Hulp bij OC p4 2,8ghz Northwood op p4p800

Pagina: 1
Acties:

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:26
Hallo iedereen,

Na veel lezen en puzzelen op internet had ik besloten om mijn systeem maar eens te overclocken.
Eerst met stock koeler (ging goed), maar heb toch voor de zekerheid een thermaltake big typhoon 120 erop gezet omdat ik nog een klein tandje hoger wilde, en lagere temps zijn nooit slechter natuurlijk.

Systeem :
Asus P4P800 mb.
Processor : Intel Pentium 4 Northwood 2,8 GHZ D1, 478 socket.
Geheugen : Kingston PC3200, 2x 1024, 2x 512
Videokaart : Ati HD2600 PRO (Agp)

Nu heb ik een stabiel systeem bij de volgende overclock settings, alleen hoger krijg ik m niet, zou hem het liefst rond de 3,5 of 3,6 ghz willen hebben. Misschien dat iemand me kan helpen en ziet wat ik verkeerd doe?

Bios settings OC:
1. A.I. overclock tuner : Manual
2. Performance mode : Auto

CPU VCore voltage: 1.575v
DDR reference voltage: 2.85v
AGP VDDQ Voltage: 1.6v
FSB : 245
DRAM Frequency : 320

En voor de Advanced chipset
DRAM CAS Latency: 2.0
DRAM RAS# Precharge: 2
DRAM RAS# to CAS# Delay: 3
DRAM Precharge Delay: 5
DRAM Burst Length: 4

2. Performance Acceleration Mode : Auto
3. DRAM Idle Timer : Auto
4. DRAM Refresh Rate : Auto
5. Graphic Adapter Priority: AGP/PCI
6. Graphics Aperture Size: 128
7. Spread Spectrum: Disabled
8. ICH Delayed Transaction: Enabled
9. MIPS Revision 1.1

FSB:DRAM ratio is 5:4 (196 mhz)

Warm word me cpu niet, 35-38 C als ik m met Prime95 volle bak geef, alleen als ik de fsb omhoog duw naar bijv 251 of 256 gaat prime95 errors geven als :

FATAL ERROR:Rounding was 0.5,expected less than 0.4

Met FSB 245 loopt prime 95 als een zonnetje |:(

Wie o wie kan mij een stapje omhoog helpen richting de 3,5 / 3,6 ghz?

Mvg
Eric

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Wat als je het voltage van je CPU omhoogschroeft? Uit je post blijkt trouwens dat je net begint met overclocken, en aangezien je een groet onder je post hebt staan ben je hier ook nog niet zo lang. Wees daarom voorzichtig met wat je probeert. CPU voltage omhoogschroeven kan een behoorlijk negatieve invloed hebben op de core; mede doordat je gewoon letterlijk volledig buiten de specs gaat zitten; en omdat de core behoorlijk wat warmer wordt dan.

edit:
En trouwens, 2,8 naar 3,6 is geen geringe overclock. Ik denk niet dat je dat zonder andere maatregelen voor elkaar gaat krijgen

[ Voor 13% gewijzigd door Scyth op 10-11-2008 22:30 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-01 09:36

Darkasantion

Just keep swimming!

Kun je even wat meer specs posten van je geheugen en je voeding? Oa welke timings heb je op je geheugen op 200 Mhz, wat is hun normale snelheid enzo. Want het kan zijn dat deze niet harder willen dan de 245 FSB. Of dat je timings te strak staan, want maar weinig geheugen kan 2-2-3-5 doen over de 250 FSB. Laat Memtest even lopen op 245 FSB en 250 FSB en kijk of je fouten krijgt. Als dat niet lukt, dan laat het geheugen tijdelijk langzamer lopen dan de FSB, om zo te kunnen checken of je CPU of jouw geheugen de beperkende factor is.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Verwijderd

Pas op met te hoog voltage op een Northwood, die kunnen dan ineens overlijden.
http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/news6375.html

Verder gaat op lucht een goede tot 3.6 Ghz. 3.4 Ghz is meestal wel te halen.

