Toon posts:

Tarball's installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn CH3SNAS draait als een zonnetje. Funplug geinstalleerd en dat verliep vlekkeloos !
Nu wiil ik een NZB grabber installeren. NZBget of SABnzb, dat maakt me eigenlijk niet veel uit.
Hoe krijg ik dat draaiend ? (Ben een LINUX noob)

Ik heb de tar-ball binnen en op m'n /ffp/pkg/packages/ staan.
Vervolgens met funpkg -i aan de gang en dan komen er foutmeldingenals:

gzip: stdin: not in gzip format
tar: Child returned status 1
tar: Error exit delayed from previous errors
FATAL: sabnzb-0.4.5.tar: Failed to unpack package

Wie helpt me a.u.b. verder ?

Henk

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

OM > NOS

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

sabnzb-0.4.5.tar: tarball is niet gezipped. Je installer probeert de gunzippen. Kan dus niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg een melding, dat het geen tar archive is....

Wie geeft me een paar regels code om van sourgeforge "nzbget" of "sabnzb" te downloaden, het bestandje in mnt/HD_a2/ffp/pkg/additional te zetten ?

En dan installeren ? LINUX is prachtig, maar er zijn zoveel commando's die allemaal net even anders werken met allemaal toevoegingen als -a, -x, +x en ga zo maar door.

Ik heb een Conceptronic CH3SNAS. Geweldig apparaatje !

Henk

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoe download je zelf dat bestand?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het met wget geprobeerd en dan krijg ik inderdaad de bewuste files binnen.
Ook heb ik ze rechtstreeks van de website binnengehaald, naar de bewuste map gekopieerd.
In beide gevallen kan ik ze niet installeren.
Heb de rechten voor defile en de map aangepast met chown en chmod, maar nada noppes.
Als ik ls -l doe, dan staat er root root filename i.p.v. 1000 1000 filename.

Heeft dat er iets mee te maken ?

Ik kom niet langs de foutmelding van mijn eerste berichtje (zie boven)

Henk

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Welke linux staat er eigenlijk op? Zonder GUI blijkbaar?
Probeer eens te downloaden naar je desktop, daar heb je sowieso rechten om uit te pakken enz.

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-01 10:02

Blonde Tux

<advertisement>

log anders gewoon in als root.

--------
tar -xvzf jouwbestandin.tar.gz
./configure
make
make install

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-01 20:25

pkwarts

555433800

en voor ./configure , cd ook even naar de nieuwe directory.

Verwijderd

Topicstarter
Blonde Tux,

Ik ben weer een stap verder !
Bedankt !
SABnzbd is uitgepakt in een directory en daar zie ik veel bestandjes staan met als extensie .py
Mijn geinstalleerde Busybox weet kennelijk niets met ./configure uit te voeren. Moet ik Python installeren/starten of is er nog een andere handeling te doen ? Het lijkt alsof alles compleet is uitgepakt met license.txt en readme.txt, mappen en nog veel meer....

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Haha en dat terwijl ik je die commands in mijn reactie op je topic start al voorschotelde, nouja...
http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?id=25995
Een aantal stappen kan jij wel overslaan denk ik. Verder moet je stap 12 volgens mij vanuit de dir uitvoeren waar je uitgepakte bestanden staan, en in stap 13 benader je je device dus vanaf je pc.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef de moed bijna op..... Waarom moet linux zo ontzettend moeilijk zijn !
Python gedownload. Uitgepakt. No problem

Daarna: ./configure werkt niet.
-sh configure: not found

Verder gegaan met de installatie van NZBget. Tarrball uitgepakt. Hier wel ./configure gelukt. Maar kom niet v erder met make: No targets specified en no makefile found.

Sorry dat dit op een mincursus Linux gaat lijken, maar het is net het oplossen van een cryptogram.
Ik heb jarenlang voor m'n hobby geprogrammeerd (soundeditors voor synthesizers gemaakt), maar dit is wel voor echte die-hards !

