Welke HDD specs zijn belangrijk bij "gewoon" gebruik?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik ben op zoek naar een nieuwe harde schijf voor mijn MacBook Pro, en vergelijk specs op:
http://www.tomshardware.c...arts/benchmarks-1,25.html

Nu valt mij op dat harde schijf A het heet goed doet in onderdeel 1 maar veel slechter is dan harde schijf B in onderdeel 2. En mijn aanname dat 7200rpm per definitie sneller is dan 5400rpm lijkt ook al niet op te gaan. :? Dat maakt het kiezen lastiger.

Mijn vraag: Op welke specs moet ik letten bij een "normaal" gebruik, zoals dit:
- Mac OS X
- Graag snelle opstart-tijd, zowel OS als programma's.
- Gebruik van veel dingen tegelijk: Skype/iTunes/Torrents/Safari/Mail/etc.

Mijn gevoel zegt "Average Read Transfer Performance" en "Access time", maar dat kan ik nergens op baseren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

De test resultaten van Tom's hardware neem ik zelf met een flinke korrel zout. In dit topic kun je veel informatie vinden: Notebook hdd's - wisselende benchmark resultaten.

Mijn keus zou op dit moment de Seagate 7200.3 320GB zijn, zolang de 7200.4 500GB nog niet beschikbaar is (half dec.).
cornelixnootje1 schreef op zondag 09 november 2008 @ 13:42:
Mijn gevoel zegt "Average Read Transfer Performance" en "Access time", maar dat kan ik nergens op baseren. :)
Helaas gaat dat niet zo makkelijk omdat er een verschil zit tussen synthetische benchmarks en real life resultaten. Eigenlijk zou je testen moeten hebben zoals Laptopmag hier doet met de scorpio blue en black:
http://www.laptopmag.com/...e/intel-x25-m.aspx?page=6

On a sidenote, ik heb diverse gebruikers ervaringen gelezen dat de OCZ Core V2 het perfect doet in OS X (niet in Vista en XP). Als 128GB genoeg is voor je is dat wellicht interessant.

[ Voor 54% gewijzigd door Philflow op 09-11-2008 16:44 ]