Toon posts:

RAID0 set herkend in BIOS & POST, maar niet in Windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 4 harddisks in mijn computer liggen, waarvan ik 2 RAID0 setjes heb gemaakt. Het gaat om 2 Hitachi Deskstars en 2 Samsung HD501LJ. De laatste 2 vormen het probleem. Het systeem heeft altijd goed gewerkt, totdat ik enkele dagen geleden een nieuwe harddisk (Samsung HD103UJ) heb gekocht en die erbij heb geplaatst (los, dus niet in een RAID). Deze gaf een S.M.A.R.T. error, dus heb ik weer teruggestuurd naar de leverancier, maar vanaf toen waren er problemen. Bij het opstarten van de PC zag ik bij de RAID-utility alle 4 de schijven, en de 2 raid setjes nog, maar in windows deed alleen mijn eerste RAID set het nog (met de windows partitie erop). De tweede RAID set deed het soms na een paar reboots weer wel, maar nu kan ik hem helemaal niet meer zien in Windows.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Stroomkabels vervangen
- SATA-kabels vervangen
- Systeembeheer -> Computerbeheer -> Opslag -> Schijfbeheer -> ziet alleen de eerste RAID set en CD-ROM station
- diskpart.exe -> list disk -> ziet ook alleen de eerste RAID set en CD-ROM station

Wat kan dit zijn, en wat kan ik eraan doen om het te fixen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit heeft mogelijk te maken met het feit dat Samsungdisks in RAID heel veel problemen geven. Je zou kunnen zoeken naar een firmwareupdate voor die drives, al zijn die niet voor alle Samsungdisks beschikbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga proberen nieuwe firmware te installeren dan, maar ben benieuwd of dat lukt, omdat ik de schijf niet zie in Windows. Bovendien heeft de RAID het wel altijd gedaan, dus waarom zou hij er ineens mee stoppen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 10 november 2008 @ 13:38:
Ik ga proberen nieuwe firmware te installeren dan, maar ben benieuwd of dat lukt, omdat ik de schijf niet zie in Windows. Bovendien heeft de RAID het wel altijd gedaan, dus waarom zou hij er ineens mee stoppen?
Daar staan de Samsungs juist om bekend. Ze werken een tijd goed, maar op een gegeven moment vallen ze spontaan uit array's, waardoor die kapot zijn en niet altijd worden herkend in je OS of de bios.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, firmware updaten dus. Jammer genoeg doet de site van Samsung het nu niet, dus kan niet kijken of er een nieuwere firmware is, maar als ik die te pakken krijg, hoe krijg ik die dan geïnstalleerd op de drive?

Verwijderd

Ik heb het ook gehad en toen stonden mijn schijven in RAID0. Ik was alles kwijt sinds dien ben ik overgestapt op western digital zonder verdere problemen

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 10 november 2008 @ 13:47:
Oké, firmware updaten dus. Jammer genoeg doet de site van Samsung het nu niet, dus kan niet kijken of er een nieuwere firmware is, maar als ik die te pakken krijg, hoe krijg ik die dan geïnstalleerd op de drive?
Er zal vast een flashprogje bijzitten, of in elk geval de instructie hoe je het moet doen.

Verwijderd

Topicstarter
Wow! Heb de SATA-kabels los gehaald, in non-raid SATA poorten gezet, computer opgestart, en daarna weer afgesloten. Kabels terug geplaatst in de SATA-RAID poorten, en nu zie ik de schijf opeens weer!!

Wat is verstandig om te doen? Gegevens back uppen, en de schijven formatteren en niet meer in RAID opstelling zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist is de RAID0 set weer weggevallen tijdens het kopieeren van de bestanden naar een back-up schijf. Echt heel raar!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Heb helaas een tijdje geleden precies hetzelfde gehad met dezelfde Samsung schijven. Hebben een hele tijd goed gedraaid, tot op een bepaald moment. Heel raar inderdaad, maar zoals Terw_Dan toen al zei en nu weer; het zijn gewoon de Samsung schijven. Heb ze nu ook niet meer in raid draaien, had ik dat maar geweten bij aanschaf ;(

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 november 2008 @ 14:47:
Zojuist is de RAID0 set weer weggevallen tijdens het kopieeren van de bestanden naar een back-up schijf. Echt heel raar!
De schijf gaat dan gewoon offline.

Ik weet niet of je dezelfde controller ergens los kunt halen, om zo toch de gegevens kan verkrijgen?

Ik zou er imo niet verder op werken nee.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat jullie gelijk hebben. Na een reboot deed de schijf het weer even, kan ik weer 50GB kopiëren en valt weer uit. Ben ik met 20 rebootjes toch klaar met backuppen, en dan zal ik ze maar formatten en niet meer in RAID zetten. Bedankt voor al jullie hulp!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gegevens op de RAID schijven kunnen back-uppen, en daarna de schijven uit de RAID array gehaald en geformatteerd. Ze staan nu als 2 losse schijven in Windows. Moraal van het verhaal:

ZET SAMSUNG SCHIJVEN NIET IN RAID!

Topic mag op slot. Bedankt!

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:05
Hier ook hetzelfde probleem.

Had 2 stuks van de F1 TB schijven in een raid array. Stuk of 10 dagen foutloos gewerkt, daarna niet meer aan de praat kunnen krijgen, terwijl de schijven gewoon S.M.A.R.T. in orde zijn en buiten een raid array goed werken. Nu een tweetal Western Digital Green Power's van 1TB en geen problemen meer. Overigens draaide dit op een 3Ware raid controller, dus ook niet een van de goedkoopste/slechtste...

[ Voor 12% gewijzigd door dvdheiden op 11-11-2008 12:16 . Reden: raid controller vermeld ]

Pagina: 1