Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Shrimp Tabasco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-11-2024
Hey iedereen,

Ik hoop dat ik dit topic op de juiste plaats start..
De laatste tijd begin ik er steeds meer tegen aan te hikken om 's morgens naar mn werk te gaan.
Ik denk dat ik het programmeren (inmiddels ruim 7 jaar) een beetje zat begin te raken. Ik vind het nog steeds wel leuk om te doen maar niet meer voor 40 uur in de week.

Ik ben altijd al extreem geïnteresseerd geweest in alles wat met 3d modelling, character animatie e.d. te maken heeft. Keek vanaf jongs af aan bepaalde series alleen maar omdat ze 'met de computer gemaakt' waren. Verder ben ik fervent gamer en dit is dan ook mijn grootste passie. Ik ben verder ook zeer creatief en kan op dit moment mijn creativiteit niet goed kwijt in mn werk.

Ik heb altijd al een baan in de gamesindustrie willen hebben maar 7 jaar geleden, toen ik als programmeur startte was hier nog zeer weinig werk in te vinden in NL. Mijn idee was om uiteindelijk door te stromen naar de games industrie als hier wat meer werk in te vinden was. Ben alleen een beetje vast blijven zitten denk ik en ben ondertussen 25 en Oracle developer (heel wat anders dus).

Maar goed dat was de achtergrond informatie. Nu even to the point en de reden van dit topic :).
Ik wil heel graag overstappen van programmeren naar 3d modelling & design. Hoe kan ik hier het best mee beginnen? Ik heb helaas niet (echt) de mogelijkheid om alles te stoppen en weer naar school te gaan want zit met vaste lasten. Dus ik wil het liefst in mijn eigen tijd, naast mn werk iets doen. Heb al wel wat lopen ploeteren in 3d max en Blender e.d. (van die laatste heb ik ook onlangs een boek aangeschaft om het te leren). Ook heb ik uiteraard op internet gezocht naar mogelijkheden maar het is me niet echt duidelijk wat het beste te doen..

Is het bijvoorbeeld verstandig om me blender eigen te maken, een beetje een portfolio samen te stellen en vervolgens te gaan solliciteren? Of kan ik beter echt een opleiding gaan doen, me omscholen en daarna pas te solliciteren gaan? En wat adviseren jullie me dan qua opleiding/cursus?

Alvast bedankt voor de reacties :)

Xbox live gamertag: Shrimp Tabasco

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:00

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Een opleiding volgen. Een beetje ploeteren met Max en Blender maakt je nog geen professioneel 3D modeller. Ondertussen doorploeteren en een portfolio maken. Er is een heel groot verschil tussen thuis wat hobbymatig 3D modellen en dit serieus voor een bedrijf doen. Aan wat voor baan zit je te denken in de Gamesindustrie? Er zijn vele functies te vinden en ook zeer veel verschillende soorten games.

Wat kan je op dit moment al? Had verwacht wel het een en ander tegen te komen in het 3D graphics, zeker als je al zolang geinteresseerd bent in alles dat met 3d modelling, character animatie e.d. te maken heeft.

En gewoon solliciteren natuurlijk :), maar wees daar wel realistisch in. Niet dat je nu je kansen vergooit voor als je straks misschien een opleiding voltooid hebt.

• Shrimp Tabasco
Mijn account bij tweakers is al vrij oud maar ben eigenlijk pas sinds kort echt actief hier.
Vandaar dat je me nog niet hebt zien posten daar. Zo nu en dan blader ik er wel ff doorheen om gewoon ff te lezen. Vooral de contests vind ik leuk om bij te houden.

Ben 2,5 jaar geleden van baan gewisseld en sindsdien kwam het er telkens maar niet van om er gewoon ff voor te gaan zitten. Heb het druk gehad met allerlei cursussen waardoor ik 's avonds gewoon geen puf/zin meer had om ook nog eens achter mn pc te gaan zitten leren.

Een paar maanden geleden heb ik voor mezelf de knoop doorgehakt en ben ik er (echt) aan begonnen. Als ik het wil zal ik het tenslotte zelf moeten doen.

Het mooiste zou ik zelf vinden om dingen te bouwen voor fantasy/sci-fi games (gebouwen, vijanden, omgeving e.d.). Zoiets als Overlord bijvoorbeeld zou ik graag aan meewerken.

