Daarbij mag je het een paar keer proberen onder zeer gecontroleerde omstandigheden.

Dus ja, voor basiskennis is het zeker leerzaam, maar om het in de praktijk ook echt toe te kunnen passen is 1 zo'n dag niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Palomar schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:30:
[...]

[...]

Wel een paar keer hoor met glad weer en keurig gecorrigeerd. Ik heb het overigens niet over grand prix 4 8)7
Ik vraag me af of ik je kan overtuigen. Zelf heb ik behoorlijk wat kilometers gemaakt, en ja ook ben ik wel eens bij een ongeluk betrokken geraakt. Na zo'n 600.000 km heb ik één dag een rijvaardigheidstraining gedaan. Dit was voor mij een eyeopener. Ik reed niet beroerd, maar juist op momenten dat het fout gaat moet je snel op de juiste manier reageren. Je zult zien dat het gevoel van alleen de gladde parkeerplaats dan niet voldoende is! Sterker, ik ben bij één ongeval betrokken geweest waarbij ik meende echt op de allerbeste manier gereageerd te hebben. Resultaat, in plaats van een "full-hit" werd het een "schampschot"met alleen blikschade. Na de training ben ik ervan overtuigd dat ook die blikschade te voorkomen was geweest. Maar het had ook het verschil kunnen zijn tussen een "full hit" en blikschade. Hoe je handelt hoeft maar een heel klein beetje verschil te maken. Wat het resultaat van je handelen is kan enorm zijn. Overigens: Leren hoe je met een slip omgaat is echt een heel beperkt deel van rijvaardigheid. Noodstops, uitwijkmanoeuvres, stuurtechniek, voorkómen dat je in een slip raakt etc. zijn zeker zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Exigence schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:47:
Het schijnt wel dat mensen die een slipcursus hebben gehad gemiddeld meer ongelukken veroorzaken dan mensen zonder slipcursus.

Omdat deze mensen denken dat ze alles we onder controle zullen hebben en dus roekelozer (minder voorzichtig als het glad is) gaan rijden.

Ik zou het alleen voor de fun en de ervaring doen. Om gewoon even het gevoel te krijgen (heb ik al in het echt gehad helaas :P), niet omdat je er werkelijk iets van leert. Waarschijnlijk schrik je gewoon minder als het echt gebeurt, los van het feit of het dan goed of niet afloopt.
Als je op zoek bent naar iets dat nut heeft, doe dan een rijvaardigheidstraining i.p.v. een slipcursus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
@bssz reactie 16:09
Vind het wel overtuigend klinken hoor :) Ik denk ook zeker dat zo'n rijvaardigheidstraining erg leerzaam kan zijn. Vooral verspreid over meerdere dagen, zodat je een klein beetje meer routine krijgt. Vraag me alleen even af of de TS het over dezelfde cursus heeft. Want er zijn vast tig verschillende soorten cursussen en ik denk dat je van 1 ochtendje een paar rondjes slippen minder opsteekt (ook nav. wat ik van iemand anders gehoord heb die zo'n korte cursus heeft gedaan) dan zo'n training die jij omschrijft (waarbij meer aspecten belicht worden) :)

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 10-11-2008 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:33
Het grote voordeel van elke verhoogde rijvaardigheidstraining (of competitie-ervaring ;) ) is dat je minder snel zult schrikken in een lastige situatie.

Het is vooral het schrikken waardoor het fout gaat. Je hoeft tenslotte helemaal niet te hard te rijden om met plotselinge gladheid geconfronteerd te worden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Ik was afgelopen voorjaar (toen had ik die cursus al gehad) toen het gewoon droog was nog iets te enthousiast op een kruispunt.
Het was rustig op de weg, kruispunt is vanaf alle kanten 2-baans.
Ik kom eraan, moet rechtsaf. Daar wordt het 4-baans (nee is geen snelweg :D ).

Dus ik stuur in (stiekem iets harder dan de max. snelheid ;) ) en PAF ik voel de achterkant uitbreken.
Dus ik begin tegen te sturen, langzaam. Ik raakte niet in paniek (het hart zat me uiteraard wel _direct_ bovenin de keel).

