Stekkerblok: ALU of Kunststof behuizing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Beste mensen,

Zijn stekkerblokken met een kunststofbehuizing gevoeliger voor elektromagnetische velden t.o.v. aluminium behuizingen?
Ik kan mij zo voorstellen dat een stekkerdoos met een kunsstof behuizing stoort (uitzenden van EM velden) op de speakerkabels en interlinks tussen de versterker en cd-spelers.

Wat zou dus beter zijn een ALU of kunsstof behuizing? En daarme ook een verbetering van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Volgens mij onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142442

Als alu behuizingen echt zouden helpen (anders dan stevigheid) dan zouden de elektriciteitskabels ook moeten wordne afgeschermd en van randaarde voorzien... M.i. inderdaad onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:55
Als je bang bent voor de invloed van EM-velden op je speakerkabels en interlinks, zou ik die maar gewoon uit de buurt van je stekkerblok / stroomkabels houden. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Anoniem: 142442 schreef op zondag 09 november 2008 @ 18:09:
Als alu behuizingen echt zouden helpen (anders dan stevigheid) dan zouden de elektriciteitskabels ook moeten wordne afgeschermd en van randaarde voorzien... M.i. inderdaad onzin.
Die kabels heb je voor in de grond, VMVKas is voorzien van een aardscherm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Lapp Olflex 110 CY is een kabel die afgeschermd is, maar zo zijn er meer 'audiofiele' stroomkabels die afgeschermd zijn.

De verstandige opmerking 'kabels niet in de buurt leggen van het stekkerblok' is natuurlijk het beste, echter is dat nou juist het probleem ;) . Beide kabels zitten tegen elkaar aan achter het audio/videomeubel.

Eigenlijk heb ik nnog geen antwoord op mijn vraag. Msschien moet ik hem anders stellen:

Veroorzaakt een stekkerdoos elektromagnetische straling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:38

Indoubt

Always be indoubt until sure

Yep, dat doet ie. Je moet echter een andere vraag stellen en wel: Is het zoveel dat ik het ga merken. Dat is lastig van tevoren te zeggen, je zult dit moeten uitproberen, tenzij je op zeker moet gaan. Fysieke afstand tussen signaal en stroomkabels is overigens het beste maar niet altijd realiseerbaar. Als je last hebt van velden en dit niet meer door afstand kunt verhelpen kun je alu stekker blokken en afgeschermde kabel overwegen. De eerder genoemde lapp kabel is allerminst duur per meter (ik heb geloof ik 3 € per meter betaald)

Signaalkabels kunnen sowieso beter afgeschermd zijn, vanwege de lage voltages zijn ze gevoeliger voor invloeden van buitenaf, bv. ook voor radiogolven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Afscherming van stroomkabels (om nog maar te zwijgen van uitgebreidere stroomfilters) vind ik altijd een wat lastig verhaal. Ik heb wel sets gehoord waarin het hielp, maar het is heel erg afhankelijk van huis tot huis. Ik raadde klanten altijd aan om zo'n kabel (of filter) een tijdje op proef te nemen, en als ze geen verschil merken 'm gewoon weer terug te brengen. Als je veel geld gaat uitgeven aan iets van afgeschermde stroomkabels, probeer dan ook zo'n regeling te treffen met je dealer.

Als je het met stroomkabels van € 3 per meter afkunt, zoals Indoubt hierboven rapporteert, dan zou ik dat natuurlijk doen. Kun je je ook geen buil aan vallen lijkt me zo, :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Interlinks zijn zelf al afgeschermd.
Binnen in de versterker lopen de voeding draden ook gewoon onafgeschermd naar de transformator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Kijk nu komen er antwoorden waar ik wat mee kan.

Ik ga namelijk de Lapp Olflex kabel rechtstreeks aansluiten op een groep (Klankmodule3i). Ik heb keuze om een stekkerdoos hieraan te laten zetten van kunststof of aluminium. Ik ben alleen wat huiverig voor de EM straling van de stekkerdoos op de speakerdraden die er bijna tegenaan liggen.

Ja ik weet het, sommige mensen vinden dit erg 'audiofiel' denken, maar ik doe er toch lekker aan mee ;)

De persoon zelf geeft aan dat ALU stekkerdoos wat meer 'analytisch' en 'forward' klink t.o.v. de kunsstof behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:05

GaMeOvEr

Is een hork.

M. Mulder schreef op maandag 10 november 2008 @ 13:01:

De persoon zelf geeft aan dat ALU stekkerdoos wat meer 'analytisch' en 'forward' klink t.o.v. de kunsstof behuizing.
*proest*

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 08:13

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Een gedeeltelijke afscherming van alleen de stekkerdoos heeft weinig zin wat betreft overspraak. Je zult ook de kabel zelf moeten afschermen en correct aarden.

verder hoort het in dit topic thuis denk is:

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht

/edit: deel 3 uiteraard:

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #3

[ Voor 13% gewijzigd door leuk_he op 10-11-2008 13:25 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Kijk nu komen er antwoorden waar ik wat mee kan.

