Toon posts:

2 versterkers op 1 set luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb momenteel een hifi-installatie staan, waarvan ik de luidsprekers ook wil gebruiken op een 5.1 versterker als frontspeakers.
Dit zou betekenen dat er 2 versterkers op deze twee boxen zijn aangesloten. De versterkers worden niet tegelijkertijd gebruikt, en staan dus ook niet tegelijk aan.

In hoeverre kan dit problemen opleveren?

De stereoversterker vervangen door de 5.1 versterker is in verband met kwaliteitsverschil geen optie.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom niet de fronts (ik neem aan dat je het daarover hebt) van de 5.1 versterker doorvoeren naar de stereo versterker, en dan door die versterker laten versterken?
Daardoor heb je ook nog eens een zuiverder geluid, maar moet je wel opletten het zowel kwalitatief als kwantitatief niet al teveel uit elkaar gaat lopen.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Model 5.1 versterker graag.

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 09 november 2008 @ 17:39:
Waarom niet de fronts (ik neem aan dat je het daarover hebt) van de 5.1 versterker doorvoeren naar de stereo versterker, en dan door die versterker laten versterken?
Daardoor heb je ook nog eens een zuiverder geluid, maar moet je wel opletten het zowel kwalitatief als kwantitatief niet al teveel uit elkaar gaat lopen.
dat kan wel, heb ik ook al op die manier aangesloten gehad, inderdaad met het oog op geluidskwaliteit, maar dan moet ik het volume op twee aparte versterkers regelen. dat is in de praktijk te lastig. vandaar deze optie.

ik weet dus alleen niet zeker of ik niet met de ene versterker schade aanricht aan de andere versterker. Ik denk zelf van niet, aangezien de andere versterker op dat moment uit staat, maar ben er niet zeker van..... vandaar deze vraag

de 5.1. is een philips FR 996 (is al wel wat jaartjes oud)
de 2.0 is een sony ta-f 3000 ES

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43
Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 18:01:
[...]
ik weet dus alleen niet zeker of ik niet met de ene versterker schade aanricht aan de andere versterker. Ik denk zelf van niet, aangezien de andere versterker op dat moment uit staat, maar ben er niet zeker van.....
Ik zou er niet al te zeker van zijn... Daarnaast, kun je garanderen dat ze echt nooit tegelijk aanstaan? Zeker als er andere mensen in de buurt kunnen komen vind ik het maar een gevaarlijke opstelling...
de 5.1. is een philips FR 996 (is al wel wat jaartjes oud)
Jammer, zo te zien geen pre-out's. Die zouden best makkelijk zijn zeg maar... :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 18:01:
[...]

ik weet dus alleen niet zeker of ik niet met de ene versterker schade aanricht aan de andere versterker. Ik denk zelf van niet, aangezien de andere versterker op dat moment uit staat, maar ben er niet zeker van..... vandaar deze vraag
Waarschijnlijk niet, maar het kan wel degelijk dat de geluidskwaliteit veranderd. Bovendien ga je helemaal nat als per ongeluk beide versterkers aan staan uiteraard. Dan zou je toch beter een A-B/hotel Schakelaar ertussen kunnen bouwen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op zondag 09 november 2008 @ 18:09:
[...]

Waarschijnlijk niet, maar het kan wel degelijk dat de geluidskwaliteit veranderd. Bovendien ga je helemaal nat als per ongeluk beide versterkers aan staan uiteraard. Dan zou je toch beter een A-B/hotel Schakelaar ertussen kunnen bouwen.
hoe werkt dat precies? waar koop ik dat? lijkt wel een praktische oplossing

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36

orf

Ik heb dat niet zo lang geleden opglost met een relais en een master-slave schakeling. De master-slave schakeling is een simpel bouwpakkettje wat ik bij de lokale electronicazaak heb gekocht. Deze schakelt het relais op stroomverbruik van de aangesloten versterker.

Wordt versterker 1 aangezet, dan schakelt het relais in en staan de speakers op versterker 1. Als versterker 1 uitstaat is het relais in ruststand en staan de speakers op versterker 2. Zo kun je nooit per ongeluk 2 versterkers aan hebben op beide speakers. Werkt perfect. :)

Het bouwpakketje kostte iets van €10, het relais inclusief voet €15 en wat losse rommel erbij (behuizing, stekker, contrastekker, e.d.) iets van € 10.

Verwijderd

Topicstarter
orf schreef op zondag 09 november 2008 @ 18:30:
Ik heb dat niet zo lang geleden opglost met een relais en een master-slave schakeling. De master-slave schakeling is een simpel bouwpakkettje wat ik bij de lokale electronicazaak heb gekocht. Deze schakelt het relais op stroomverbruik van de aangesloten versterker.

Wordt versterker 1 aangezet, dan schakelt het relais in en staan de speakers op versterker 1. Als versterker 1 uitstaat is het relais in ruststand en staan de speakers op versterker 2. Zo kun je nooit per ongeluk 2 versterkers aan hebben op beide speakers. Werkt perfect. :)

Het bouwpakketje kostte iets van €10, het relais inclusief voet €15 en wat losse rommel erbij (behuizing, stekker, contrastekker, e.d.) iets van € 10.
Bedankt, dit ga ik proberen!
Pagina: 1