• Da Weef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 21:37
Mijn gloednieuwe (2 dagen) systeem ging vandaag mekkeren dat de processor te warm werd. Bij inspectie bleek dat een blad van de CPU fan dwars was gaan zitten (deels afgescheurd). Ik heb daarop het volledige blad verwijderd.

Ik heb de leverancier een mail gestuurd, maar het zou wel eens kunnen dat ik de hele processor terug moet sturen (want boxed) of het hele systeem (want ik heb assemblage laten doen -> garantie).

Het punt is dat ik geen vervangend systeem heb omdat mijn oude systeem toevallig vandaag is gestorven (zie ander topic).

Daarom vraag ik me af hoe schadelijk het is als de fan een blad mist. Ik kan me voorstellen dat het ding nu uit balans is en sneller zal slijten. Overigens maakt hij (nog) niet veel meer herrie.

Uiteraard is een andere koeler aanschaffen ook een optie, maar dan verlies waarschijnlijk mijn garantie op de assemblage.

Alvast bedankt _/-\o_

.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja je zult redelijkerwijs alleen de garantie op de assemblage van de fan verliezen.

Je moet de fan geen weken zo laten lopen, maar als je erbij blijft kan het prima.
Hij slijt enorm, dus regel wel een nieuwe.
Zodra de zaak fysiek stuk gaat (nog meer bladen eraf) moet je hem uitzetten.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Aangezien je het op garantie kunt verhalen, is het risico nihil. Zo lang je goed je temps in de gaten houdt is er niet veel aan de hand, maar je zult dat ding toch moeten (laten) vervangen.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
Mijn persoonlijke ervaring is dat wanneer een fan een blad mist, je ook een groot deel van de airflow mist. Als je cpu geen gigantisch hoge temperatuur stijgingen heeft dan kun je het erop wagen totdat je nieuwe koeler binnen is. Is je cpu nu echter idle bijv al 10-15 graden gestegen dan zou ik hem lekker terug sturen.

[ Voor 33% gewijzigd door Wackoz op 09-11-2008 23:01 ]

één is geen, twee is één

• Da Weef
Boudewijn schreef op zondag 09 november 2008 @ 22:56:
Tsja je zult redelijkerwijs alleen de garantie op de assemblage van de fan verliezen.

Je moet de fan geen weken zo laten lopen, maar als je erbij blijft kan het prima.
Hij slijt enorm, dus regel wel een nieuwe.
Zodra de zaak fysiek stuk gaat (nog meer bladen eraf) moet je hem uitzetten.
Hmm, hier was ik dus bang voor. Met de toeren die zo'n ding maakt sloopt ie zichzelf dus binnen de kortste keren helemaal.

Alleen de fan vervangen lukt niet zonder het koelblok eraf te halen toch? Tenminste ik zie niet zo snel hoe...

.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:32
Het ding zal inderdaad uit balans zijn, het geeft een takkeherrie (weliswaar afhankelijk van toerental) en werkt als een vibrator op je cpu. Ik zou het niet doen. Kon een paar dagen geleden m'n vinger ook niet uit een draaiende fan houden, dus ik kan het weten. :z

• Da Weef
Wackoz schreef op zondag 09 november 2008 @ 22:59:
Mijn persoonlijke ervaring is dat wanneer een fan een blad mist, je ook een groot deel van de airflow mist. Als je cpu geen gigantisch hoge temperatuur stijgingen heeft dan kun je het erop wagen totdat je nieuwe koeler binnen is. Is je cpu nu echter idle bijv al 10-15 graden gestegen dan zou ik hem lekker terug sturen.
Neuh, temperatuur zit nog op 34 graadjes... Het is dan ook een AMD 4850e, die fikt niet zo hard.

.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een gemiddelde fan heeft 7 bladen (bij voorkeur een oneven aantal), gevolg is dus altijd dat je met een fan zit die uit balans draait (anders kun je de exact tegenoverliggende bladen eruit breken, zodat ze symmetrisch kloppen, ooit geprobeerd, kan ermee door als tijdelijke oplossing). Dat kun je nu helaas niet, enige wat je kunt doen is gewoon die fan vervangen.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je een fanblad exact aan de andere kant af kan breken dan loopt hij weer soepel. Maar dan moet je fan wel een even aantal bladen hebben.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• unglaublich
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03-2025
Wat voor koeler zit er op?

Soms kan je de fan wel verwijderen zonder het koelblok te verwijderen. (iig niet bij de boxed koelers van de Intel Core 2 serie)

• Da Weef
Ik wacht even de reactie af van de leverancier, als die geen bevredigend voorstel heeft ga ik wel iets vervangen.

Of dat het hele blok wordt of alleen de fan is een beetje afhankelijk of ik het hele blok sowieso af moet halen. Als dat het geval is en ik toch met pasta in weer moet zet ik er wel gelijk een nieuw blok op.

Wel weer lekker gezeik met een nieuw systeem... JANK!! ;(

Ow het is een AMD 4850e met boxed koeler dus

[ Voor 5% gewijzigd door Da Weef op 09-11-2008 23:16 ]

.

Verwijderd

Een fan die 1 blad mist geeft een geluid en onbalans die je niet graag in je PC wilt hebben

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, maar dat is beter dan compleet geen pc ;). Als TS die pc nodig heeft....
Terw_Dan schreef op zondag 09 november 2008 @ 23:09:
Een gemiddelde fan heeft 7 bladen (bij voorkeur een oneven aantal), gevolg is dus altijd dat je met een fan zit die uit balans draait (anders kun je de exact tegenoverliggende bladen eruit breken, zodat ze symmetrisch kloppen, ooit geprobeerd, kan ermee door als tijdelijke oplossing). Dat kun je nu helaas niet, enige wat je kunt doen is gewoon die fan vervangen.
Waarom eigenlijk een oneven aantal? :). Just curious.