Ik ga namelijk de Lapp Olflex kabel rechtstreeks aansluiten op een groep (Klankmodule3i). Ik heb keuze om een stekkerdoos hieraan te laten zetten van kunststof of aluminium. Ik ben alleen wat huiverig voor de EM straling van de stekkerdoos op de speakerdraden die er bijna tegenaan liggen.

Ja ik weet het, sommige mensen vinden dit erg 'audiofiel' denken, maar ik doe er toch lekker aan mee ;)

koop je het toevallig via Antoine Pouwels ? Die heeft namelijk ook deze configuraties en kan je een mooi Rittal stekkerblok erbij leveren. Ik gebruik deze zelf ook voor mijn normale audio. Kost iets van € 65,-- los.

Zelf ben ik voorstander van Vibex (gebruik die voor mijn serieuze audio) maar dan moet je > € 600,-- neertellen. (en > 900,-- voor de rodium versie...)

Heb je trouwens die AHP module al ? heb hem anders nog wel liggen voor een schappelijke prijs (ben zelf weer op op de siemens variant)

overigens is de Lapp kabel erg mooi maar ook al eens Belden of de Oyaide Tunami overwogen ? Stuur me anders maar een DM als je ervaringen uit wilt wisselen. In het topic zal het wel weer tot een boel gelach leiden ;(

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 10-11-2008 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ray schreef op maandag 10 november 2008 @ 13:36:
[...]

koop je het toevallig via Antoine Pouwels ? Die heeft namelijk ook deze configuraties en kan je een mooi Rittal stekkerblok erbij leveren. Ik gebruik deze zelf ook voor mijn normale audio. Kost iets van € 65,-- los.

Zelf ben ik voorstander van Vibex (gebruik die voor mijn serieuze audio) maar dan moet je > € 600,-- neertellen. (en > 900,-- voor de rodium versie...)

Heb je trouwens die AHP module al ? heb hem anders nog wel liggen voor een schappelijke prijs (ben zelf weer op op de siemens variant)

overigens is de Lapp kabel erg mooi maar ook al eens Belden of de Oyaide Tunami overwogen ? Stuur me anders maar een DM als je ervaringen uit wilt wisselen. In het topic zal het wel weer tot een boel gelach leiden ;(
Nope, via audioadvies.nl :*)

De ALU variant bouwt voort op de SUN leiste variant, maar audioadvies brengt interne Lapp sterbedrading aan.
De AHP heb ik inmiddels al inderdaad (via Groefaudio gekocht). Vind je die van Siemens (Kemp) beter (silver)?
Belden is inerdaa ook goed, maar wel iets duurder. Oyaide, jah topmerk. m.n. de stekkers e.d

Wat zou jij doen? ALU of kunsstof en waarom? Toch nog wel wat audiofielen hier op tweakers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

aha via Christiaan dus. Goede kerel met veel ervaring. Sterbedrading is inderdaad een aanrader (en eigenlijk wel een must!)

Belden is volgens mij niet zo veel duurder. ligt momenteel rond de € 9,-- de meter even uit mijn hoofd maar is imho beter dan een normale Lapp. Ik gebruik zelf de oyaide tunami (dubbele 20 amp lijn vanaf de meterkast :) )

Ik heb zelf de AHP dus vervangen voor de Kemp versie. De ahp rond het allemaal iets te mooi af in mijn set. Ben sowieso bezig al het goud te vervangen voor zilver / rodium of beryllium (oyaide C079 > C004)

Je vraag heeft voor mij maar 1 antwoord > Alu. Klinkt gewoon beter, tevens kan je de behuizing aan de mantel leggen van de lapp / belden etc en die apart aarden. Het is niet voor niets dat alle top stekkerblokken van alu of een andere legering zijn.

edit. audiotime in Breda levert ook vergelijkbare stekkerblokken. Daarnaast als het het in 1x goed wilt doen blijf ik bij Vibex. Op audiomarkt staan ze regelmatig gebruikt aangeboden

edit2. overigens is het woord audiofiel op tweakers een besmet begrip...pas dus op wat je zegt :9 een discussie als hierboven is in strijd met alle normale logica.... komt ook eens gezellig langs in de reeds genoemde topics over de efljes

edit3. en terwijl ik dit type komt de volgende reactie onder mij al mijn standpunt bewijzen. tweakers is niet geschikt voor audiofielen :'( (of zijn er gewoon te veel mensen die niet normaal een discussie kunnen voeren ? )

[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 10-11-2008 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

_O-

Loopt de persoon in kwestie altijd in een blauw gewaad en woont ze in Tiel?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ray schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:04:
aha via Christiaan dus. Goede kerel met veel ervaring. Sterbedrading is inderdaad een aanrader (en eigenlijk wel een must!)

