Ik heb een probleem wat waarschijnlijk al langer speelt en ik kom er niet meer uit (softwarematig dan).
Ik heb een Pentium(R) D CPU 3.20GHz (duocore) 64 bit Ubuntu installatie.
Ik draai Apache 2 met php 5.2.1
Ik heb hier meerdere virtual hosts op te draaien.
Nu had ik al sinds het begin van de server het webmail pakket roundcube-webmail geinstalleerd, als ik dan wil inloggen, moest ik soms 2-5 keer refreshen van een blanco pagina voordat het login-scherm tevoorschijn komt.
Ik dacht toen dat het pakket eventueel nog wat buggy was, ik kwam het ook wel tegen op google omtrent dit pakket. Dit vond ik geen probleem verders.
Nu is het sinds kort ook op mijn eigen geprogrammeerde websites en soms moet men wel tot 10-12 keer refreshen voordat er beeld komt.
Ik heb afgelopen week gigantisch veel gezocht want uiteraard twijfelde ik aan mijn eigen script-werk, er valt ook veel te vinden op php5 met segfaults.
Om nu vast te stellen wat de oorzaak is heb ik geprobeerd met een debugger dingen na te gaan, maar ervaring heb ik er niet mee. Ik had op google gevonden dat je dat met:
kon doen, daar komt uit op het einde:
Daar kun je aan herleiden dat hij crashed na het openen van een sessie file. Als je hier weer op google zoekt dan vind je van alles zoals:
http://aspn.activestate.c...l/Message/php-dev/3674332
Dit zou bijvoorbeeld een invalide session save path zijn. Ik heb zelf een standaard save path (/var/lib/php5). Ook de rechten staan bijvoorbeeld goed, ik draai de webserver onder www-data en zo staan de sessiebestanden ook (-rw-------).
Het opnieuw installeren van php5 heeft ook niet geholpen...
Ik heb nu net uit pure wanhoop eens geprobeerd van 1 website de sessies in een eigen map op te slaan. Dit wacht ik nog even af...
Ik heb een Pentium(R) D CPU 3.20GHz (duocore) 64 bit Ubuntu installatie.
Ik draai Apache 2 met php 5.2.1
Ik heb hier meerdere virtual hosts op te draaien.
Nu had ik al sinds het begin van de server het webmail pakket roundcube-webmail geinstalleerd, als ik dan wil inloggen, moest ik soms 2-5 keer refreshen van een blanco pagina voordat het login-scherm tevoorschijn komt.
Ik dacht toen dat het pakket eventueel nog wat buggy was, ik kwam het ook wel tegen op google omtrent dit pakket. Dit vond ik geen probleem verders.
Nu is het sinds kort ook op mijn eigen geprogrammeerde websites en soms moet men wel tot 10-12 keer refreshen voordat er beeld komt.
Ik heb afgelopen week gigantisch veel gezocht want uiteraard twijfelde ik aan mijn eigen script-werk, er valt ook veel te vinden op php5 met segfaults.
Om nu vast te stellen wat de oorzaak is heb ik geprobeerd met een debugger dingen na te gaan, maar ervaring heb ik er niet mee. Ik had op google gevonden dat je dat met:
code:
1
| strace -f -p <bestaand pidnummer> |
kon doen, daar komt uit op het einde:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| [pid 18878] open("/var/lib/php5/sess_61d58fbce829c697dc7c65c24655b7cf", O_RDWR|O_CREAT, 0600) = 12
[pid 18878] flock(12, LOCK_EX) = 0
[pid 18878] fcntl(12, F_SETFD, FD_CLOEXEC) = 0
[pid 18878] fstat(12, {st_mode=S_IFREG|0600, st_size=0, ...}) = 0
[pid 18878] --- SIGSEGV (Segmentation fault) @ 0 (0) ---
[pid 18878] chdir("/etc/apache2") = 0
[pid 18878] rt_sigaction(SIGSEGV, {SIG_DFL}, {SIG_DFL}, 8) = 0
[pid 18878] kill(18878, SIGSEGV) = 0
[pid 18878] rt_sigreturn(0x49be) = -1180436528
[pid 18878] --- SIGSEGV (Segmentation fault) @ 0 (0) ---
Process 18878 detached |
Daar kun je aan herleiden dat hij crashed na het openen van een sessie file. Als je hier weer op google zoekt dan vind je van alles zoals:
http://aspn.activestate.c...l/Message/php-dev/3674332
Dit zou bijvoorbeeld een invalide session save path zijn. Ik heb zelf een standaard save path (/var/lib/php5). Ook de rechten staan bijvoorbeeld goed, ik draai de webserver onder www-data en zo staan de sessiebestanden ook (-rw-------).
Het opnieuw installeren van php5 heeft ook niet geholpen...
Ik heb nu net uit pure wanhoop eens geprobeerd van 1 website de sessies in een eigen map op te slaan. Dit wacht ik nog even af...