Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
mag de belastingdienst een definieve zorgtoeslag nog herzien?

situatie is als volgt, in 2007 heb ik bericht gehad over de zorgtoeslag die ik in 2006 had ontvangen te weinig was geweest, dus kreeg een lekker bedragje erbij en bovenaan de brief stond " zorgtoeslag 2006 definitieve berekening"

nu in 2008 krijg ik een brief van de zorgtoeslag dat ik een (weliswaar klein, maar toch) gedeelte weer moet terugbetalen. bovenaan die brief staat "zorgtoeslag 2006, Herziene beschikking"

kan dit zomaar, ik dacht altijd dat als er een definitieve berekening is gemaakt, de BD er niet meer op terug mocht komen?

ik moet wel erbij vermelden dat diegene die mijn belastingpapieren over 2006 heeft ingevuld wel een foutje had gemaakt, maar die is netjes hersteld door de belastingdienst, ging ook niet over het inkomen trouwens, waar die zorgtoeslag wel op gebaseerd is, toch? maar over schoolgelden van mijn vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Belastingdienst mag de Definitieve Toekenning herzien.

De herziening zal gebaseerd zijn op veranderde inkomen(s), eventueel andere ingangsdatum van de Zorgtoeslag of correctie toeslagpartner.

Het is handigste en makkelijkste om naar het regiokantoor te gaan. Daar kunnen ze precies zien waarop de herziening is gebaseerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2008 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 12:25:
De Belastingdienst mag de Definitieve Toekenning herzien.

De herziening zal gebaseerd zijn op veranderde inkomen(s), eventueel andere ingangsdatum van de Zorgtoeslag of correctie toeslagpartner.

Het is handigste en makkelijkste om naar het regiokantoor te gaan. Daar kunnen ze precies zien waarop de herziening is gebaseerd.
nou, dan gaan we dat van de week eens even doen, tnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tevens is het mogelijk om tegen 'n herziening van 'n definitieve beschikking bezwaar te maken op grond van betrouwbaarheid van bestuur.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Ardana schreef op zondag 09 november 2008 @ 15:03:
Tevens is het mogelijk om tegen 'n herziening van 'n definitieve beschikking bezwaar te maken op grond van betrouwbaarheid van bestuur.
hoe bedoel je precies? de betrouwbaarheid van de BD dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:47
Het vertrouwensbeginsel. het komt er in dit geval op neer dat je er naar aanleiding van de definitieve beschikking vanuit mocht gaan dat het zo afgehandeld was. Dat de BD het gecontroleerd had en het daarna was zoals het moest zijn.

Natuurlijk als ze er nu achter komen dat je in 2006 nog inkomsten hebt gehad die eerder niet bekend waren of je partner had dat of een ander feit waardoor je teveel hebt ontvangen die pas na de definitieve beschikking bekend zijn geworden is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreadramon schreef op zondag 09 november 2008 @ 23:55:
Het vertrouwensbeginsel. het komt er in dit geval op neer dat je er naar aanleiding van de definitieve beschikking vanuit mocht gaan dat het zo afgehandeld was. Dat de BD het gecontroleerd had en het daarna was zoals het moest zijn.
De Belastingdienst / Toeslagen is helaas afhankelijk van andere instanties / systemen, zoals IND, GBA, etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:47
Vandaar ook dat er geen nieuw feit mocht zijn (waarvan de BD niet redelijkerwijs op de hoogte kon zijn). Dus als blijkt dat er voor jou een foutief(te laag) loonstrookje is aangeleverd en ze inmiddels een correcte hebben ontvangen dan zou de herziening terecht kunnen zijn.

Dit zijn natuurlijk allemaal voorbeelden. Ik ken de situatie niet, maar als je denk dat het onterecht is opgelegd dan zou ik zeker bezwaar maken. Je kan dit doen als je de uitleg hebt gehad en die niet strookt met de werkelijkheid. Dit is makkelijk te doen door gewoon het verhaal in een brief uit te leggen en netjes aan te kleden(eventueel met wat kopietjes van jaaropgaves en dergelijke). Blijkt dat er een logica achter de herziening zit dan zal je met wat artikels en het vertrouwensbeginsel moeten schermen waarschijnlijk en wordt het al wat lastiger om het zelf te doen. Echter niet onmogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:49
Een definitieve aanslag cq. definitieve bsxchikking mag volgens mij NIET eenzijdig door de Belastingdienst worden gewijzigd.

Ik refereer hierbij naar een uitspraak van de Hoge Raad, waarin een man voor een miljoen aan hypotheekrente had opgegeven (kommaatje verkeerd). Tijdens de behandeling van de aangifte is dit niet opgemerkt en heeft de man een definitieve aanslag gekregen.

Naderhand heeft de Belastingdienst alsnog de aangifte afgewezen en een nieuwe aanslag opgelegd. Dit was echter onterecht.

Edit: Linkje gevonden --> http://www.smart-visie.nl...cus_tonnen_2007021633.php
Pagina: 1