Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vista en harde schijf c:

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen...
Op mijn acer aspire 7720g heb ik 2 harde schijven van 250 gb.
Nu is er op mijn c schijf 52 gb in gebruik.
Maar ik heb lang niet zoveel geinstalleerd of muziek of filmpjes erop gezet.
heb al door de c schijf gebladerd maar ik zou niet weten wat er zoveel opslag gebruikt.
Heeft iemand een idee??

Ik gebruik Vista Home Premium

Alvast bedankt.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat moet je toch echt even zelf uitzoeken. Check gewoon even hoe groot je windows en program files mappen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ja dat heb ik gedaan, ook alle verborgen bestanden en mappen gecheckt, maar er is niets wat zoveel zou moeten gebruiken.
heb trouwens een schone installatie gedaan en alleen geinstalleerd wat ik gebruik, brandprogramma etc etc.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zoek eens met google naar het programma: SpaceMonger, het is een standalone exe die een grafische weergave kan geven van de aanwezige data op je schijf en zo kan je dus meteen zien welke map veel ruimte inneemt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:11
Hoppa, google is your friend.

Volgende keer iets meer zelfredzaamheid, tis hier geen helpdesk.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Verwijderd

Topicstarter
Mistraller schreef op maandag 10 november 2008 @ 01:06:
Hoppa, google is your friend.

Volgende keer iets meer zelfredzaamheid, tis hier geen helpdesk.
Heb me suf gegoogled, maar toch bedankt voor je reactie hoor

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

ShadowCopies nemen een hoop in op een disk van 250GB gok ik.
Die dingen zorgen voor het systeemherstel en incrementale backupjes van allerlei bestanden.

Als ik me niet vergis maakt het gebruik van max. 15% van je totale schijfruimte of max. 30% van de vrije ruimte. Welke van die twee het kleinst is, afaik.
Je kunt dit controleren door even een Opdrachtprompt (Command Prompt, staat bij Accessoires) te openen met Administrator rights (rechtermuisknop gebruiken om te starten en voor die modus kiezen).
Vervolgens typ je in de prompt:
code:
1
vssadmin list shadowstorage

Et voila, hij zet de gegevens van de gebruikte, toegewezen en maximum grootte van de ShadowCopies op je scherm.

Dit soort vragen over onbekende gebruikte schijfruimte zijn trouwens wel vaker langsgekomen, heb je de Search wel gebruikt?

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 10-11-2008 01:12 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, er wordt 33.436 GB gebruikt voor schaduwkopieen.
enig idee hoe ik dit kan verwijderen, want als ik een backup moet maken van mijn c schijf dan heb ik 12 dvds nodig om het te branden.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 19:01
Verwijderd schreef op maandag 10 november 2008 @ 01:17:
Inderdaad, er wordt 33.436 GB gebruikt voor schaduwkopieen.
enig idee hoe ik dit kan verwijderen, want als ik een backup moet maken van mijn c schijf dan heb ik 12 dvds nodig om het te branden.
eigenschappen deze computer, systeem beveiliging, systeemherstel uitschakelen, toepassen en weer aanzetten..
Door het uitschakelen en dan toe te passen worden de huidige herstelpunten verwijderd, daarna zet je het weer aan en maakt Windows een nieuw herstelpunt aan.

Systeem Specs

Verwijderd

Topicstarter
Occy74 schreef op maandag 10 november 2008 @ 01:22:
[...]
eigenschappen deze computer, systeem beveiliging, systeemherstel uitschakelen, toepassen en weer aanzetten..
Door het uitschakelen en dan toe te passen worden de huidige herstelpunten verwijderd, daarna zet je het weer aan en maakt Windows een nieuw herstelpunt aan.
Toppie....

Het heeft gewerkt, nu is er maar 19 GB in gebruik op de c schijf.
Dat is beter.
Hartstikke bedankt voor je tip.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waarom zou je het uit willen schakelen? Je hebt toch geen ruimtegebrek?
Ik denk dat een paar herstelpunten op zich geen kwaad kunnen.

Wat je wel gemakkelijk kunt doen met de vssadmin tool is de grootte van de ShadowCopy pool verkleinen. Voor drive C een shadowcopy pool maximum grootte te geven van 10GB, zo uit mijn hoofd:
code:
1
vssadmin resize shadowstorage /For=C: /On=C: /MaxSize=10G

Als je het echt wilt uitschakelen zou ik gewoon even opzoeken hoe dat moet. Dat staat zeker wel op internet, een beetje inzet zien we graag op GoT, we bestaan niet om je handje vast te houden.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
het is niet zozeer dat ik het wil uitschakelen, ik wou een backup maken van mn c schijf en ik schrok van de grootte, nu kan ik een backupje maken en vervolgens kanik het alsnog weer inschakelen.

Bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1