Ik kan nog niet zoveel meer dan de oefeningen die ik uit het boek heb gemaakt. Ben op het moment thuis, als daar de tijd voor is, bezig met Blender. Heb het boek the essential blender aangeschaft en die ben ik aan het doorwerken. Blender is gratis, wil namelijk gewoon via de legale weg mijn portfolio aanmaken :).

De laatste weken is het er echter weer niet echt van gekomen puur vanwege een combinatie van prive en werk drukte :(.

Heeft solliciteren op het moment al wel zin dan? Ik kan een werkgever namelijk niet veel meer bieden dan 'Ik wil het heel erg graag en doe er thuis ook wel wat aan maar kan er nog niet mee werken'.
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat ik aangenomen wordt en dat een opleiding voor me betaald wordt (ze zijn namelijk best duur) maarja moet wel reëel blijven tuulk :).

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

bdvisser schreef op maandag 10 november 2008 @ 13:11:
Mijn account bij tweakers is al vrij oud maar ben eigenlijk pas sinds kort echt actief hier.
Vandaar dat je me nog niet hebt zien posten daar. Zo nu en dan blader ik er wel ff doorheen om gewoon ff te lezen. Vooral de contests vind ik leuk om bij te houden.

Ben 2,5 jaar geleden van baan gewisseld en sindsdien kwam het er telkens maar niet van om er gewoon ff voor te gaan zitten. Heb het druk gehad met allerlei cursussen waardoor ik 's avonds gewoon geen puf/zin meer had om ook nog eens achter mn pc te gaan zitten leren.

Een paar maanden geleden heb ik voor mezelf de knoop doorgehakt en ben ik er (echt) aan begonnen. Als ik het wil zal ik het tenslotte zelf moeten doen.

Het mooiste zou ik zelf vinden om dingen te bouwen voor fantasy/sci-fi games (gebouwen, vijanden, omgeving e.d.). Zoiets als Overlord bijvoorbeeld zou ik graag aan meewerken.

Ik kan nog niet zoveel meer dan de oefeningen die ik uit het boek heb gemaakt. Ben op het moment thuis, als daar de tijd voor is, bezig met Blender. Heb het boek the essential blender aangeschaft en die ben ik aan het doorwerken. Blender is gratis, wil namelijk gewoon via de legale weg mijn portfolio aanmaken :).

De laatste weken is het er echter weer niet echt van gekomen puur vanwege een combinatie van prive en werk drukte :(.

Heeft solliciteren op het moment al wel zin dan? Ik kan een werkgever namelijk niet veel meer bieden dan 'Ik wil het heel erg graag en doe er thuis ook wel wat aan maar kan er nog niet mee werken'.
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat ik aangenomen wordt en dat een opleiding voor me betaald wordt (ze zijn namelijk best duur) maarja moet wel reëel blijven tuulk :).
Wat jij wil doen, is maar een onderdeel van het ontwikkelen van een spel. Verder geef je in je laatste stuk eigenlijk zelf al antwoord op je vragen. Ik denk niet dat game-bedrijven dusdanig hard 3D modellers zoeken, dat ze voor een enthousiasteling de opleiding zullen gaan betalen. Maar je kan altijd eens informeren. Solliciteren heeft idd alleen zin als je ook echt wat te bieden hebt.

Ik ken wel mensen die jarenlang in bijv. de installatietechniek gewerkt hebben, door lichamelijke klachten niet meer in staat zijn te tillen, een cursus (Auto)CAD doen en als tekenaar aan de slag gaan. Maar ik ben bang dat dat in jouw voorbeeld niet opgaat. Jij bent een gebruiker, maar geen installateur :).

Ik zou zelf niet met Blender beginnen, daar een gamesontwikkelaar niet met een gratis stuk software zal werken. Maar je krijgt wel wat inzichten in bepaalde zaken. Maar als je een opleiding gaat volgen, is er voor vrij weinig geld aan studentenlicenties te komen.

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Als je inderdaad bij gamedevelopers wil gaan werken, dan zou ik beginnen met het opbouwen van een goede portfolio en een CV. Kijk eens naar PC-games die je speelt en de mods die daarvoor gemaakt worden. Als jij aan kan geven dat je aan een goede mod of Open Source game hebt meegewerkt en je kan laten zien wat voor moois je gemaakt hebt, dan maak je al een betere kans om ook binnen te komen.

