Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Energieverbruik beperken, verstandig of niet ?

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 19:54
Om het energieverbruik en brandgevaar in huis te beperken, zou ik graag al mijn apparaten uitschakelen met een hoofdschakelaar. Zodat deze apparaten dan ook niets meer van energie kunnen verbruiken.

Alleen de plasma Panasonic TH-46PZ85 heeft een aan/uit schakelaar, moet ik deze Tv nu steeds volledig uitschakelen om deze daarna samen met alle andere apparaten met de hoofdschakelaar uit te zetten? Deze plasma's heeft ook ingebouwde ventilatoren, die draaien als het toestel te warm wordt en ze blijven ook draaien als je het toestel uitzet totdat de temperatuur eindelijk OK is.

De volgende toestellen zijn:

•Surround-Reciever
•Plasma Tv
•DVD-speler
•DVD-Recorder
•Kabel HD-Decoder (Telenet)
•Voeding subwoofer
•Transfo voor afstandbediening
•Transfo voor Infraroodverlenger
•Transfo voor ledverlichting

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56
Zou ik toch een beetje mee oppassen, niet alle apparaten vinden het even fijn om zomaar aan/uitgeknald te worden. Je zou even kunnen kijken hoeveel vermogen de plasma nog gebruikt als deze 'uit' staat via de schakelaar, misschien is het wel verwaarloosbaar. Veel kabel decoders halen ook updates/keys binnen als ze uit lijken te staan, haal je 'm helemaal van de stroom af heb je dus kans dat je langer moeten wachten voordat je weer kan kijken. Ook een geplande opname doen wordt dan lastig.

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Ik heb gewoon een digitale timer/schakelklok zitten op mijn AV spul.
Die zet het hele blok aan en uit op een bepaalde tijd...en dat is meestal als ik toch al lig te maffen. Dus na het uitzetten van mijn plasma kan dat ding nog makkelijk een 30minuten "afkoelen" voordat de stroom eraf gaat. Niet dat mijn TV fannetjes heeft ofzo, maar ik schrijf het even om naar jouw situatie.

En qua AV aangesloten items (gezien jouw lijstje) is het bij mij ook TV, versterker, dvd speler, settop box.

[ Voor 12% gewijzigd door Tallguy op 10-11-2008 08:45 ]

specs | 3360wP met SE3000

• Moris
Kensei schreef op maandag 10 november 2008 @ 08:44:
Ik heb gewoon een digitale timer/schakelklok zitten op mijn AV spul.
Die zet het hele blok aan en uit op een bepaalde tijd...en dat is meestal als ik toch al lig te maffen. Dus na het uitzetten van mijn plasma kan dat ding nog makkelijk een 30minuten "afkoelen" voordat de stroom eraf gaat. Niet dat mijn TV fannetjes heeft ofzo, maar ik schrijf het even om naar jouw situatie.
Aan een tijdschakelaar had ik ook al gedacht, maar dat zal bij ons niet echt werken.
Omdat mijn vrouw een wisselend werkrooster heeft en de dochter soms Tv kijkt en muziek beluisterd op verschillende tijdstippen is een klok dan ook niet de oplossing.
Het zal dus via een hoofdschakelaar moeten lopen :)

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hmmmm enige wat ik eigenlijk heb is een stekkerdoos met een aan/uit knop die tevens ook een schok op kan vangen mocht het gebeuren. Maar zoals hier boven algezegt is sommige systemen houden er inderdaad niet van als dat abrupt gebeurd. Maar je zou zo iets kunnen overwegen.

• Moris
Nielson schreef op maandag 10 november 2008 @ 08:31:
Zou ik toch een beetje mee oppassen, niet alle apparaten vinden het even fijn om zomaar aan/uitgeknald te worden. Je zou even kunnen kijken hoeveel vermogen de plasma nog gebruikt als deze 'uit' staat via de schakelaar, misschien is het wel verwaarloosbaar. Veel kabel decoders halen ook updates/keys binnen als ze uit lijken te staan, haal je 'm helemaal van de stroom af heb je dus kans dat je langer moeten wachten voordat je weer kan kijken. Ook een geplande opname doen wordt dan lastig.
De Plasma verbruikt volgens de technische fiche in stanby 0,4 W (zonder opname via monitoruitgang) en 20 W (met opname via monitoruitgang).
De kabeldecoder (Telenet) kan naar mijn mening volledig uitgezet worden, omdat deze een zeer snelle opstart heeft en eventuele updates kan ik wanneer nodig nog steeds manueel doen.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Bij een aantal apparaten zou ik uitkijken met het geheel spanningsloos maken. M.n. apparaten die een geheugen in stand houden d.m.v. een accuutje. Want: die accu kan daardoor wel eens een stuk minder lang meegaan (eigen ervaring) en de reparatie daarvan zal m.i. veel meer kosten dan de besparing die je deed op de energierekening. False economy dus. De rest zou ik dus gewoon geheel uitzetten.

