Toon posts:

Bizar grote Vdro(o)p?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

ik zit al maanden topics te lezen hier op 't forum. In de tussentijd heb ik een systeem samengesteld, en met mijn kennis vergaard vanuit verschillende fora, tezamen met wat logisch nadenkwerk aan het overclocken geslagen.

For the record mijn setup:
Intel E8400 @ 8x500 (30* idle, 54* load)
Arctic Freezer 7 Pro
2x 1Gb PC8000 Geil @ 1000Mhz 6-6-6-18 (moet nog getweakt worden, ff voor de safe-heid die timings)
GA-EP45-DS3
Sapphire HD4850 @ 700/1125
Seagate Barracuda 500Gb (7200.11 geloof ik)
Chieftec 450W
dit alles in een CM590 kast.

Op het moment ben ik aan het stressen met die 8x500. Heb al 9x450 +/- 9h stabiel gehad. Allemaal prima.

Nu kom ik bij mijn vraag, omdat ik volgens mij een bizar hoge Vdrop heb:
Bios ingesteld 1.4625V
CPU-Z idle 1.408V
CPU-Z load 1.360V

Ik heb ook al op verscheidene fora gelezen over voltmods, waardoor je drop een stuk lagen zou komen te liggen, en je dus een lager idle voltage nodig zou hebben. Die 1.360V vindt ik zeker acceptabel (mijn plan met dit bordje was tegen de tijd dat die Q9xx modellen cheap as hell worden ik er zoéén ergens op de kop tik), maar die 1.408 voor de idle, wat m''n PC zo'n beetje 90% van de tijd is, vind ik toch wel zorgzaam. (of ben ik onzin aan het uitkramen omdat hij toch maar een jaar of 2 (?) mee zou hoeven gaan?)

Daarbij komt nog dat ik het vermoeden heb dat hij wel verder wil, maar dat ik dan dus absurde idle voltages nodig ga hebben.

Voltmodden d.m.v. solderen gaat mij te ver, dat trekt mij dus niet. Een pencilmod klinkt mij dan weer mooi in de oren! Heeft er hier iemand zo'n mod dus uitgevoerd op een GA-EP45 bordje? Of zijn er eventueel alternatieven?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:42

Dark

who tweaked the light?

48mV. (48/1000ste) Volt vdroop valt wel mee hoor met die oc... het verschil met wat je in bios instelt onstaat denk ik doordat bios rekening houdt met het feit dat als je c1e+eist aan gaat zetten, hij nog eens 62.5mV. moet varieeren tussen load en idle.

tel je uitgelezen voltage, vdroop en c1e+eist variatie bij elkaar op, en je voltage blijkt aardig te kloppen...

het 8mV. boven de 1.4v @ idle zitten zou ik me niet te druk over maken hoor... hij kan stuk gaan, maar dat risico heb je al genomen toen je begon met oc, dus om je daar nu nog druk om te maken...

mijn e8400 draait al bijna een jaar op vergelijkbare clocks(8*502) en voltage (1.376/1.392), en ik heb niet het idee dat hij aan het stukgaan is...

Verwijderd

Topicstarter
Wow, snelle reactie, thanks!

Stomme c1e+eist... Naja, geen reden tot zorgen maken dus what's so ever...

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
dat kun je ook gewoon uitzetten? in je bios eenvoudigweg die twee dingen eruit knikkeren. niet alsof het nou zo nodig is :+

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Je kan er ook gebruik van maken ;) ... werkt hier ook prima... varieert hij mooi tussen 3000 en 4000MHz. Op 3000Mhz met 1.31v en als hij het druk krijgt gaat ie op 4000 met 1.376.

wellicht kan je dan ook het ingestelde voltage verlagen, zodat hij onder load goed uitkomt op net ff minder dan 1.4v...

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Heb je niet in je bios een functie zoals load line calibration. Deze zorgt er volgens mij voor dat de voltages wat stabiliseren.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Al die eist, c1, c2, en zelfs (misschien gigabyte only) c4 state staat allemaal uit. Als ik eist aanzet veranderd zowiezo bij mij alleen de multiplier, niet de Vcore.
Je kan er ook gebruik van maken ;) ... werkt hier ook prima... varieert hij mooi tussen 3000 en 4000MHz. Op 3000Mhz met 1.31v en als hij het druk krijgt gaat ie op 4000 met 1.376.
edit: hoe quote ik hier? Heb al gekeken tussen de UBB-codes, maar blijkbaar ben ik scheler dan ik dacht...
edit2: laat maar, ben er al achter, sorry voor het gedoe..