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-11 21:42
Als het meer gaat om games en karakter-animatie dan 3D, dan is Flash een serieuze optie lijkt me.

Gezien je programmeerervaring lijkt het me zinnig raakvlakken te gaan zoeken. Dus ga Flash-games programmeren, of 3D plugins. Combineer wat je nu al kent, met het vakgebied waar je naartoe wilt. En Blender is misschien niet de applicatie die je in je toekomstige job zult gebruiken, maar wie weet kun je toetreden tot de groep van ontwikkelaars aldaar?

• Shrimp Tabasco
Ik snap wel dat Blender misschien niet een tool is die op dit moment door veel ontwikkelstudio's gebruikt wordt maar het is wel een gratis pakket waar ik legaal een portfolio mee op kan bouwen en tegelijkertijd technieken en begrippen in de 3d wereld leer.
Blender is toch wel grotendeels hetzelfde als 3d max bijvoorbeeld? Ik heb ergens gelezen dat Blender iets omslachtiger werkt maar in grote lijnen wel hetzelfde is.
Ongetwijfeld dat je met 3d studio max veel meer kunt maar dat kost gewoon een hoop geld. En voor het maken van een portfolio is dat denk ik, voor mij, een beetje overbodig.

Bedankt voor de tip om zoveel mogelijk raakvlakken te zoeken met het programmeren maar ik denk juist over compleet ander werk omdat ik weer is wat anders wil dan de hele dag programmeren.
Verder wil ik wel degelijk de 3d kant op.

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-11 21:42
Ik denk dat je sowieso veel leert door met Blender te werken, en als je geen alternatief hebt dan zou ik er zeker mee beginnen.

Misschien is dit interessanter: Autodesk Maya 3D Personal Learning Edition:
http://usa.autodesk.com/a...?siteID=123112&id=7639525

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
De principes waar gebruik van gemaakt wordt zijn in (bijna) alle 3d programma's hetzelfde, ook in Blender.

Voor de modernere features hoef je het ook niet meer te laten, tegenwoordig kan je met Blender zelfs redelijk realistisch haar en vachten bewerken en renderen zoals dat ook kan in de commerciele programma's (maar dan voor veel $$$).

Maya Personal Learning Edition heb je niet veel aan door de beperkingen. Als het nu nog steeds is zoals een paar jaar terug, dan ga je je enorm lopen ergeren aan de onmogelijkheid om andere bestandsformaten dan die van Maya PLE zelf te kunnen gebruiken.

Je kan ook goedkoop aan de slag door gewoon een paar licenties te nemen voor programma's als Silo (159 USD), ZBrush (rond de 600 afaik), enz. Dan moet je wel wat meer im/exporteren tussen de programma's, maar dat moet je met al dat grote geweld ook wanneer je een beetje lekker wil kunnen werken.

Dat zit wel Schnorr.

• Shrimp Tabasco
Ok, ik ben dus met Blender in ieder geval op de goede weg. :)
Heeft iemand verder nog suggesties voor boeken of cursussen?

Ben zelf van mening dat een cursus natuurlijk wel zin heeft maar het is, naar mijn idee, een heel praktisch beroep in de zin van dat je makkelijk kunt laten zien wat je kan dmv je portfolio.
Daarmee bedoel ik dat je, met een goed portfolio, een heel eind kunt komen zonder een opleiding/cursus in die richting gedaan te hebben.. of zit ik dan fout?

Hoe nuttig is bijvoorbeeld een 3d graphics & Animation certificate van Qantm?
Qantm college 3d graphics & Animation

Ik wil best 3100 euro investeren in mezelf maar ik wil dan natuurlijk wel dat het nut heeft :)
Of hebben jullie andere suggesties mbt cursus/opleiding?

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

bdvisser schreef op donderdag 13 november 2008 @ 17:10:
Ok, ik ben dus met Blender in ieder geval op de goede weg. :)
Heeft iemand verder nog suggesties voor boeken of cursussen?