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je begint dan ook met vage packages op een minimale embedded distributie.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verder gegaan met de installatie van NZBget. Tarrball uitgepakt. Hier wel ./configure gelukt. Maar kom niet v erder met make: No targets specified en no makefile found.
Is hier een configure script? ;). Het heet configure.
Tsja en daar is een makefile? En die makefile heeft makefile of Makefile? Prolly niet he ;).

Doe jezelf een lol en neem een normale distro en een beetje gangbare packages als je toch linux wil proberen in beginner-mode.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt.

Misschien is het ook wel even te veel gevraagd.
Na een vlekkloze installatie van funplug had ik het gevoel van: Yes ! Dit gaat leuk.
Jammer dat Linux zo ondoorzichtig is. Ik pruts wel wat verder op m'n CH3SNAS.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou nee het is niet ondoorzichtig.
Als jij als software developer een project wil maken, en er is geen makefile zal dat toch ook niet onder windows werken? ;).

Probeer gewoon de package manager ipv zelf dingen compileren , en je zult zien dat het stukken makkelijker gaat. Waarschijnlijk zul je daar wel een 'gewoon' platform voor moeten nemen ipv een gepimpte router.

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:49
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 18:02:
Ik geef de moed bijna op..... Waarom moet linux zo ontzettend moeilijk zijn !
Python gedownload. Uitgepakt. No problem

Daarna: ./configure werkt niet.
-sh configure: not found

Sorry dat dit op een mincursus Linux gaat lijken, maar het is net het oplossen van een cryptogram.
Ik heb jarenlang voor m'n hobby geprogrammeerd (soundeditors voor synthesizers gemaakt), maar dit is wel voor echte die-hards !
Dat jij op de command-prompt een file uit de directory waar je in staat wil uitvoeren (./configure) van welke de shell jou verteld dat dat bestandje niet bestaat (sh configure: not found) is niets moeilijks aan. Zoals al aangegeven doe je er misschien beter aan om eerst eens een wat makkelijkere Linux distro te proberen, om wat meer feeling te krijgen van met name de commandline interface :)
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 21:42:
Klopt.

Misschien is het ook wel even te veel gevraagd.
Na een vlekkloze installatie van funplug had ik het gevoel van: Yes ! Dit gaat leuk.
Jammer dat Linux zo ondoorzichtig is. Ik pruts wel wat verder op m'n CH3SNAS.
Het is niet zo dat Linux ondoorzichtig is, je begrijpt gewoon niet goed wat je aan het doen bent en daarom lukt het niet. Je kan nu of toch vinden dat Linux ondoorzichtig is en dan kan je er beter mee stoppen, of je er wat meer in verdiepen en het allemaal leuk gaan vinden :)

[ Voor 22% gewijzigd door Cidolfas op 12-11-2008 21:53 ]

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga ervan uit, dat wat andere gebruikers (of schrijvers van scripts of programmeurs) aan instructies geven, ook zo uitvoerbaar zijn. Dat je kunt volgen wat anderen voor jou ook hebben gedaan. Ik zal toch hopelijk niet de eerste zijn, die op een NAS apparaat als de Conceptronic CH3SNAS of de D-Link DNS-323 een programma als SABnzbd of NZBget hebben geinstalleerd.

Blijkbaar is een simple lijst met instructies niet zo maar uit te voeren. Ik ben niet vies van wat "gegoogle" (is soms hard nodig) en geef de moed ook niet zomaar op.
Ik volg nu de instructies die op www.aroundmyroom.com staan om SABnzbd geinstalleerd te krijgen. Die is speciaal geschreven voor de CH3SNAS.

En ik blijf het leuk vinden, ondanks dat het niet wil. 't Is toch een stukkie hobby, of niet soms ???

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maaruh kan het dan niet zo zijn dat de lijst met instructies gewoon ruk is (of outdated) ipv dat Linux ruk is (wat jij gewoon stelt)?

• Cidolfas
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 11:19:
Ik ga ervan uit, dat wat andere gebruikers (of schrijvers van scripts of programmeurs) aan instructies geven, ook zo uitvoerbaar zijn. Dat je kunt volgen wat anderen voor jou ook hebben gedaan. Ik zal toch hopelijk niet de eerste zijn, die op een NAS apparaat als de Conceptronic CH3SNAS of de D-Link DNS-323 een programma als SABnzbd of NZBget hebben geinstalleerd.