Ik heb ook zo'n verwarming van UPC onder mijn TV staan, eh... oh ja, de Media Box. Dat ding verbruikt in standby 15 W!!! Op jaarbasis is dat 131 kWh!!! Dat ding gaat dus gewoon helemaal uit als ik geen TV kijk. Evt. updates haalt ie wel binnen tijdens het opstarten, en dat duurt nog geen minuut.

• Moris
Mijn Digitale HD-Recorder (Telenet) verbruikt in stanby 36,80 Wat :(

De andere toestellen verbruiken in stanby:

•Surround-Reciever Onkyo= 0W
•Plasma Tv Panasonic= 0,82W
•DVD-speler = 0W
•DVD-Recorder = 2W
•Kabel HD-Decoder (Telenet) 36,80W
•Voeding subwoofer = 9,28W
•Transfo voor afstandbediening = 7W
•Transfo voor Infraroodverlenger = 2W
•Transfo voor ledverlichting = 7W

Welke van deze toestellen laat ik nu het beste in Stanby staan :?

Ik zou alleen/liefst de Tv in stanby laten staan :)

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit lijkt me de meest handige oplossing:
http://www.groene-energie...schakelaars/34010010.html

• Moris
Bedankt voor de link en tip :)

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 11:03
Het enoige apparaat waarbij het meer geld kost dan opleverd is een printer. Die willen na een stroomonderbreking vaak de koppen reinigen en verbruiken zo'n 1 euro aan inkt daarbij...
Bij mij staat alles op en stekerblok behalve de printer

diskeltische lurker

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Ik heb mijn apparatuur wel op twee verlengsnoeren met schakelaar zitten. Zet ze wel eerst uit en dan pas de stroom eraf. Enigste nadeel wat ik vind is dat de tijd van me xbox niet goed staat en me tv ook bepaalde instellingen zoals tijd kwijt raakt. Maar ondervind hier geen last van, dus vind het niet erg.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:17

ByteDelight

Retro computing is alive!

Het is erg jammer dat er nog zoveel apparatuur is die meer dan 5 Watt in standby gebruikt.

Mijn 'TV-hoel' gebruikt in standby 40 Watt.
In die hoek staan:
- TV
- UPC Mediabox
- Wii
- Sony dvd-speler
- UPC modem
- Icidu router
Da's gemiddeld bijna 7 Watt per apparaat!

De UPC modem en Icidu router moeten natuurlijk aanblijven (o.a. vanwege telefonie).
De Mediabox eigenlijk ook, omdat die updates binnenhaalt en omdat we m kunnen gebruiken als recorder.

40 Watt is ca. 40 euro per jaar, maar los van de kosten is het bizar dat een paar van die apparaten een gloeilamp aan energie gebruiken, dag en nacht.
En dat geldt waarschijnlijk voor heel veel gezinnen in Nederland (ik gok 50%).

Een heel grof rekensommetje: 40 Watt * 1/2 van (ruim) 5 miljoen huishoudens = 100 miljoen Watt = 100 megawatt aan vermogen dat jaarlijks de sloot in gegooid wordt.
Al zou het een kwart of zelfs een tiende van dat zijn, dan is het nog veel.

Daarom is de EU bezig met wetten om fabrikanten af te dwingen dat standby vermogens beperkt worden tot enkele Watt's (3 Watt meen ik gehoord te hebben).
Dan nog wordt er wel wat weggegooid, maar wellicht de helft van nu.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
bverstee schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 12:03:
....Een heel grof rekensommetje: 40 Watt * 1/2 van (ruim) 5 miljoen huishoudens = 100 miljoen Watt = 100 megawatt aan vermogen dat jaarlijks de sloot in gegooid wordt.
.....
Niet jaarlijks, je hebt het (met die getallen) niet over verbruik maar over vermogen en 100 MW betekent 100 MWh per uur of wel 100 x 24 x 365 = 876000 MWh ofwel 876 GWh per jaar.