Belden is volgens mij niet zo veel duurder. ligt momenteel rond de € 9,-- de meter even uit mijn hoofd maar is imho beter dan een normale Lapp. Ik gebruik zelf de oyaide tunami (dubbele 20 amp lijn vanaf de meterkast :) )

Ik heb zelf de AHP dus vervangen voor de Kemp versie. De ahp rond het allemaal iets te mooi af in mijn set. Ben sowieso bezig al het goud te vervangen voor zilver / rodium of beryllium (oyaide C079 > C004)

Je vraag heeft voor mij maar 1 antwoord > Alu. Klinkt gewoon beter, tevens kan je de behuizing aan de mantel leggen van de lapp / belden etc en die apart aarden. Het is niet voor niets dat alle top stekkerblokken van alu of een andere legering zijn.

edit. audiotime in Breda levert ook vergelijkbare stekkerblokken. Daarnaast als het het in 1x goed wilt doen blijf ik bij Vibex. Op audiomarkt staan ze regelmatig gebruikt aangeboden

edit2. overigens is het woord audiofiel op tweakers een besmet begrip...pas dus op wat je zegt :9 een discussie als hierboven is in strijd met alle normale logica.... komt ook eens gezellig langs in de reeds genoemde topics over de efljes

edit3. en terwijl ik dit type komt de volgende reactie onder mij al mijn standpunt bewijzen. tweakers is niet geschikt voor audiofielen :'(
Yep met Christiaan heb ik al enig mailverkeer gehad. Inderdaad een man met heel veel ervaring.

Je stapt dus over op zilver, kan ik me inderdaad wel in vinden. Moet je de Siemens ook regelmatig nalopen op oxidatie, zoals Kemp vermeld?
Dat was de reden, waarom ik voor AHP heb gekozen.

Overigens focus ik mij op de antwoorden waar ik wat aan heb en lees er over heen. Vind het geen probleem dat mensen zo reageren.

Erg leuk overigens om met een circuit bezig te zijn, die vooraf aan de apparatuur gaat. Ach het opent weer een nieuw bestaansveld ;)

Dit wordt dan mijn configuratie:

AHP klankmodule (aangesloten op 6 mm2 flexibel VD draad), gekoppeld aan 11 meter LAPP Olflex CY110/ evt. Belden netkabel, rechtstreeks op het sterbedrade ALU stekkerblok met aarding van het ALU stekkerblok.

Een relatief pure lijn lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ook de AHP module is behoorlijk gevoelig voor oxidatie. Maak hem gewoon elke maand even schoon. Nouja het contact oppervlak van de zekering natuurlijk want in de module moet je niet komen :) Een aantal keren (als de stekkers uit het blok zijn) open dicht etc wil ook goed helpen de contacten intern te 'schuren'
Nadeel van de ahp is tevens dat ze in de nulleiding een holle geleider gebruiken die er lastig is uit te krijgen voor onderhoud. Kemp gebruikt daar een massief verzilverd stuk legering. Ook het verhaal van de richting van de zekering geldt voor de AHP module. experimenteer daar lekker mee.

Houdt er ook rekening mee dat je enkel aan de bron kant de mantel aan de aarde verbind! dus voor de aanvoer kabel enkel bij de meterkast. Als het stekker blok van zichzelf al geaard is op de aarde dan moet de daar de mantel van de aanvoerkabel NIET aan verbinden (stond wellicht wat warrig / incorrect in mijn vorige post!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:38

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik denk niet dat audiofiel een besmet begrip is op tweakers, tenzij je als definitie hanteerd dat audiofiel duur is gepaard met onzinnige claims.

Ook op tweakers zijn er zat mensen die een bovenmatig goede geluidskwaliteit kunnen waarderen en daar ook best wat voor over hebben.

Storing op kabels kan vaak worden vermeden door afscherming van kabels en dit is een bekend en aantoonbaar gebeuren. De kwaliteit van een afscherming kan vaak al worden bepaald aan de hand van de opgave van de fabrikant (betere kabelmerken) of door meetgegevens. Punt is dat een goede afgeschermde kabel niet veel hoeft te kosten ook al worden er kwalitatief hoogwaardige materialen gebruikt. Zelfs als je zover gaat als vergulde zilverkabel (99,99% zuiver) dan is dat per meter eigenlijk niet duur in vergelijk wat er soms gevraagd wordt

Als je megabucks uitgeeft voor zoiets begeef je je inderdaad op glad ijs hier (zoiets al gevulde nachtegaletongetjes gegrild op maanstenen)
Pagina: 1