GeForce stuk, gewoon nieuwe (high-end) kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:32
Hallo,

Ik zal beginnen met wat ik heb voor computer. Ik heb een uit 2002 bijna standaard Aldi - Medion computer. De specs hiervan waren toentertijds echt goed en ze zijn momenteel nog steeds redelijk. Een tijdje geleden hoorde ik een knal in mijn computer, deze deed alleen niks raars en alles ging gewoon door. Toen ik de computer uit had en de kast open deed zag ik niks aparts, alles kloptte met mobo, processor, videokaart en noem maar op.

Specs:
Processor: Intel Pentium 4 550 ht 3,40 GHz
Chipset: Intel 915
Mobo: MSI ms-7091 v1.0
RAM: 2x 256 (samsung) + 2x 256 (Kingston) = 1GB RAM
Hard Disk: 250GB SATA 7200 RPM
Videokaart: Nvidia Geforce 6610XL

nou, als meer nodig is hoor ik het wel.

Het probleem is dus dat toen ik vandaag mijn computer open maakte ik schrok van wat ik aantrof, de ventilator van mijn videokaart was losgeknald en hing nog aan een klein draadje. Daarom heb ik besloten om maar een nieuwe kaart te gaan kopen.

Alleen zou ik willen weten of ik zomaar ongestraft een nieuwe kaart kan kopen. Ben ik dan verplicht verbonden aan Nvidia of moet ik een 6610XL nieuw halen of iets anders? ik heb een PCI-E kaart ingang.

Ook zou ik graag een goede high-end kaart willen voor een niet overdreven dure prijs, maar 200 heb ik er wel voor over. Ik ben namelijk van plan om binnenkort een heel nieuwe mobo en nieuwe processor en ram ed te kopen, dan kan k mijn videokaart makkelijk overzetten zonder weer een nieuwe te hoeven kopen.

Weet iemand dan een goede vervanger hiervoor? Het liefst blijf ik bij Nvidia omdat ik deze al ken, maar ik hoor graag advies omdat ik jammer genoeg nog steeds een groentje ben in het modden

Grtz
Crazy Al

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:57
Als je zeker bent dat je een PCI-E slot gebruikt met je huidige videokaart dan kun je er gewoon een willekeurige graka instoppen. Maar let wel op: een kaart van ongeveer €200 (zoals je zelf aangeeft) zal nooit 100% kunnen lopen omdat je system sterk verouderd is en dus de bottleneck vormt.

Verwijderd

asdasd

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2021 12:38 ]

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-05 15:29
Hou er ook rekening mee dat zo'n fabriekscomputer is uitgerust met een voeding die niet veel meer aan kan dan hetgeen hij bij geleverd wordt. Als die vervangen moet worden om een snellere (lees: meer verbruikende) videokaart aan te kunnen en je de processor, het moederbord en het geheugen toch al van plan was te vervangen, blijven na de upgrade alleen je kast en je harde schijf over. Omdat voedingen ook vaak goedkoper zijn in combinatie met een kast en de harde schijf een onderdeel is dat hard slijt en sowieso een bottleneck is, loont het misschien om nu een heel eenvoudig kaartje te halen en wanneer de financiën dat toelaten, het hele systeem in een keer te vervangen.

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Let ook op dat als je een videokaart koopt deze pci-e 1.0 ondersteund anders heb je er pas iets aan als je een nieuwe mobo koopt

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:32
mijn grafische kaart zelf doet het idd nog prima, alleen de ventilator die stuk is waardoor het beeld na ongeveer 10 min. gebruik gaat knipperen. hoeveel kost dat vervangen ongeveer? anders doe ik dat wel, dan ben ik goedkoper uit dan een nieuwe voeding en kan ik doorsparewn voor een H.E. comp

• Dionamuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-04 12:54
Je computer kan helemaal niet uit 2002 komen, allereerst omdat er toen nog geen PCI-E was, geen Socket 775 en geen Pentium 4 HT 550 (released juni 2004). Waarschijnlijk komt hij uit eind 2004, of misschien begin 2005.

Maar goed, als je nog tevreden bent over de prestaties dan is een nieuwe koeler op je videokaart de goedkoopste optie. Als het goed is ziet je videokaart er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.heise.de/bilder/53318/2/0
(http://www.heise.de/newst...-c-t-Test--/meldung/53318)

Gewoon een variant van de 6600, waar waarschijnlijk veel koelers gewoon op zullen passen. Je zou bijvoorbeeld een Zalman VF700-AlCu of Zalman VF700-Cu (rond de 20 euro) kunnen nemen, of voor mijn part nog iets simpelers, omdat de standaard koeler er ook niet zo spannend (effectief) uitziet.

Handleiding van je mobo, zomaar.

AMD Ryzen 9 3900X - Scythe Fuma | Gigabyte X570 Aorus Elite | 64GB Crucial 3000C16 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Corsair MP510 960GB | Samsung 850 EVO 1TB | OCZ TR150 960GB | Corsair 760T + HX850i | HP X34 • 3440x1440 • 165Hz | Win 10 Pro

Pagina: 1