Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EXCEL 2007] Vert.Zoeken probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen.

Ik zit met het volgende. We zijn hier voor een onderzoeksopdracht stapels kassabonnen aan het invoeren in een Excel-sheet.

De eerste kolom bestaat uit het de vermelding exact zoals die op de kassabon te vinden is; vaak een soort van afkorting.
De tweede kolom bevat een code die te maken heeft met de categorie waaronder een product hoort (1=groente, 2=fruit, 30=snoep, enz,enz,enz).
De derde kolom geeft een korte productbeschrijving.
De vierde kolom geeft het merk weer, zover dat bekend is.
En de laatste twee kolommen geven het aantal artikelen en de prijs weer.

Een voorbeeldje

Vermelding -- categoriecode -- beschrijving -- merk -- aantal -- prijs

SDB TUM TUM UITDEEL--30,00--Snoep--Super de Boer--1--€ 1,80
ANDY ALLESREINIGER--53,01--Schoonmaakmidde--Andy--1--€ 1,42

Hoe kan ik het werk zo eenvoudig mogelijk automatiseren?

Ik weet niet of het mogelijk is wat ik voor ogen hebt.

Onze typiste voert nu de bonnen regel voor regel in. Is het mogelijk dat Excel checkt of een vermelding al eerder is ingevoerd.
Stel: in regel 1 staat nu SDB TUM TUM UITDEEL. De categoriecode is altijd 30,00 en de beschrijving (Snoep) en het merk (Super de Boer) zijn altijd gelijk.
Als bijvoorbeeld de volgende keer weer SDB TUM TUM UITDEEL wordt ingevoerd, kan Excel dan automatisch de kolommen twee, drie en vier invullen, door te kijken of een regel al eerder is ingevoerd? Een soort van voortschrijdend inzicht?

Ik denk dat dit misschien met Vert.Zoeken wel te doen moet zijn. Of vergis ik me? En als het wel kan: hoe dan precies

Andere oplossingen hoor ik ook graag.

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:08

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ik vermoed dat je je oplossing zoekt in Macro's bouwen in VBA.

Je vraag is erg algemeen, in basis kan alles met VBA, dus ik neem aan dit ook. Een specifiek antwoord op je vraag wordt erg moeilijk als je je vraag zo open stelt. Verwacht je van je mede-tweakers nu een hele lap code die het werk voor je doet?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:05
Niks VBA. Gewoon VERT.ZOEKEN gebruiken. Als dit #N/B oplevert, moet de secretaresse de gegevens eroverheen tikken. Na een tijdje moet je wel de formules weer valuen, anders wordt de sheet traag.

Voorbeeld
code:
1
2
A200: SDB TUM TUM UITDEEL
B200: =VERT.ZOEKEN($A200;$A$1:$D199;KOLOM();ONWAAR)

Cel B200 kun je naar rechts (en naar boven/beneden) kopieren. Let op dat er geen $-teken staat voor de 199, de range waarin wordt gezocht groeit namelijk per regel die je al hebt ingevoerd.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is hem!
Het werkt, hartelijk dank...