Maar ik stuurde dus tegen, auto ging bijna dwars, glijdt weer bij (dus weer nóg harder terugsturen, anders zwiep je zo aan de andere kant de vangrail in) en uiteindelijk kreeg ik 'm weer recht :D

Dus die had ik mooi onder controle. 8) Maar mocht dat 4-baans gedeelte echter een enkele baan geweest zijn met bomen aan beide kanten dan had ik vast met m'n gezicht in de boomstam gezeten.
Moet er wel zeker erg spectaculair uit hebben gezien voor de mensen die achter mij nog stonden te wachten bij het kruispunt :D die zullen wel gedacht hebben 'ja hoor, heb je weer zo'n puber in een Honda CRX' :+

[ Voor 10% gewijzigd door AzzKickah op 10-11-2008 16:42 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mooi dat je em gehouden heb, maar zoals ik het lees is er nog wel wat ruimte voor verbetering. Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar het lijkt erop dat je veel te veel hebt tegen gestuurd ("de andere kant de vangrail in"). Daarom is het belangrijk te kijken waar je naar toe wil en daarheen te sturen, niet voluit tegen te sturen. Maar goed, je hebt hem wel gehouden, da's het belangrijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
AzzKickah schreef op maandag 10 november 2008 @ 16:39:
Ik was afgelopen voorjaar (toen had ik die cursus al gehad) toen het gewoon droog was nog iets te enthousiast op een kruispunt.

Dus ik stuur in (stiekem iets harder dan de max. snelheid ;) ) en PAF ik voel de achterkant uitbreken.
Dus ik begin tegen te sturen, langzaam. Ik raakte niet in paniek (het hart zat me uiteraard wel _direct_ bovenin de keel).

Maar ik stuurde dus tegen, auto ging bijna dwars, glijdt weer bij (dus weer nóg harder terugsturen, anders zwiep je zo aan de andere kant de vangrail in) en uiteindelijk kreeg ik 'm weer recht :D

Dus die had ik mooi onder controle. 8) Maar mocht dat 4-baans gedeelte echter een enkele baan geweest zijn met bomen aan beide kanten dan had ik vast met m'n gezicht in de boomstam gezeten.
Moet er wel zeker erg spectaculair uit hebben gezien voor de mensen die achter mij nog stonden te wachten bij het kruispunt :D die zullen wel gedacht hebben 'ja hoor, heb je weer zo'n puber in een Honda CRX' :+
Wat ik een beetje mis in je verhaal is op welk moment je meer gas hebt gegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ergens over de nederlands duitse grens kan je een leuke slip cursus nemen.
Moet ik als testpiloot ook gaan volgen :)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gewoon die slipcursus, op de eerste plaats een superleuk uitje en op de tweede plaats nuttig. Ik heb zelf ook zoiets gedaan (een aantal varianten zelfs) en ik heb het eea al regelmatig in de praktijk gebracht.

Niet alleen het corrigeren van een slip (na een klapband, schrok me de pl**ris) maar ook het voorkomen van een slip op zo'n afrit van de snelweg die rond naar beneden loopt terwijl het ijzelde..

Maar het is vooral leuk om met je auto vol mensen die je niet kent eens flink te gaan driften.. je leert het gevoel kennen en weet wanneer je gas bij en gas los moet geven, wanneer je je koppeling intrapt.. gewoon leuk, gewoon doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 26-04 15:00
Laatst een experience dag gehad @ eurocircuit, ook leuk om eens te doen.

Ik weet niet hoeveel uren je in een auto maakt bij een slip/rijvaardigheidstraining, naar mijn idee waren het er daan niet enorm veel, maar de dag is wel vrij gevarieerd.

Programma wisselt van karten tot remmen op natte weg met/zonder abs en reageren op overstuursituaties en elandtest.
En tussendoor mag je lekker met volvo's 340 rondknalle.

Dag kostte 150 euro en dan heb je wel een hoop lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

StevenK schreef op maandag 10 november 2008 @ 18:11:
[...]

