Freenas - advies mailserver

Pagina: 1
Acties:

• Neutronize
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-12-2025
Sinds heb ik voor thuisgebruik een server ingericht m.b.v. Freenas. Is maar een klein netwerkje. Volgende stap is om deze server ook te gaan gebruiken als mailserver. Ik gebruik bij voorkeur Mozilla Thunderbird in het netwerk.

Wie wil me op weg helpen met een advies hiervoor?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat wil je er mee bereiken? Mail versturen? Mail ontvangen? Mail bewaren? Mail filteren? Mail ophalen? Welke mailsoftware zit er al in freenas, en welke heb je zelf al gevonden, bekeken dan wel geprobeerd? :)

[ Voor 3% gewijzigd door blaataaps op 09-11-2008 13:25 ]

• Neutronize
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-12-2025
Alle mail wil ik op de server bewaren. Versturen van de mail alleen vanaf de clients. Zelf heb ik nog geen mailsoftware op Freenas uitgeprobeerd. Standaard zit in Freenas geen e-mailsoftware

• unglaublich
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03-2025
Neutronize schreef op zondag 09 november 2008 @ 16:44:
Alle mail wil ik op de server bewaren. Versturen van de mail alleen vanaf de clients. Zelf heb ik nog geen mailsoftware op Freenas uitgeprobeerd. Standaard zit in Freenas geen e-mailsoftware
Om mail's te verzenden moet je wel een SMTP server hebben dus tenzij geïnstalleerd op de client's of gebruik makend van de google smtp oid. moet er een SMTP server op je NAS komen. Daarnaast moet je nog een POP3 server installeren om je mail te ontvangen. Dan moet je in je router de pop en smtp poorten doorsturen naar de server. En in je domein moet je de MX entriest veranderen zodat ze naar jouw IP verwijzen (google even welke entries en priority's je moet toekennen).

Als je via SMTP mail gaat versturen, moet je even opletten wat het beleid van je provider hier van is. Wij gebruiken hier Direct ADSL van KPN. Zij hebben een smarthost, dus stel je een smarthost in, bij je SMTP. Bij kpn is deze volgens mij smarthost.direct-adsl.nl.

Zelf heb ik een smtp en web server onder Windows draaien, dus qua programma's durf ik niets te zeggen.

Veel succes in ieder geval.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

. Daarnaast moet je nog een POP3 server installeren om je mail te ontvangen. Dan moet je in je router de pop en smtp poorten doorsturen naar de server. En in je domein moet je de MX entriest veranderen zodat ze naar jouw IP verwijzen (google even welke entries en priority's je moet toekennen).
Doe dan iig imap, zodat je met meerdere pc's kunt werken.

Over MX records, tsja... wil je nou echt je primaire MX op een FreeNAS doosje draaien? Lijkt me niet bevorderlijk voor je nachtrust. En waar draait je secundaire MX record op?