Ben zelf van mening dat een cursus natuurlijk wel zin heeft maar het is, naar mijn idee, een heel praktisch beroep in de zin van dat je makkelijk kunt laten zien wat je kan dmv je portfolio.
Daarmee bedoel ik dat je, met een goed portfolio, een heel eind kunt komen zonder een opleiding/cursus in die richting gedaan te hebben.. of zit ik dan fout?

Hoe nuttig is bijvoorbeeld een 3d graphics & Animation certificate van Qantm?
Qantm college 3d graphics & Animation

Ik wil best 3100 euro investeren in mezelf maar ik wil dan natuurlijk wel dat het nut heeft :)
Of hebben jullie andere suggesties mbt cursus/opleiding?
Ik praat meer vanuit de CAD-wereld dan de Game-wereld, maar een cursus pas volgen als je er na de cursus ook mee aan de slag kan, liefst professioneel. Nu een cursus volgen en er over een half jaar mee gaan werken is zonde van het geld.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

bdvisser schreef op donderdag 13 november 2008 @ 17:10:Ik wil best 3100 euro investeren in mezelf maar ik wil dan natuurlijk wel dat het nut heeft :)
Je kan altijd een lynda.com abonement voor een jaartje (250 euro) kopen en vier of vijf avonden in de week een uurtje tutorials doen.

Voor 3D'ers kijk ik eerst naar hun reel/portfolio en daarna pas wat voor cursus ze hebben gedaan. 3D is wel een harde wereld om in te beginnen. Het kost veel tijd om goed genoeg en snel genoeg te worden in 3D dat je binnen een bedrijf past.

offtopic:
We gebruiken bij onze art department 3D Max en Blender als 3D software. Blender voornamelijk voor de grap, commerical of web designers die eventjes willen 3D'en en niet een licentie voor max op hun desktop hebben. De drie 3D designers die we hebben zijn 3D Max en After FX (of combustion) gebruikers. Niet een games bedrijf btw ;)

|{ brrr }] |

• Lucky-Shirt

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Yellow|A schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 15:52:
[...]

Je kan altijd een lynda.com abonement voor een jaartje (250 euro) kopen en vier of vijf avonden in de week een uurtje tutorials doen.

Voor 3D'ers kijk ik eerst naar hun reel/portfolio en daarna pas wat voor cursus ze hebben gedaan. 3D is wel een harde wereld om in te beginnen. Het kost veel tijd om goed genoeg en snel genoeg te worden in 3D dat je binnen een bedrijf past.

offtopic:
We gebruiken bij onze art department 3D Max en Blender als 3D software. Blender voornamelijk voor de grap, commerical of web designers die eventjes willen 3D'en en niet een licentie voor max op hun desktop hebben. De drie 3D designers die we hebben zijn 3D Max en After FX (of combustion) gebruikers. Niet een games bedrijf btw ;)
Hoe kijk jij aan tegen hobbyisten? Heb je daar al ervaring mee? Kan je die makkelijk invoegen in professioneel 3D werk?

• Shrimp Tabasco
Yellow|A schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 15:52:
[...]

Maar als ik bij jou met een in Blender gemaakt portfolio zou komen, maak ik dan net zoveel kans als dat ik mn portfolio in 3dsMax gemaakt zou hebben?
Waar beoordeel jij een portfolio precies op? Het gaat toch om creativiteit en inzicht? De rest komt toch met ervaring of een cursusje? (tenzij je op zoek bent naar een senior uiteraard).

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
doe je bv ook al mee met de 3d-topics hier op GoT ?
als je ervaring wat stijgt maak je semi-automatisch al contacten met mensen uit de business, en heb je zo een kruiwagen... je bouwt er ook je portfolio en je ervaring mee uit.
Je kan er bv al eens meedoen met de 3d-wedstrijden. Weet je ook vrij snel hoe het je afgaat met een lichte deadline. en 't kan mooie portfolie-vulsels opleveren.
(voor de gamewereld kan je bv ook beginnen met het maken van goede mods voor games die je zelf graag speelt, en zo doende ervaring opbouwen en connectie's krijgen in 't wereldje)

(ik kan je spijtig genoeg niet helpen in tips wat eerst te doen, maar ik zou het eerst zo proberen.)

