Manier om te zien of *.WAV vroeger een *.mp3 was?

Pagina: 1
Acties:

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik vroeg me af of er met specifieke audio software zoals Sound Forge te achterhalen is of een WAVE audio bestand vroeger een gecomprimeerd bestand was (zoals mp3).
Met andere woorden: ik wil graag de integriteit van een wave bestand meten, dus is het wel echt van een cd geript, of is het geconverteerd van mp3 naar wav.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-02 10:19
Als je het verschil met de echte cd niet kan horen, kan je er vanuit gaan dat het wel goed zit ;) . Als je het origineel hebt, kan je ze naast elkaar zetten en naar verschillen zoeken. Als dat niet het geval is, moet je eens opzoeken wat de codecs zoal weggooien. Ik schat echter in dat het dan alsnog moeilijk wordt om het te herkennen.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hoge tonen woorden vaak weggelaten (vanaf 20.000 hz ongeveer denk ik). Ik denk dat je ook wel verschil kan horen tussen een mp3tje vertraagd afspelen en een echte wave, maar dat is slechts een gok ;) .

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat, maar ook heel zachte klanken na heel harde klanken maken het verschil; Die vallen in mp3 weg.
Of je het kunt horen ligt aan je setup en je gehoor :).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:44

Cyphax

Moderator LNX
Ik denk dat je het bestand dan het beste kan openen met een editor om eens te kijken naar hoe het eruitziet. Ideaal zou zijn als je een versie van hetzelfde plaatje zonder compressie of met lossless compressie kan openen om te vergelijken. Ik denk dat je dat wel zou moeten kunnen herkennen met je ogen, wellicht nog beter dan met je oren.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 22-11-2008 23:18 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• jcamps
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-01 17:33
Daar is een oplossing voor genaamd audiochecker, te vinden op:
http://www.dester.hu/English/main_e.html

Gebaseerd op de software van:
http://www.true-audio.com/
Deze onderzoekt audio bestanden op typische sporen van een MP3 codering. Op de laatste site staat de werking goed uitgelegd. Zelf getest met wat bestanden uit m'n verzameling, allemaal correct herkend :-)
Pagina: 1