Andere vergelijking met de zelfde getallen:
Jaarverbruik gemiddeld huishouden 3000kWh ofwel 3MWh. Met besparing van die verkwiste energie zou je bijna 300.000 huishoudens continu kunnen voorzien.

• Moris
De vraag waar ik nog steeds mee zit, waarom alle adapters/transfo's nog steeds stroom verbruiken en dit zonder een apparaat aan te sluiten :? 8)7

• Techneut
  • Niet online
Omdat het onvermijdelijk is dat een trafo een nullaststroom voert, ook al is deze gering. Is gewoon de fysieke eigenschap van een trafo. Voorbeeld (pas nog gemeten) een beltrafo gebruikt gemiddeld 1W.
Maar waarom zou je een adapter laten zitten als er niets op is aangesloten?

Verwijderd

Moris schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 20:54:
Mijn Digitale HD-Recorder (Telenet) verbruikt in stanby 36,80 Wat :(
Da's wel schofterig hoog, maar is dat niet bij al die decoders zo? Snap niet dat dat stby-verbruik zo hoog moet zijn :?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij de HDD recorders van Telenet blijft de harde schijf vrolijk doordraaien in standby. Tenzij je de stroom eraf haalt blijven die dingen gewoon draaien.

Mijn decoder van Telenet, zonder harde schijf, verbruikt zelfs meer in standby dan als hij aanstaat! Dit komt omdat volgens mij gewoon alles doorloopt (het decoderen, updaten van de tv-gids, ...) en dat alleen de video output uitgeschakeld wordt. Het meerverbruik komt dan omdat het schermpje niet het kanaal meer toont maar de klok en dat zijn meer lichtjes die branden :P

• Moris
Techneut schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 21:43:
Omdat het onvermijdelijk is dat een trafo een nullaststroom voert, ook al is deze gering. Is gewoon de fysieke eigenschap van een trafo. Voorbeeld (pas nog gemeten) een beltrafo gebruikt gemiddeld 1W.
Maar waarom zou je een adapter laten zitten als er niets op is aangesloten?
Ik had dit bij meerdere transfo's al gemeten met een energiemeter.
Hierbij schrok ik van het verbruik, zelfs nadat het apparaat was uitgetrokken.

Dit was zo voor de lader/transfo's van de volgende apparaten:

* Gsm
* Notebook
* Speakers PC
* Printers
* Ledverlichting
* Externe H. Disk
* enz....

• Techneut
  • Niet online
Als aanvulling op mijn vorige bericht, verschillende adapters (niet alle) bevatten niet simpel alleen maar een kleine trafo, waardoor het energieverbruik heel klein zou kunnen zijn, maar leveren compleet DC. Als die DC dan ook nog gestabiliseerd is, dan is dat verbruik inderdaad een beetje meer dan zeer gering.

Beetje off-topic:
De betrouwbaarste manier om dit desondanks geringe opgenomen vermogen op te meten is om het samen met b.v. een lamp te meten. Noteer wat de lamp alleen gebruikt en zet dan die betrekkelijk kleine verbruiker er bij, en noteer dan het verschil. Reden hiervan is dat de meeste meters matig presteren bij het meten van heel kleine vermogens.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb mijn pc en tv-hoek ook aan een aan/uit stekkerblok gehangen. Sommige apparaten vinden het niet tof en raken hun instellingen kwijt, maar het alternatief is ook niet heilig (veel meer stroomverbruik en al eens wakker geschrokken van een ontplofte monitor. Tenminste zo leek het, flits, rook, knal en hij deed het ook niet meer daarna. Lekker als je ligt te slapen en die monitor in dezelfde ruimte staat :) )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Moris
Techneut schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 23:53:
Als aanvulling op mijn vorige bericht, verschillende adapters (niet alle) bevatten niet simpel alleen maar een kleine trafo, waardoor het energieverbruik heel klein zou kunnen zijn, maar leveren compleet DC. Als die DC dan ook nog gestabiliseerd is, dan is dat verbruik inderdaad een beetje meer dan zeer gering.