Wat ik een beetje mis in je verhaal is op welk moment je meer gas hebt gegeven...
Pas toen ik 'm weer helemaal recht had. Tot die tijd constant gas los gelaten vanaf het moment dat ik merkte dat ie uitbrak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Met heel abrupt gas loslaten kan je de situatie ook verergeren, deed je het rustig?
Niet heel ernstig ofzo, maar als ik een voorwielaangedreven auto wil laten uitbreken dan laat ik juist bij het hard nemen van de bocht in 1 keer abrupt m'n voet van het gas pedaal (liften). Maar meestal is het niet zo'n probleem hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Roamor schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:35:
[...]

Waarom niet? Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar ik ben tijdens die slipcursus niet één keer gespind of de macht over het stuur kwijtgeraakt. En al mijn 'slipervaring' kwam op dat moment uit games als Colin McRae en Grand Prix Legends. Op het moment dat ik de cursus deed, had ik net 1 maand mijn rijbewijs.

Dan moet je gewoon harder rijden.

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Ik heb het overigens bij de ANWB gedaan. Best leuk, beetje scheuren en ook nog wel wat geleerd. Maar dat was wel de basiscursus waar het bijvoorbeeld nog veel ging om remmen en uitwijken enz. :) Opzich wat je ook het vaakst nodig zult hebben waarschijnlijk...

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
AzzKickah schreef op maandag 10 november 2008 @ 20:21:
[...]

Pas toen ik 'm weer helemaal recht had. Tot die tijd constant gas los gelaten vanaf het moment dat ik merkte dat ie uitbrak.
Oh. Dan zou het wel eens handig kunnen zijn om nog eens een goede slipcursus te volgen. Als een fwd achter uitbreekt, is je gaspedaal je belangrijkste redmiddel. Door het gas los te laten op het moment dat de achterkant om komt, versterkt dat namelijk het overstuur bij een fwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
StevenK schreef op maandag 10 november 2008 @ 21:41:
[...]

Oh. Dan zou het wel eens handig kunnen zijn om nog eens een goede slipcursus te volgen. Als een fwd achter uitbreekt, is je gaspedaal je belangrijkste redmiddel. Door het gas los te laten op het moment dat de achterkant om komt, versterkt dat namelijk het overstuur bij een fwd.
Alleen als je echt abrupt loslaat (wat niet onwaarschijnlijk is) zoals ik ook al aangaf. Maar met een beetje pech leren ze je op de slipcursus ook je gas los te laten (waarschijnlijk benadrukken ze dan wel de rust waarmee je dit moet doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Tijdens slippen heb je geen rust. Gewoon koppeling in dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het is al eerder aangestipt, maar ik zou eerder een rijvaardigheidtraining, cursus defensief rijden, of iets dergelijks volgen.

Het altijd nuttig te zien wat je auto doet in een slip en een kennismaking daarmee is vaak ook onderdeel van zo'n cursus, maar voor de gemiddelde automobilist die dit voor de eerste keer doet is dit niet meer dan een 'een indruk hebben van een slip'. Om het in het verkeer te kunnen gebruiken zul je dit vaker moeten doen en moeten herhalen.

Voordat je een auto uit een slip moet halen zijn er al twee stappen geweest die je kunt nemen. Juist daar zou je aandacht aan dienen te besteden. Dan kan met bovengenoemde cursus.

De eerste stap is het herkennen van gevaarlijke situaties om zodoende problemen te voorkomen is veel waardevoller. De tweede stap is het inbouwen van 'ontsnappingsmogelijkheden'. Als deze twee zaken mis gaan wordt het pas van belang uit een specifieke gevaarlijke situatie zien te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
AzzKickah schreef op maandag 10 november 2008 @ 16:39:

Je hebt gewoon te hard gereden dus. Stoer.

Een slipcursus is eigenlijk gewoon een goede les om erachter te komen wat 'slippen' is en hoe je het kan voorkomen. Zo'n dag heeft dus min of meer als boodschap: Pas je aan aan de omstandigheden. Verwacht niet dat je na afloop van die cursus ineens een supercoureur bent.

