Ik heb zelf 2 (!) opleidingen op de kunstacademie doorlopen (Architectonisch ontwerpen en Grafisch ontwerpen). Op een kunstacademie slagen is afhankelijk van een aantal factoren.
Kom niet met 0 bagage binnen (dit geldt voor de academie waar ik op zat, de KABK in Den Haag); je leert relatief veel sneller als je al wat weet, als je passies hebt die met het vak van doen hebben. Het kan echter op andere opleidingen lastiger blijken. De kennis die ik meenam vanaf de TU Delft bleek vaak eerder een nadeel - docenten voelen zich wat bedreigd als je kennis hebt, je zou ze eens tegenspreken...
Voor een kunstacademie moet je open staan voor de materie, je fantasieën de vrije loop kunnen laten, maar ook mioet je keuzes kunnen maken, het zogenaamde 'kill your darlings' om je werk niet te veel te laten ontploffen in alle richtingen, maar een beetje een lijn te kunnen vinden, mnoem het 'je eigen stijl'. Een brede oriëntatie, algemene ontwikkeling, veel interesses, veel inspiratiebronnen kunnen aanboren is ook een vereiste. Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat je ook dingen moet afleren, als je al een opleiding ervoor hebt doorlopen.
Maar: het is wel uitermate uitdagend, boeiend en kan een leuke smeltkroes van ideeën voor je zijn, als je eervoor open staat. Veel ambachtelijk lesmateriaal - je leert er echt de basis! - en af en toe vind ik het zelfs wat oubollig, maar wat wil je ook al je eenm opleiding doorloopt waar vrijwel alle grote namen uit het nederlandse grafisch ontwerp er heben rondgelopen. Letterontwerpen, interactief ontwerpen, of gewoon
sec grafisch ontwerp in de breedste zin des woords kun je er leren.
Als je al MBO hebt of je hebt HAVO+ (eerder VWO/Gym/Ath, vanwege de bredere opleiding) en bent creatief, breed geïnteresseerd en durf je nieuwe dingen te concipiëren, ga dan vooral naar een kunstacademie.
Het GL is echt MBO, daar kun je met veel eigen interesses en veel buitenschoolse ontwikkeling ook wat bereiken, maar ik zou het je afraden als je naar het HBO kunt.
Ook een supermooie opleiding is de Design Academy, hetzij die in Eindhoven, hetzij die in Antwerpen. Zeer hoog aangeschreven.
De hamvraag is: wil je grafisch ontwerper worden of iets anders? Er zijn veel creatieve beroepen en dit is er slechts één van!
Academie in Utrecht staat bijv. goed aangeschreven voor wat betreft animatie dacht ik. Misschien wil je wel films maken (regisseren?), of juist heel autonoom.
The world is your oyster!
[
Voor 4% gewijzigd door
Ramzzz op 26-11-2008 20:31
]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan