[AMD] Processor model unkown, geen boot opties?

Pagina: 1
Acties:

• Xardas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-05 14:02
Vanochtend kreeg ik een "Processor model unkown" melding in de bios tijdens het booten. Vervolgens werd de gewoonlijke lijst met SATA/IDE apparaten niet weergegeven en kon ik niet in de Bios komen. Ik heb toen de Bios gecleared waardoor ik wel in de Bios kwam, maar de melding bleef bestaan en na het laden van de SATA/IDE lijst liep ze niet door. Na enig speurwerk werd op internet aangeraden om de Bios te flashen. Dit heb ik gedaan naar de laatste versie via de Asus site. De processor wordt nu wel herkend, maar de PC loopt nog steeds niet door nadat deze de CPU, geheugen en de SATA/IDE apparaten heeft gechecked.

Mijn specificaties:
- AMD X2 6000+ (AM2 - 3,1ghz - 512kb l2 cache)
- 2gb DDR2-800 OCZ Reaper
- X1950XT 256Mb PCI-E
- Asus M2N-E (bios versie: 1601)
- Samsung Spinpoint (1x 250gb, 1x 500gb, 1x750gb) SATA.

De Asus site geeft niets aan over dit probleem.
Google geeft aan dat ik de bios moet flashen, dit is dus reeds gebeurt.
GoT had geen hits.
Bios is gecleared.
Windows setup heeft ook geen zin omdat de CD niet geladen wordt.
Geen overclock praktijken gehad.
Het werkte gister nog prima tijdens een uurtje gamen, niets geïnstalleerd.

Suggesties? :|

The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het systeem blijft hangen kun je het beste Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens goed doornemen om te kijken waar dat het ding blijft steken.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Heb je na de BIOS reset wel het BIOS weer correct ingesteld?
Wellicht staat de opstartvolgorde (Boot Sequence) verkeerd ingesteld, en staat je PC zonder dat je het in de gaten hebt, te proberen om van een USB cardreader te booten o.i.d.
Een BIOS-reset is vaak handig om problemen te verhelpen, maar het is wel praktisch om alles daarna weer correct in te stellen...

• Xardas
Ja, de boot sequence is nu CD-Rom / Hdd / Removable storage.

Ik ben overigens al wel een stukje verder: ik heb 2 schijven los gehaald en alleen de 250gb primaire bootschijf laten zitten. Windows wordt nu wel geladen, maar eindigt voor het welkomsscherm in een BSOD. En laat ik nou net vergeten zijn om de functie Hold on BSOD aan te zetten.. Veilig modus heb ik ook al geprobeerd. Ik denk dat ik Windows maar probeer te herinstalleren. |:(

Update: de BSOD geeft een pfn_list_corrupt melding aan. Eerst maar een memtest uitvoeren..

[ Voor 7% gewijzigd door Xardas op 10-11-2008 12:00 ]

The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

• Xardas
Memtest schiet ook al niet op. Nu loopt deze vast wanneer ik memtest probeer te draaien. De ene keer zie ik nog wel de test lopen (voor 1,5 minuut), en de andere keer blijft deze al hangen bij het weergeven van de programma naam. Ik heb de USB legacy support al uitgezet, maar geen resultaat.
Dit doet hij trouwens bij geheugenbankje A, geheugenbankje B en allebei tegelijk.

Update: na een dag testen kan ik toch niets anders bedenken dan een defecte moederbord. Tenzij mensen nog suggesties hebben.

Update 2: Probleem opgelost. Na aanschaf van een nieuw moederbord lijkt het probleem weg te zijn :)

[ Voor 23% gewijzigd door Xardas op 11-11-2008 12:17 ]