Het is overigens wel gewoon hartstikke gaaf en zeker een aanrader. Ik ben in Lelystad geweest :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Kheb er inmiddels al 2 gedaan. 1x een Rijvaardigheidstraining, en vorig weekend een Skill & Performance training (meer funfactor, oa in Prodrive BMW's 180 graden slips maken: achteruit rijden, ruk aan stoer, 180 graden draaien en rechtdoor rijden en driften etc etc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Bertus schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 08:00:
[...]

Je hebt gewoon te hard gereden dus. Stoer.

Een slipcursus is eigenlijk gewoon een goede les om erachter te komen wat 'slippen' is en hoe je het kan voorkomen. Zo'n dag heeft dus min of meer als boodschap: Pas je aan aan de omstandigheden. Verwacht niet dat je na afloop van die cursus ineens een supercoureur bent.

Het is overigens wel gewoon hartstikke gaaf en zeker een aanrader. Ik ben in Lelystad geweest :)
Hoezo, stoer? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Rijden alle Tweakers als Schumachers in GP4 op de weg of zo? Ik heb zelf zo'n jaar of 8 m'n rijbewijs, maar ik heb nog geen enkele keer meegemaakt dat de auto 'uitbrak' of ging slippen (alleen als het echt glad is) o.i.d. Een slipcursus zal ongetwijfeld een bepaald nut dienen en je voertuigbeheersing zal beter worden, maar ik persoonlijk zie het niet als een gemis als je op een normale en relaxte manier op de Nederlandse wegen rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Repeat schreef op maandag 10 november 2008 @ 23:30:
Tijdens slippen heb je geen rust. Gewoon koppeling in dus.
Ja maar wat als je automaat hebt? :+

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Noork schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 08:38:
Rijden alle Tweakers als Schumachers in GP4 op de weg of zo?
Nee maar je hebt enkele bedrijven die wel zulke mensen inhuren voor testen op de openbare weg :)
Compleet gestoord eigenlijk maar ook redelijk onschuldig. Hard insturen voor maximale laterale versnelling van de motor zonder de maximum snelheid te overschrijden (uitwijk maneuvre nabootsen) , over een drempel met 100km/h (lekker keuvelen zonder op te letten op het verkeer 8)7 ) , proberen bochten te nemen met 3 wielen op een lege parking (niet grappig als dat in het verkeer gebeurt :( )

[ Voor 62% gewijzigd door Chevy454 op 11-11-2008 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is het jammere van automaten, je hebt geen volledige controle. Maar goed, zolang je maar niet meteen remt.

@Fwnk, voorafgaande aan slippen ligt eigenlijk altijd wel te hard rijden naar de situatie. Maar het zou ook kunnen zijn dat ie superslechte banden achterop heeft liggen oid.

@Repeat, je kan wel degelijk rust hebben bij het slippen. Dat ligt aan de situatie. Als je alleen in een bocht zit dan kan er nog wel eens wat rust in zitten. In een verkeers situatie met plotseling remmen en ontwijken is dat al moeilijker ja. Maar koppeling in is altijd een neutrale actie, dus dat werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-03 20:30
Noork schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 08:38:
Rijden alle Tweakers als Schumachers in GP4 op de weg of zo? Ik heb zelf zo'n jaar of 8 m'n rijbewijs, maar ik heb nog geen enkele keer meegemaakt dat de auto 'uitbrak' of ging slippen (alleen als het echt glad is) o.i.d. Een slipcursus zal ongetwijfeld een bepaald nut dienen en je voertuigbeheersing zal beter worden, maar ik persoonlijk zie het niet als een gemis als je op een normale en relaxte manier op de Nederlandse wegen rijdt.
Tuurlijk rijdt niet iedereen als Schumacher en de kans dat je ooit in een slip komt door een "eland" die plots op de weg komt is vrij klein, maar als het gebeurt is het meer dan handig dat je weet hoe een auto reageert en hoe jij hierop moet reageren. Als je nog nooit een slip gevoeld hebt en je krijgt er plots één krijgen heel veel mensen een paniek reactie en dat is niet goed, omdat je dan in 99% van de gevallen verkeerd zal reageren.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wacht nog heel ffies met de slipcursus want het kost toch iets meer als verwacht maar ik ga hem zeker doen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

GreenSky schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 08:52:
Dat is het jammere van automaten, je hebt geen volledige controle. Maar goed, zolang je maar niet meteen remt.