@TS enkele posts hieronder:
natuurlijk ben je daar al mee gewoon als programmeur en/of oracle-dev'er, maar als 3d-designer is het misschien net iets anders eh ;-) (mits het daar niet 'zo weinig mogelijk bugs' zijn maar wrs 'zo veel mogelijk detail' )
ik wees dan ook op het verschil tussen 'hoe het designen kan zijn onder druk' en 'het dev'en onder druk'.

[ Voor 21% gewijzigd door soulrider op 14-11-2008 20:36 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
bdvisser schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 17:05:
[...]

Maar als ik bij jou met een in Blender gemaakt portfolio zou komen, maak ik dan net zoveel kans als dat ik mn portfolio in 3dsMax gemaakt zou hebben?
Imho, als iemand die compleet buiten de 3d-wereld staat. Maak je veel meer kans met een portfolio in 3dsMax als het bedrijf dit ook gebruikt, een Blender portfolio moet er wel erg uitspringen om de extra kosten / tijd waard te zijn, een redelijke 3dsMax portfolio betekent dat je gelijk productief kan, een redelijke blender portfolio betekent voor een werkgever dat hij er eerst geld en moeite in moet steken om daarna pas iets te zien.
De rest komt toch met ervaring of een cursusje? (tenzij je op zoek bent naar een senior uiteraard).
A : Elke werkgever is op zoek naar een senior voor junior salaris
B : Het komt uiteindelijk wel aan op creativiteit en inzicht, maar dan moet je er wel uitspringen. Als een werkgever moet kiezen tussen 10 gelijkwaardige mensen alleen eentje heeft een cursus nodig dan zou ik toch voor een van die andere 9 gaan...

• Shrimp Tabasco
Gomez12 schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 19:23:
[...]

Maak je veel meer kans met een portfolio in 3dsMax als het bedrijf dit ook gebruikt, een Blender portfolio moet er wel erg uitspringen om de extra kosten / tijd waard te zijn, een redelijke 3dsMax portfolio betekent dat je gelijk productief kan, een redelijke blender portfolio betekent voor een werkgever dat hij er eerst geld en moeite in moet steken om daarna pas iets te zien.
Is 3dsMax zoveel anders dan Blender dan dat een werkgever echt veel tijd/geld moet investeren? Ik dacht juist dat 3dsMax simpeler in het gebruik was dan Blender?

@soulrider
Nee ik heb nog niet meegedaan met die contests. Gewoon simpelweg omdat ik daar de laatste tijd niet voldoende tijd voor gehad heb. Ik ben het uiteraard wel van plan om te gaan doen. Op die manier leer ik een hoop en ik moet toch een portfolio opbouwen :)
Met deadlines werken ben ik trouwens wel gewend hoor ;)

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Lucky-Shirt schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 15:54:
Hoe kijk jij aan tegen hobbyisten? Heb je daar al ervaring mee? Kan je die makkelijk invoegen in professioneel 3D werk?
Wij doen vaak kleine dingen als het om 3D gaat, bijvoorbeeld een karakter met wat domme animaties en een beetje lipsyncen. Of een kamertje 3D'en, dat soort kleinschallige dingen. Dat soort projecten worden dan vaak door een iemand gedaan in een week of twee. Op dat niveau hoef je echt niet pixar kwaliteit 3D'er te zijn, komt eerder aan op een brief snel kunnen omzetten naar een demo en het daarna snel kunnen tweaken.

Je project moet ook netjes genoeg zijn dat iemand het na een half jaar weer kan openen en er iets mee kan doen. Voor "hobbyisten" is dat vaak nogal lastig omdat ze niet standaard trucjes voor van alles en nog wat gebruiken, maarja dat soort bad habits leer je af met ervaring. Iemand die al vijf jaar als hobby 3D'en heeft kan best erg erg goed zijn.

Elk bedrijf vindt het fijn als iedereen met dezelfde software werkt. Als iedereen in Photoshop werkt en een iemand moet perse in Program X werken is het lastig als je projecten moet uitwisselen. Doh, kan geen PSD's openen of je masks en effecten komen niet goed door. Blender kun je prima in 3D'en, maar als je 3D'er wilt worden zou ik toch voor het pakket gaan waar de massa in Nederland mee werkt.

|{ brrr }] |

Pagina: 1