Blijkbaar is een simple lijst met instructies niet zo maar uit te voeren. Ik ben niet vies van wat "gegoogle" (is soms hard nodig) en geef de moed ook niet zomaar op.
Ik volg nu de instructies die op www.aroundmyroom.com staan om SABnzbd geinstalleerd te krijgen. Die is speciaal geschreven voor de CH3SNAS.

En ik blijf het leuk vinden, ondanks dat het niet wil. 't Is toch een stukkie hobby, of niet soms ???
Maar welke instructies volg je nu met welke bestanden? Ik kan nergens linkjes vinden naar specifieke instructies of tar files in je posts, dan is het lastig om je te helpen.

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Verwijderd

Topicstarter
Oke, hier gaat-ie.

Ik heb van www.aroundmyroom.com (http://www.aroundmyroom.c...snas-fun_plug-and-nzbget/) "nzbget-static-all-release.zip.gz" gedownload. Staat in de directory /ffp/bin/
Ik ben als root ingelogd. Dan zie ik die file niet staan. Ik log vervolgens in als /mnt/HD_a2/ en ga opnieuw naar /ffp/bin/ en daar zie ik de file staan.

Hoe installeer ik nu verder ? Met funpkg ? Met install ? De file moet in /bin/ komen.

"Put this file on your CH3SNAS. unzip this file and make sure it will be in /ffp/bin"

Bedankt voor jullie geduld !

Verwijderd

Als die software een beetje goed verpakt is, bevat de folder ook een README (of iets dergelijks), waarin precies wordt uiteengezet hoe je moet installeren.

• Cidolfas
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 20:44:
Oke, hier gaat-ie.

Ik heb van www.aroundmyroom.com (http://www.aroundmyroom.c...snas-fun_plug-and-nzbget/) "nzbget-static-all-release.zip.gz" gedownload. Staat in de directory /ffp/bin/
Ik ben als root ingelogd. Dan zie ik die file niet staan. Ik log vervolgens in als /mnt/HD_a2/ en ga opnieuw naar /ffp/bin/ en daar zie ik de file staan.

Hoe installeer ik nu verder ? Met funpkg ? Met install ? De file moet in /bin/ komen.

"Put this file on your CH3SNAS. unzip this file and make sure it will be in /ffp/bin"

Vreemd, op ik zie alleen .zip bestanden daar, geen .zip.gz. In die zip file zit een binary, oftewel het programma. Dat hoef je dus niet te installeren, dat kan je gewoon starten als je het uitgepakt hebt.

Om het te kunnen draaien heb je wel de libraries nodig (ook op die site aangeboden).

Waarom je als root je bestanden niet kan zien is beyond me... wellicht ligt dat aan de Linux versie die gebruikt wordt o.i.d.

• pkwarts

pkwarts

555433800

cd /ffp/bin/
wget http://www.aroundmyroom.c...bget-static-all-debug.zip
unzip het bestand met een unzip programma. Ik gebruik gzip, mocht jij dat ook hebben doe dan
gzip -dv nzbget-static-all-debug.zip
cd ../etc/
wget http://www.aroundmyroom.com/ch3snas-funplug/nzbget.conf

Vanaf daar kan je het zelf wel weer oppikken lijkt me

• pkwarts

pkwarts

555433800

Overigens heet dit topic Tarball's installeren, maar ik ben geen 1 tarball tegengekomen tot nu toe.

filename.tar is een tarball. filename.tar.gz is een GZIP compressed tarball.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 20:44:
Oke, hier gaat-ie.

Even zeiken he :).

1: waarom gebruik je geen package manager?
2: waarom ben je als root ingelogd?
3: Wat is 'inloggen als /mnt/HD_a2'? Dit lijkt mij eerder iets met een mountpoint en iig een directory.
4: Waarom staat je bestand niet op /mnt/HD_a2/ffp/bin... dat zou nog wel eens kunnen.

/mnt/HD_a2 is, vermoed ik, een of andere gemounte schijf.
Pagina: 1