@Fwnk, voorafgaande aan slippen ligt eigenlijk altijd wel te hard rijden naar de situatie. Maar het zou ook kunnen zijn dat ie superslechte banden achterop heeft liggen oid.

@Repeat, je kan wel degelijk rust hebben bij het slippen. Dat ligt aan de situatie. Als je alleen in een bocht zit dan kan er nog wel eens wat rust in zitten. In een verkeers situatie met plotseling remmen en ontwijken is dat al moeilijker ja. Maar koppeling in is altijd een neutrale actie, dus dat werkt altijd.
Mwah, als je auto ineens achter uitbreekt moet je zo retesnel reageren om hem in de baan te houden, dan heb jij echt niet de tijd om rustig je gas af te bouwen. Rustig aan je stuur gaan draaien heeft dan ook geen zin, je moet em dan echt gelijk terugslingeren. Maarja ga je te ver dan lig je ineens aan de andere kant naast de weg. Dat is dus puur oefenen. Koppeling kan je gewoon wild intrappen, dan gebeurt er niks gevaarlijks.

[ Voor 4% gewijzigd door Repeat op 11-11-2008 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je moet wel snel reageren ja, maar dit kan je ook met een bepaalde rust doen ipv paniekerig. Dat lukt alleen echt goed als het semi-verwacht komt. Dat je met concentratie een bocht lekker hard neemt, of dat je je maar al te goed realiseert dat je je op een spekgladde weg bevindt.
En ik ben het wel met je eens, zoals ik eerder zei, over dat koppeling verhaal. Maar goed, als je kan bedenken om de koppeling in te drukken, dan is de rest van de mogelijkheden ook niet zo ver weg meer.

Maar goed, ik ben er wel wat meer mee bezig dan de gemiddelde bestuurder denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 11-11-2008 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Laatst online: 18:24

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/flabah/fotos/prelude/oeps/oepsDSC00190.jpg

Oeps?

Ontkoppelen was iig een erg slecht idee toen blijkbaar :P

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maar ik moet zeggen dat je 1ste reactie niet paniek is MAAR juist de 1ste reactie is een tegen stuur actie. Ik denk dat iedereen die slip cursus jusit moet doen om te oefenen hoe je moet reageren.. want iedereen ze reactie is denk wel richting het zelfde.. tegen sturen en proberen te remmen.. maar dat is juist niet goed. ik kon toen het mij gebeurde niet eens bij me remmen komen... me bennen werden alle kanten op geslingerd en toen kon ik er niet bij

@ Hierboven

Wow.. das wel fvcked 0,o
Was jij dat?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 209435 op 11-11-2008 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Laatst online: 18:24

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

^^

Jop, helemaal niets aan de auto trouwens, enkel wat gras tussen 2 banden en velgen. :)

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/flabah/fotos/prelude/oeps/oepsDSC00194.jpg

Dat bochtje iets te snel willen nemen.

Hij begon te slagen met zijn gat, links rechts links recht, ik telkens tegensturen, niet meer kunnen houden en hij gooide zijn gat rond.

[ Voor 24% gewijzigd door Jellabie op 11-11-2008 14:17 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Vergeet overigens niet; slipcursus doe je met 30km/h (!), dit is nogal een verschil met een slip op bijvoorbeeld autowegsnelheid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 14:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb een paar maanden geleden in familieverband een rijvaardigheidstraining gedaan bij VVCR in Rijssen. Dat was op zich wel leuk hoewel de activiteiten niet echt spectaculair waren (theorie, remmen en uitwijken op verschillende soorten nat wegdek, met een zo hoog mogelijke snelheid een bocht halen op een epoxylaag). Het is nuttig om sommige handelingen zoals zo hard mogelijk remmen en uitwijken op glad wegdek eens te oefenen. Het remmen an sich was geen hol aan in een moderne auto. Het broertje van mijn vriendin had een Suzuki Alto zonder enige remassistentie en stabiliteitshulp bij zich en die ging regelmatig dwars met dat ding. Overstuursituaties deden zich niet voor en die lijken me het meest interessant om te oefenen in een rwd auto. Onderstuur is veel makkelijker op te vangen.