Dit lijkt mij de ideale oplossing! Ik zal eens googelen op al die c1, c2, c4 en eist functies om precies te weten wat 't allemaal inhoud, een echte tweaker kan dat soort dingen wel zel opzoeken toch? ;)

Aha! http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=420&pgno=5 en Wikipedia: SpeedStep

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2008 13:34 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Plaatje laat zien hoe vcore, cpu-clock en multiplier (hier) reageren met EIST en C1E actief, het eerste stuk van de grafiek is een beetje desktop werk, en het laatste stuk een paar minuutjes orthos.
Afbeeldingslocatie: http://xs433.xs.to/xs433/08450/eist-c1e626.jpg.xs.jpg
*click voor vol*

Verwijderd

Topicstarter
Kijk eens aan. Helemaal mijn nodige oplossing :)

Anyways, net blijkbaar m'n geheugen gefried ofzo, het werkt in ieder geval niet meer. Eerst dus maar eens nieuw geheugen halen. Was zowiezo niet helemaal compatibel met mijn bordje, snap niet waarom ik het ooit gekocht heb :P

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand welk progje dat is die Dark postte hierboven?

De linker uiteraard :P

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2008 01:41 ]

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 01:40:
Weet iemand welk progje dat is die Dark postte hierboven?

De linker uiteraard :P
Rivatuner :)

• Dark

Dark

who tweaked the light?

rivatuner is goed... de data komen van everest...

Als je in de everest prefs shared memory aan zet en vervolgens in rivatuner de everest plugin activeert heb je al een begin... als je alles naar wens wilt krijgen zal je nog een paar edits moeten doen aan RivaTuner v2.11\PlugIns\Monitoring\Everest.cfg.
De juiste labels kan je vinden door in everest 'enable writing sensor values to registry' te activeren, en vervolgens met regedit in HKEY_CURRENT_USER\Software\Lavalys\EVEREST\SensorValues te kijken ...

edit:
ik las nog eens en dacht: tja beetje vaag verhaal, dus post nog maar een plaatje erbij ...
Afbeeldingslocatie: http://xs233.xs.to/xs233/08464/rt-ev423.jpg.xs.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Dark op 13-11-2008 23:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk... Echter, ik heb net everest gedowned, gewoon een trial, kan ik die prefs shared memory niet aanzetten. Betalen voor zo'n programma vind ik altijd een beetje too much, en illegaal ergens vandaan plukken is al helemaal mijn ding niet...

Waar ik echter wel achter ben gekomen:
Momenteel draai ik een leuke 9x 425 = 3825Mhz @1.328V/1.296V, EIST en C1E aan doet bij mij alleen de multipler zakken naar 6 wanneer nodig. Mijn Vcore blijft lekker hangen waar hij hing.. Mobo fout? Zowiezo vind ik mijn stroomvoorziening raar als ik met HWMonitor check.
Afbeeldingslocatie: http://img519.imageshack.us/img519/2157/hwmonitoriikg3.th.jpg
check m'n readings in het rode vak???

• Dark

Dark

who tweaked the light?

HWmonitor maakt er op mijn board ook een potje van, die werkt alleen goed als de sensorchip volgens het standaard referentie schema gebruikt wordt, en moederbord-fabrikanten wijken daar nogal eens van af. Vooral -5v en -12v worden vaak ingezet voor andere dingen, zoals vdimm en vchip, maar als het progje op de uitgelezen waarde de formule voor negative voltages loslaat, komt er iest vreemds uit, niks om je zorgen om te maken dus. Monitor progje van de fabrikant gebruiken is meestal het beste.

Dat je boardje het voltage niet varieert met enhanced halt (C1E) en speedstep (EIST) aan is vreemd, maar kan ook gewoon in het ontwerp zitten hoor. Bij mij is het zo dat dit zelfs met bios alles default op die manier werkt, alleen dan varieert de freq. van 2-3g en het voltage van 1.150-1.225, exact de VID range van de cpu zoals ik die ik met progjes zoals realtemp terug vindt. Dus lijkt me dat het wel de bedoeling is dat het zo werkt?
Afbeeldingslocatie: http://xs433.xs.to/xs433/08465/rtmp751.jpg.xs.jpg

Kijk eens wat ie daar doet op standaard instellingen? misschien werkt het standaard wel, maar niet meer als je de multiplier of clock met de hand instelt? Heb wel eens ergens gelezen dat er boards zijn die zo werken, voor stabiele voltages bij oc is ook wel iets te zeggen natuurlijk ... als het alleen de multi is, zou je 6-9x 445fsb kunnen overwegen ;) , dan kan de multi op auto blijven, en doe je enkel de fsb omhoog...

