• kimielco
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Ben beginner autocad 2009 gebruiker
Nu wil ik op een ellips tekst plaatsen
Is er iemand die mij dit kan uitleggen.

Ik heb het geprobeerd met:
array
arc aliged text

Ik weet niet hoe ik moet omgaan met dtext en mtext

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik snap dat je vastgelopen bent, maar is dit alles dat je geprobeerd hebt?
Je kunt op Google zoeken naar 'text on a path + autocad' en dat soort combinaties.
Als je daarvan resultaten vindt waarmee het nog niet lukt, mag je die in je startpost zetten. Misschien kunnen wij je aan de hand daarvan helpen.
Ook kan ik je aanraden om bij de bibliotheek een goed boek over Autocad te lenen en daar gewoon alle hoofdstukken van door te werken. Kost wat, maar je hebt wat.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 22:44
Het is geen wonder dat het niet lukt aangezien de tekstfuncties in AutoCAD uiterst beperkt zijn; zonder het gebruik van een lispscript ben ik bang dat het niet gaat lukken.

Ik weet niet waar je de tekening voor nodig hebt en waarom het in AutoCAD moet gebeuren; een programma als Inkscape, CorelDraw of Illustrator is hier veel geschikter voor. Als het resultaat een AutoCAD-tekening moet zijn kan je de tekening vanuit de genoemde programma's exporteren en in AutoCAD plaatsen.

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik zie zo gauw even geen directe mogelijkheid. Tussenoplossing zou kunnen zijn dat je
- een arc tekent ( over de ellipse heen [in een andere laag eventueel] ) en
- daar je tekst op zet ( express tools, text, arc-aligned text )

Dtext moet je zien als een "simpele" regel tekst
Mtext is een wat uitgebreider commando om je tekst in kwijt te kunnen ( incl opmaak etc )

Als het echt noodzakelijk iets is kun je natuurlijk altijd wat in elkaar laten programmeren maar ik ga er maar even vanuit dat je gewoon aan het "spelen" bent om het programma te leren.
Dark Blue schreef op zondag 09 november 2008 @ 18:20:Ook kan ik je aanraden om bij de bibliotheek een goed boek over Autocad te lenen en daar gewoon alle hoofdstukken van door te werken. Kost wat, maar je hebt wat.
Ik heb net even gekeken in mijn 2009 boek maar daar staat ook dit niet in. Neemt niet weg dat het een goede tip is !
ik vind overigens het NL-talige AutoCAD boek niet duur ( die van dhr R.Boeklagen ) maar dat komt waarschijnlijk omdat ik ook enig zicht heb over de tijd die het gekost heeft om dit boek te schrijven ( AutoCAD 2009 heeft een compleet nieuwe interface ).

En hoeveel kost het lenen van een AutoCAD boek tegenwoordig bij de bibliotheek ? >:)
Charango schreef op maandag 10 november 2008 @ 18:38: Het is geen wonder dat het niet lukt aangezien de tekstfuncties in AutoCAD uiterst beperkt zijn; zonder het gebruik van een lispscript ben ik bang dat het niet gaat lukken.
Hoewel de tekstfuncties niet erg super zijn inderdaad kan ik toch niet het gebruik van lisp aan raden. De tijd die je daaraan besteed kun je misschien beter in VBA steken. Lisp is toch een enigzins verouderde taal en VBA kun je voor meerdere programma's gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door erikafoort op 10-11-2008 22:47 ]

• blackburst
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01-2025
kijk hier effe,

Afbeeldingslocatie: http://www.dailyautocad.com/autocad/express-tools-_arctext/

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Deze methode staat in mijn post al beschreven.

TS wil een ellipse met tekst maken.
Pagina: 1