Ik vond delen van theorie nogal ver gaan zoals dat je het stuur altijd moest doorgeven ipv overpakken (of kruislings houden van je armen) omdat je anders bij een crash heel misschien je vuisten tegen je hoofd aanslingerd krijgt door het uitklappen van de airbag.

Er was een andere organisatie bezig een speelmiddagje waarbij de 'cursisten' een auto onder controle mochten proberen te houden waarvan de handrem werd aangetrokken. Dit lijkt me geen bijzonder nuttige oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Repeat schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 13:33:
Koppeling kan je gewoon wild intrappen, dan gebeurt er niks gevaarlijks.
Dat is zeker niet juist, omdat het veel te algemeen is. Elke verandering in de aandrijflijn heeft gevolgen. Bij een normale fwd heeft het loslaten van het gas of de koppeling intrappen tot gevolg dat eventueel onderstuur opgeheven wordt. Dat betekent tevens dat een eventueel overstuur versterkt wordt.

Juist wanneer je met een fwd overstuur krijgt, is het daarom zaak met beleid gas bij te geven en zeker niet de koppeling in te trappen, gas los te laten of te remmen.

Verder gaat het er vooral om dat je met beleid reageert. Het grootste probleem met een glijdende auto is dat de reacties op een correctie vertraagd doorkomen, vergeleken met een auto die wel grip heeft. Juist daarom is het van belang dat je de theorie beheerst en de juiste reflexen hebt. Nu hoef je niet direct als een rallyrijder de handrem als een verlengstuk van je stuur te zien, maar je moet wel op de juiste manier weten te reageren. En daarvoor moet je dus ook weten wat voor auto je hebt en hoe die reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Jellabie.
Niet om lullig te doen, maar als jij je auto op zo'n weg en op zo'n dag in de greppel krijgt, dan heeft het weinig meer met ontkoppelen te maken. Maar je zal er wel van geleerd hebben lijkt me.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 11-11-2008 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vind het knap dat je dat durft te doen. Maar is het niet leuker om te doen met achterwiel aandrijving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Anoniem: 209435 schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 14:58:
Vind het knap dat je dat durft te doen. Maar is het niet leuker om te doen met achterwiel aandrijving?
Tegen wie heb je het?
En ja alles is leuker met achterwiel aandrijving :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Femme schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 14:16:
Ik heb een paar maanden geleden in familieverband een rijvaardigheidstraining gedaan bij VVCR in Rijssen. Dat was op zich wel leuk hoewel de activiteiten niet echt spectaculair waren (theorie, remmen en uitwijken op verschillende soorten nat wegdek, met een zo hoog mogelijke snelheid een bocht halen op een epoxylaag). Het is nuttig om sommige handelingen zoals zo hard mogelijk remmen en uitwijken op glad wegdek eens te oefenen. Het remmen an sich was geen hol aan in een moderne auto. Het broertje van mijn vriendin had een Suzuki Alto zonder enige remassistentie en stabiliteitshulp bij zich en die ging regelmatig dwars met dat ding. Overstuursituaties deden zich niet voor en die lijken me het meest interessant om te oefenen in een rwd auto. Onderstuur is veel makkelijker op te vangen.

Ik vond delen van theorie nogal ver gaan zoals dat je het stuur altijd moest doorgeven ipv overpakken (of kruislings houden van je armen) omdat je anders bij een crash heel misschien je vuisten tegen je hoofd aanslingerd krijgt door het uitklappen van de airbag.