• Soullancer
Scyth schreef op maandag 10 november 2008 @ 22:29:
Wat als je het voltage van je CPU omhoogschroeft? Uit je post blijkt trouwens dat je net begint met overclocken, en aangezien je een groet onder je post hebt staan ben je hier ook nog niet zo lang. Wees daarom voorzichtig met wat je probeert. CPU voltage omhoogschroeven kan een behoorlijk negatieve invloed hebben op de core; mede doordat je gewoon letterlijk volledig buiten de specs gaat zitten; en omdat de core behoorlijk wat warmer wordt dan.

edit:
En trouwens, 2,8 naar 3,6 is geen geringe overclock. Ik denk niet dat je dat zonder andere maatregelen voor elkaar gaat krijgen
Voltage van CPU had ik al geprobeerd op te schroeven naar 1,585V, maakte niks uit. Boven de 1,6v wil ik liever niet gaan omdat me cpu dat niet leuk gaat vinden. Probleem ligt eerder bij het geheugen zoals ik al zei, want ik heb zelf het gevoel dat die timings niet goed kloppen zoals Darkasantion al zegt. Alleen na veel zoeken heb ik niet echt een guideline om die timings aan te passen, weet alleen dat hoger stabieler is en lager sneller maar minder stabiel.

Voeding OCZ tech 500W, 18A op cpu 12v2, max 340 W over 12V1+2

Nu heb ik al een probleem gevonden, ik heb blijkbaar toen ik 2x 1024dual en 2x 512dual ram besteld heb, 2x 1024 en 1x 512 en 1x 256singlechannel meegekrege, wel allemaal 200mhz, maar dit zal me overclocken wel niet ten goede komen, ook omdat die timings natuurlijk verschillend liggen @ 200mhz?.

1024 :

Supported Frequencies : 133 MHz, 166 MHz, 200 MHz
CAS Latency (tCL) : 3 clocks @200 MHz
RAS to CAS (tRCD) : 3 clocks @200 MHz
RAS Precharge (tRP) :, 3 clocks @200 MHz
Cycle Time (tRAS) : 8 clocks @200 MHz

256 :
CAS Latency (tCL) : 2.5 clocks @200 MHz
RAS to CAS (tRCD) : 3 clocks @200 MHz
RAS Precharge (tRP) : 3 clocks @200 MHz
Cycle Time (tRAS) : 8 clocks @200 MHz

512 :
CAS Latency (tCL) : 2 clocks @200 MHz
RAS to CAS (tRCD) : 2 clocks @200 MHz
RAS Precharge (tRP) : 2 clocks @200 MHz
Cycle Time (tRAS) : 6 clocks @200 MHz

-------------------

@Scyth, na 3 jaar op GOT met 2 accounts prop ik nog steeds me groet onder me post als TS, dat krijg je er gewoon niet meer uitgeramt ;)

@Sig000, ja ben op de hoogte van SuddenDeathSynd. bij northwood.

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-01 09:36

Darkasantion

Just keep swimming!

Dan is het jouw geheugen, zoveel verschillende modules door elkaar gaat erg snel moeilijk doen, omdat het allemaal andere limieten en ranges heeft. Die 512 reep is best wel goed, maar de 1024's zijn niet echt geweldig, en zullen samen met de 256 reep, de bottleneck zijn(denk ik).

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Soullancer
Darkasantion schreef op woensdag 12 november 2008 @ 00:14:
Dan is het jouw geheugen, zoveel verschillende modules door elkaar gaat erg snel moeilijk doen, omdat het allemaal andere limieten en ranges heeft. Die 512 reep is best wel goed, maar de 1024's zijn niet echt geweldig, en zullen samen met de 256 reep, de bottleneck zijn(denk ik).
Dat bange vermoeden had ik dus al, Ik ga opzoek naar nog een 512 en andere 1024 reepjes.
Pagina: 1