• Da Weef
Boudewijn schreef op maandag 10 november 2008 @ 00:52:
True, maar dat is beter dan compleet geen pc ;). Als TS die pc nodig heeft....

[...]

Gebrek aan vervangende PC is niet meer aan de orde, oude PC bleek AVG probleempje te hebben, wat inmiddels opgelost is. Desalniettemin heb ik eigenlijk nog steeds geen zin om PC of processor terug te sturen (heb ook nog steeds niet vernomen van 4Launch)...

Ow, en dat van de oneven schoepen op een fan heeft geloof ik te maken met herrie (harmonische, resonantie e.d.)

.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Boudewijn schreef op maandag 10 november 2008 @ 00:52:
Geen idee eigenlijk, maar ben tot nu toe nooit een fan tegen gekomen met een even aantal bladen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gaat ook niet om het oneven aantal, maar dat het gewicht aan beide kanten van de fan (als je hem doormidden zou snijden) gelijk is. Bij 7 bladen heb je aan allebei de kanten dus 3.5 blad ;)

Anyway, ik zou hier niet zo moeilijk over doen en gewoon een nieuwe fan of complete koeler kopen. Hoeft nog niet eens 10 euro te kosten en ben je klaar. Formeel gezien heb je garantie, maar al dat gelazer zou ik er niet voor over hebben als je het zelf voor een paar euro direct kunt fixen.

Anders zou je ook nog contact op kunnen nemen met de fabrikant van je cpu (amd of intel?). Bij een boxed cpu heb je volgens mij direct garantie via hen. Met een beetje geluk sturen ze je gewoon een nieuwe heatsink+fan toe.

[ Voor 34% gewijzigd door Palomar op 11-11-2008 00:48 ]

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 13:17
Palomar schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 00:46:
Gaat ook niet om het oneven aantal, maar dat het gewicht aan beide kanten van de fan (als je hem doormidden zou snijden) gelijk is. Bij 7 bladen heb je aan allebei de kanten dus 3.5 blad ;)
Nieuwe koeler lijkt me dan slimmere optie. Mail je leverancier dat zij een nieuwe cooler sturen. en dat je die zelf monteer.

Wil je de assemblage garantie bewaren dan ontkom je er denk ik nie taan je systeem kwijt te zijn. Ook als je het systeem laat doordraaien met kapotte fan lijkt me dat redelijke laakbaar handelen, en dat uiteindelijke schade als gevolg daarvan niet onder garantie valt.

Ik heb wel eens bij een oude voeding een fan fin terug gelijmd met sec.lijm. werkte prima, maar goed dat was een prutssysteempje (vandaar dat ik zonder aarzelen een pen in de voeding douwde om te kijken of de voeding snel overhit zou raken indien de fan stopte :P..). In een nieuwe pc zou ik liever niet de mogelijkheid hebben dat er een fan fin gelanceerd gaat worden. .

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
anders vraag je even een boxed koeler van zo'n ding op V&A, voor een paar euro heb je er een, is zo vervangen (kind kan de was doen... desnoods vraag je ook nog of iemand in de buurt het voor je komt doen voor een kopje koffie ofzo...) en dan kun je weer verder.

no way dat ze de ene boxed cooler van de ander kunnen onderscheiden :+

• pokkuhlag
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-10-2025
TS, woon/werk je toevallig rond den haag? Ik heb namelijk een paar weken geleden een systeem gebouwd met een boxed amd 4850e. De standaard fan heb ik eraf gehaal inclusief houder en ik heb de originele boxed heatsink omgebogen om een 80 mm fan te plaatsen ipv de standaard 70 mm fan. Dus als je wilt kan je hier een gratis nieuw 70 mm stock fan met bracket afhalen ( zonder heatsink).

• Da Weef
Ik woon in Rotterdam, dat is op zich niet heel ver. Echter is het natuurlijk wel een hoop gedoe, waar ik in principe ook gewoon een nieuw (en beter) koelblok erop kan zetten voor een tientje.

Ik denk ook dat ik dat laatste ga doen. Garantie op assemblage zegt ook niet zo veel. Uiteindelijk zijn het toch de losse onderdelen die al dan niet stuk gaan en daarop heb ik fabrieksgarantie. En als er iets niet goed is geassembleerd kan ik dat zelf wel fixen. Eigenlijk puur de assemblage niet zelf gedaan omdat ik het zonde vind daar een halve dag aan te spenderen als 4launch het voor 4 tientjes doet en daarbij alle onderdelen gelijk test. (uiteindelijk bleek bij test geheugen defect, was wel irritant geweest als ik daar thuis achter moet komen).

Tja,ik weet het, ben een luie nep-tweaker ;)

.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wackoz schreef op zondag 09 november 2008 @ 22:59:
+ de fan kan enorm veel lawaai maken.

Overigens, fans van koelers vallen bij AMD en Intel niet onder garantie. De winkel kan er gewoon een andere fan opzetten, dat kost ze toch tweemaal niks.
Nieuwe koeler lijkt me dan slimmere optie. Mail je leverancier dat zij een nieuwe cooler sturen. en dat je die zelf monteer.
Gewoon een nieuwe fan dus ;)

[ Voor 25% gewijzigd door XWB op 11-11-2008 22:07 ]

March of the Eagles

Pagina: 1