Toon posts:

Thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel een thuisnetwerk gebasseerd rondom een Zyxel 2602 modem/router, met VOip telefonie.

Even een korte situatie schets... tot voor kort zat ik boven op ons kleine kamertje en had ik nergens last van)ik zat gewoon lekker via UTP op de router, geen probleem. Nu echter is deze machine sinds enige tijd het domein van mijn echtgenote. Ik heb nu echter een nieuwe Game PC in de achterkamer (beneden) staan aangesloten via WiFi ASUS USB stick (G).

Als ik op mijn Game PC kijk zie ik wel 15 veschillende WiFi netwerken, waarvan 2 sterker dan mijn eigen netwerk.(Ik heb slecht 3/5)

telefoonlijn komt binnen op de verdieping.
Router op de verdieping geplaatst
Kantoormachine (UTP) netwerkprinter (UTP) Nas (UTP) en dochters PC (Wifi) op de verdieping...
Voorkamer : 2 x laptop, 2 x mobiele telefoon, Nintendo DS, Nintendo WI, Xbox360 op de begane grond (alles Wifi)
Achterkamer : GAme PC (WiFi) met gedeelde printer.

Nou valt mijn verbinding tussen GAme PC en router regelmatig weg.... zowel tijdens gamen (korte periodes) als tijdens Downloaden van nieuwsgroepen (Dan crashed de verbinding helemaal... terwijl de andere gebruikers -meestal- wel nog verbinding hebben, dus router is OK)

De directrice wil geen kabels door de woonkamer hebben lopen, en geheel wegwerken is geen optie in ons huis.

Bedachte oplossingen.

a) Netwerkverbinding tussen mijn PC en router over het electriciteitsnet, echter een groot deel van mijn huis is ongeaard. En ik weet dus niet of dit goed gaat werken...

b) Een WiFi gaming router op de beneden verdieping plaatsen, en deze middels UTP (dit kan wel) verbinden met de Zyxel modem router op de verdieping.

Welke oplossing gaat het beste werken ?

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:30
Probeer je router eens op een ander kanaal te zetten.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
a. is een prima oplossing, maar ik heb zo geen idee of de randaarde invloed heeft op de kwaliteit van het netwerksignaal over het electriciteitsnet. Mijn ervaring is dat een vaste verbinding (UTP of over electriciteitsnet) altijd stabieler is dan een draadloze verbinding.

b. Een wifi accesspoint is genoeg als je al een router hebt. Deze oplossing kan wel werken, maar je kan nog steeds last hebben van de vele andere draadloze netwerken in de buurt. Wat je op je huidige router eens kan proberen is om het wifi kanaal aan te passen in je draadloze router.

If I can't fix it, it ain't broken.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
stel je computer in dat hij enkel mag verbinding maken met voorkeur netwerken, zie dan ook dat enkel het eigen netwerk in de lijst van voorkeur-wifi's staat, en stel ook in dat ie maximaal zendvermogen moet gebruiken. Dat kan al veel helpen op de computer, of toch al zeekrs de verbinding stabieler maken.
Indie dit nog niet volledig helpt, dan kan je alsnog een extra access-point mbv wds koppelen aan router en zo een boost hebben (ap's hebben vaak iets meer zend vermogen dan een usb-stick in een computer)

de router boven net iets verplaatsen helpt soms ook: een verdieping hoger of lager is zelden een probleem, echter een verdieping verschil + een kamer verschil is vaak te veel. zekers bij oudere huizen met dikkere muren.

en dan heb je natuurlijk nog de andere kanalen die kunnen helpen: zowel wifi op een vrij kanaal zetten en de dect-telefoons op een freq. zetten die die zifi zo min mogelijk stoort. (daarbij niets aantrekken van de wifi van buren: zij hebben geen tot weinig last van jouw dect-telefoon)

Verwijderd

Topicstarter
Borizz schreef op zondag 09 november 2008 @ 16:11:
a. is een prima oplossing, maar ik heb zo geen idee of de randaarde invloed heeft op de kwaliteit van het netwerksignaal over het electriciteitsnet. Mijn ervaring is dat een vaste verbinding (UTP of over electriciteitsnet) altijd stabieler is dan een draadloze verbinding.

b. Een wifi accesspoint is genoeg als je al een router hebt. Deze oplossing kan wel werken, maar je kan nog steeds last hebben van de vele andere draadloze netwerken in de buurt. Wat je op je huidige router eens kan proberen is om het wifi kanaal aan te passen in je draadloze router.
Uiteraard heb ik al regelmatig geklooid met alle voorkeur kanalen, maar mijn signaal is gewoon te zwak om op wat voor kanaal de andere netwerken weg te drukken......... Helaas heef t mijn huidige Access point dus geen LOS verbinding... dat 2e access point zou er voor zorgen dat ik zowel boven als beneden een netwerk access point heb.

Uiteraard heb ik ook mijn eigen nettwerk als voorkeursnetwerk ingesteld...

Ik kan helaas nergens terugvinden hoe Etehrnet over electriciteit het doet op een ongeaard net... Ik ben het echter met je eens dat een vast netwerk een betere storingsvrije oplossing is dan een wireless netwerk...

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
de powerline-adapters doen het enkel op de 2 stroom draden (nul en fase) zij hebben geen massa nodig.
alle adapters die je vind hebben een europese 2 pins connector - niet de benelux-stekker met pin- of rand-aarding. maw: ze doen het op een ongeaard net even goed als op een geaard.
(ze superponeren hun signaal op de 50Hz draaggolf die al op dat net zit ;) )

het enigste dat belagnrijk is: zitten de 2 kamers op dezelfde fase of niet ? en hoe is je net gezekerd.
het signaal kan moeilijk van fase naar fase gaan (gaat maar niet zonder verlies)
en zekeringen kunnen signaal blokken of verslechteren.

dit kan je dus beter gewoon uitproberen (als je ergens zulke powerline-adapters kunt lenen.
(of online kopen en indien niet goed ruilen binnen 7 (benelux-regels)/14 (europese regels) dagen.)
Pagina: 1