Er was een andere organisatie bezig een speelmiddagje waarbij de 'cursisten' een auto onder controle mochten proberen te houden waarvan de handrem werd aangetrokken. Dit lijkt me geen bijzonder nuttige oefening.
Bij de ANWB ook op zo'n epoxycirkel gereden en zo'n golf of passat krijg je dan echt wel om hoor. En dat zijn dan de gewone voorwielaandrijvers :)

En opvangen bij onderstuur lijkt me ook niet helemaal het goede woord. Het is gewoon vaart minderen en minder insturen en bidden dat je genoeg weg hebt en je auto niet in een vangrail of nog erger een boom ofzo parkeert.

[ Voor 6% gewijzigd door Repeat op 11-11-2008 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

StevenK schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 14:17:
[...]

Dat is zeker niet juist, omdat het veel te algemeen is. Elke verandering in de aandrijflijn heeft gevolgen. Bij een normale fwd heeft het loslaten van het gas of de koppeling intrappen tot gevolg dat eventueel onderstuur opgeheven wordt. Dat betekent tevens dat een eventueel overstuur versterkt wordt.

Juist wanneer je met een fwd overstuur krijgt, is het daarom zaak met beleid gas bij te geven en zeker niet de koppeling in te trappen, gas los te laten of te remmen.

Verder gaat het er vooral om dat je met beleid reageert. Het grootste probleem met een glijdende auto is dat de reacties op een correctie vertraagd doorkomen, vergeleken met een auto die wel grip heeft. Juist daarom is het van belang dat je de theorie beheerst en de juiste reflexen hebt. Nu hoef je niet direct als een rallyrijder de handrem als een verlengstuk van je stuur te zien, maar je moet wel op de juiste manier weten te reageren. En daarvoor moet je dus ook weten wat voor auto je hebt en hoe die reageert.
Als de achterkant je voorbij komt moet je snel reageren. Dus gewoon terugsturen en je koppeling induwen. Gas los is het slechtst, want dan remt je voorkant nog meer af en wordt het effect dus alleen maar versterkt. Met beleid gas bijgeven is geen optie, puur omdat je daarvoor geen tijd hebt. Maar in theorie kan het ja. Dus koppeling in, dat is gewoon neutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 14:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Repeat schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 15:18:
[...]

Bij de ANWB ook op zo'n epoxycirkel gereden en zo'n golf of passat krijg je dan echt wel om hoor. En dat zijn dan de gewone voorwielaandrijvers :)
We mochten geen rondjes draaien op de epoxycirkel, maar enkel een flauwe bocht maken binnen de pionnen.
En opvangen bij onderstuur lijkt me ook niet helemaal het goede woord. Het is gewoon vaart minderen en minder insturen en bidden dat je genoeg weg hebt en je auto niet in een vangrail of nog erger een boom ofzo parkeert.
Boeien hoe je het noemt, het kwam inderdaad neer op zoveel mogelijk snelheid verliezen en rustig sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Repeat schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 15:22:
[...]

Als de achterkant je voorbij komt moet je snel reageren.
Eensch.
Dus gewoon terugsturen en je koppeling induwen.
Koppeling induwen doe je alleen als je wilt schakelen ;)
Gas los is het slechtst, want dan remt je voorkant nog meer af en wordt het effect dus alleen maar versterkt.
Precies.
Met beleid gas bijgeven is geen optie, puur omdat je daarvoor geen tijd hebt. Maar in theorie kan het ja. Dus koppeling in, dat is gewoon neutraal.
Koppeling in is niet 'neutraal'. Koppeling intrappen leidt tot een lastwisselreactie. Met beleid gas bijgeven is zeker wel een optie. Vergt hooguit wat oefening. Overigens is dat beleid belangrijker bij een rwd dan bij een fwd. Bij een fwd kun je bij overstuur het gas ook wel onderop trappen, als je maar zorgt dat de wielen in de juiste richting wijzen. Alles beter dan koppeling intrappen en/of remmen.

Koppeling intrappen heeft alleen nut bij onderstuur in een fwd.

[ Voor 0% gewijzigd door StevenK op 11-11-2008 16:43 . Reden: +t ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 26-04 15:00
Heb hier in mn defensive driving boekje anders staan:
- Onderstuur, gas los, iets minder insturen en vooral niet koppeling in.
- Overstuur, gas los, tegenstuur, koppeling in.
Pagina: 1