[ Voor 16% gewijzigd door Dark op 15-11-2008 01:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
HWmonitor maakt er op mijn board ook een potje van, die werkt alleen goed als de sensorchip volgens het standaard referentie schema gebruikt wordt, en moederbord-fabrikanten wijken daar nogal eens van af. Vooral -5v en -12v worden vaak ingezet voor andere dingen, zoals vdimm en vchip, maar als het progje op de uitgelezen waarde de formule voor negative voltages loslaat, komt er iest vreemds uit, niks om je zorgen om te maken dus. Monitor progje van de fabrikant gebruiken is meestal het beste.
Das mooi om te horen! 't is niet dat ik me nou echt zorgen maakte, maarja, je weet maar nooit..
Kijk eens wat ie daar doet op standaard instellingen? misschien werkt het standaard wel, maar niet meer als je de multiplier of clock met de hand instelt? Heb wel eens ergens gelezen dat er boards zijn die zo werken, voor stabiele voltages bij oc is ook wel iets te zeggen natuurlijk ... als het alleen de multi is, zou je 6-9x 445fsb kunnen overwegen ;) , dan kan de multi op auto blijven, en doe je enkel de fsb omhoog...
Draai nu een mooie 9x 425 = 3825Mhz. Dus idd met standaard multi. Geen verlaging van Vcore te bespeuren. Naja, so be it. 3,8Ghz is sneller dan ik nodig heb (af en toe beetje gamen, verder wat downe en film + muziek afspelen etc.) en heeft een zeer nette 1.328V idle nodig op 30* (45* stressed geloof ik).

ik zal morgen, 't is nu 5:41u, net klaar met werk + naborrel :9 , eens kijken wat mijn plank doet met standaard, non-overclocked clocks. Gewoon voor de fun, lagere Vcore is niet meer mijn prioriteit voor deze snelheid namelijk... Bn benieuwd wat m'n DS3tje doet

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

For the record: mijn vorige E8400 is overleden, direct na een bios-aanpassing, vcore stond op 1.4v :'(

De nieuwe E8400, waarschijnlijk een betere stepping, draait sneller met minder Vcore: 1.185. Eist staat aan, onder idle doet die 1.05v. Het enige wat ik in het bios aan moet hebben is Eist en C1E. Het werkt alleen als ik de voltages van de CPU op AUTO laat staan. Gelukkig draait de CPU stabiel met deze lage voltages, op 4050mhz :9~

Maw: ik steek mijn handen niet in het vuur voor je dat je CPU niet kapot gaat met die vrij hoge vcore. Denk dat 1.375 zo'n beetje als max geldt.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

er zijn mensen die nog wel een hogere vcore hebben waar het nog allemaal goed gaat. Kans bestaat alleen dat het mis gaat. (en die kans wordt groter naar mate de vcore verhoogd wordt boven het limiet van intel.

Misschien onwaarschijnlijk maar de vdroop kan ook veroorzaakt worden door een instabiele voeding. Zodra je pc wat te doen krijgt zakt het voltage in (heb ik bij mij wel eens gezien iig...). Check de +3.3V lijn maar eens ;)

-_-

• Dark

Dark

who tweaked the light?

M2M schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 07:20:
er zijn mensen die nog wel een hogere vcore hebben waar het nog allemaal goed gaat. Kans bestaat alleen dat het mis gaat. (en die kans wordt groter naar mate de vcore verhoogd wordt boven het limiet van intel.

Misschien onwaarschijnlijk maar de vdroop kan ook veroorzaakt worden door een instabiele voeding. Zodra je pc wat te doen krijgt zakt het voltage in (heb ik bij mij wel eens gezien iig...). Check de +3.3V lijn maar eens ;)
Het is vooral icm. verhoging van de andere voltages dat het sneller mis kan gaan... als je ook de vtt rond of over de 1.4v hebt en de gtl's niet aanpast...

De cpu loopt van de de 12v lijn, en bovendien doet de pwm van het mobo zijn best om eventuele fluctuaties in het input voltage op te vangen en een zo stabiel mogelijke output te genereren...

Het fluctueren van de 3.3v bij een belasting van de 12v lijn duidt eerder op een slechte cross-load regulatie van de voeding, hoewel lichte veranderingen normaal zijn bij de meeste psu's, zeker als de verhouding in belasting van de diverse lijnen veranderd.

Verwijderd

Topicstarter
Aha!

Nou, een hoop niewe inzichten later (top-forum dit tweakers!) ben ik helemaal tevree met de setup:

E8400 @ 8x 475 = 3,8Ghz @ 1.312V - 52*C (stressed)
2gb corsair @ 950 4-4-4-12 @ 2,1V
HD4850 @ 700/1150

snel zat voor zo'n beetje alles wat ik met m'n PC doen wil... :)
Pagina: 1