Beetje off-topic:
De betrouwbaarste manier om dit desondanks geringe opgenomen vermogen op te meten is om het samen met b.v. een lamp te meten. Noteer wat de lamp alleen gebruikt en zet dan die betrekkelijk kleine verbruiker er bij, en noteer dan het verschil. Reden hiervan is dat de meeste meters matig presteren bij het meten van heel kleine vermogens.
Deze tip, zal ik zeker een proberen :)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:50
Ons huishouden heeft (vrijwel) geen sluipverbruik, ons huis hangt vol met deze handige apparaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://solarwebsite.nl/nieuws/img/20080709doordrukstekker.jpg

Het enige wat met het stroomnet verbonden is als wij weg zijn is onze koelkast, CK-ketel, zonnestroominstallatie en - helaas - het klokje van onze oven. De oven is vast aangesloten (geen stekkers), dus daar is niets aan te doen. Als we voor langere tijd weg zijn (vakantie) trek ik de koelkast en de CV-ketel er ook nog uit. Hier het verloop van onze meterstand over 2008 tot dusver.

Mede daardoor is ons jaarverbruik maar iets van 800 kWh (en wordt volledig gedekt door onze zonnestroompanelen).

Dus om de vraag in de titel van de OP te beantwoorden: ja dat is verstandig :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kleine tip, je hebt zulke schakelaars ook met radiografische verbinding, scheelt je weer richting op het infrarood ontvanger ;)
* SinergyX heeft zelf 4 kanaalsversie.

Minimaal probleem, ze kunnen niet zo enorm veel hebben. Versies die ik heb 'klappen' al bij een 300-400 watt, mijn TV alleen haalt al 250watt :P Maar eens opzoek gaan naar betere versies, mijn setje TV, PS3, decoder en DVD zou best op 1 zo'n ding kunnen.

[ Voor 28% gewijzigd door SinergyX op 19-11-2008 16:48 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24

JdM

Humbled

Ik heb hier thuis van die stopcontacten die ik met een afstandsbediening kan uitzetten. Hierdoor hoef ik ten eerste nooit meer langs al mijn schemerlampen in huis en ik schakel met 1 druk op de knop mijn TV, stereo, subwoofer en DVD-speler uit. Werkt volgens mij feilloos :)

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-11 15:21
CanonG1 schreef op woensdag 19 november 2008 @ 16:36:
Hier het verloop van onze meterstand over 2008 tot dusver.

Mede daardoor is ons jaarverbruik maar iets van 800 kWh (en wordt volledig gedekt door onze zonnestroompanelen).

Dus om de vraag in de titel van de OP te beantwoorden: ja dat is verstandig :)
Wauw! Hoe krijg jij zo'n mooie grafiek? Noteer ja manueel het verbruik per dag, of hangt er iets automatisch te loggen?
Das wel cool om meteen de impact te zien van besparende maatregelen (sluipverbruik, spaarlampen, LED's, ...)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:50
Cafe Del Mar schreef op donderdag 20 november 2008 @ 09:13:
Wauw! Hoe krijg jij zo'n mooie grafiek? Noteer ja manueel het verbruik per dag, of hangt er iets automatisch te loggen?
Das wel cool om meteen de impact te zien van besparende maatregelen (sluipverbruik, spaarlampen, LED's, ...)
Bedoel je deze grafiek? Helaas is dat handwerk. Elke dag zo rond 18:00 (als ik uit mijn werk kom) noteer ik wat meterstanden - gas, water, elektriciteit en zonnestroom. Ik zit al een tijd te broeden om dat te automatiseren, zonder dat dat veel elektriciteit verbruikt. Stel dat een systeem 10W verbruikt dan is dat per jaar bijna 90kWh ofwel een stijging van ruim 10% van ons verbruik. Dat is natuurlijjk de koe achter wagen spannen.

Dus blijf ik het voorlopig maar even handmatig in Calc inkloppen, ik heb natuurlijk wel allerlei handige rekenformules gebouwd zodat alles wat ik wil weten automatisch wordt berekend. Het is inmiddels ook wel een ingesleten dagelijks ritueel geworden :)

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 20-11-2008 10:01 . Reden: Foutje ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• LauPro
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik schakel al jaar en dag allerlei apparatuur 'hard' uit met de Conrad Powermanager en dat gaat perfekt. Het is zelfs zo dat een aantal schakelaars op de manager stuk zijn door het vele gebruik en de soms wat overbelasting (heb hem dan al wel zeker 5+ jaar).
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/9000_9999/9900/9980/9985/998575_GB_00_FB.eps.jpg

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1