Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vista x64 geheugen te snel vol

Pagina: 1
Acties:

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 18:49
Sinds een tijdje krijg ik vaak meldingen dat er te weinig geheugen beschikbaar is en dat er één of meerdere programma's afgesloten moeten worden, dit komt standaard voor als ik aan het gamen ben, maar de laatste tijd ook steeds vaker als ik een .mkv bestandje aan het bekijken ben en ondertussen wat surf met Firefox.

Dit lijkt me onacceptabel met 4 gig aan ram. Ik gebruikt nod32 als virusscanner, die staat altijd aan, verder probeer ik altijd zoveel mogelijk af te sluiten voordat ik ga gamen. Als ik normaal aan het werk ben staat MediaPortal meestal open en nog wat kleine programmatjes zoals deamon tools, firefox en bsplayer.

Ik zal nog even een screenshot toevoegen ter illustratie, dit is niet tijdens het gamen maar tijdens gewoon gebruik (mediaportal, firefox, eset smart security en zo'n 73 andere processen)

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

Afbeeldingslocatie: http://img507.imageshack.us/img507/5077/geheugengebruiktn1.jpg

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-11 21:31
Niet vista met zijn functie om programma's deels voor te laden in ram?

Verder, kijk eens bij taakbeheer/process beheer. Wat vreet der nu veel ram? Wellicht even bij view-select collumns even juiste geheugen dingen aanvinken waarmee je kunt zien ;)

Wat heb je verder zelf geprobeerd/ondernomen?

Specs!

• PilatuS
  • Niet online
Zoek eerst eens uit welk programma er zoveel geheugen gebruikt. (Of meerdere programma's)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-11 18:13
Wat is er mis mee? Dat noemt men caching, onder Vista beter bekend als Superfetch. Het pre-loaden van veelgebruikte programma's door de te cachen in het geheugen.

De hoeveelheid gecachte data is rechtevenredig met de hoeveelheid RAM die je hebt. Het percentage gebruikt geheugen zou dus als het goed is vrijwel altijd ongeveer hetzelfde moeten zijn, ongeacht de hoeveelheid fysiek geheugen in je pc.

Als je gaat gamen wordt de Superfetch service als het goed is disabled zodat je je geheugen weer kunt gebruiken voor wat je van plan was, maar mocht dit niet baten dan kun je de service ook handmatig disablen onder services.msc.

Verwijderd

@hierboven:
Sinds een tijdje krijg ik vaak meldingen dat er te weinig geheigen beschikbaar is
Superfetch is goed, maar meldingen van te weinig geheugen beschikbaar lijkt me toch niet helemaal de bedoeling

• SaN
Allereerst heb ik uiteraard al wat gezocht hier maar daar geen resultaten uit gehaald. Verder heb ik natuurlijk gekeken of er hele grote "geheugenvreters" tussen mijn processen zitten. MediaPortal is een grote (bijna 200 mb) en Firefox met zo'n 130 mb, verder is het allemaal redelijk normaal.

Ik dacht eerst ook aan het superfetch systeem, maar dat zou dan geen problemen moeten geven waardoor ik programma's af moet sluiten om verlies van gegevens te voorkomen.

Hier nog een afbeelding van mijn processen.

Afbeeldingslocatie: http://img222.imageshack.us/img222/5555/geheugengebruik22ne8.th.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door SaN op 08-11-2008 22:56 ]

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Idd 71% in gebruik, maar niet duidelijk aantoonbaar in de processenlijst.

Kijk eens naar je virtueel geheugen gebruik? Dat is een extra kolom in de taskmanager. Grote kans dat er een proces is waar een zooi is weggeschreven naar je virtueel geheugen. De kolom geheugen is alleen voor wat er in je ram zit.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

sander-sp schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 22:40:
Sinds een tijdje krijg ik vaak meldingen dat er te weinig geheugen beschikbaar is en dat er één of meerdere programma's afgesloten moeten worden.

Dit lijkt me onacceptabel met 4 gig aan ram.
met vier gb kan ik me voorstellen dat je te kort komt, dat is namelijk 512MB.

Je mag het insectensex vinden, maar een beetje nauwkeurig omspringen met je eenheden mag wel ;)

De enige redenen waarom je een dergelijke foutmelding krijgt zijn of een geheugenlekkende applicatie/plugin, of een op andere wijze slecht geproggeld tooltje wat niet met 4GB of meer geheugen om kan gaan *drivers, anyone?*

Het aantal processen zegt niks, het geheugengebruik van processen des te meer.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• SaN
Maar zou dat geheugengebruik dan niet zichtbaar moeten zijn in taakbeheer? Heb je misschien een tip over hoe ik kan checken of er daadwerkelijk ergens een geheugenlekkende applicatie of plugin zit?

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Die extra kolom in je taskmanager gaat al helpen in ieder geval ;)

Voor alt-92 geen mier veilig :N

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• SaN
Ik zie de kolom "Virtueel geheugen gebruik" er niet tussen staan, zou het de kolom "geheugen - toegewezen grootte" kunnen zijn? Daar staan geen gekke uitschieters tussen in ieder geval. Als deze het niet is hoor ik graag van iemand welke het dan wel moet zijn. (Nederlandstalige windows versie dus)

edit: nog maar een afbeelding: Afbeeldingslocatie: http://img407.imageshack.us/img407/3458/geheugengebruik3yj3.th.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door SaN op 08-11-2008 23:32 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zie op zich geen echt gekke dingen. Waarvandaan komt de melding over te weinig geheugen, is dat een echte Windows melding of een monitoring programma wat van mening is dat wanneer Vista's Superfetch alles in RAM gooit dat er dan te weinig geheugen overblijft?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:17

painkill

Pain(k)(ill)

2 vragen:

Heb je virtual memory aanstaan?
Heb je het al eens geprobeerd met 3gb ram erin, of zelfs maar 2 gb?

En zet je Virtual memory op system managed, dan weet je zeker dat het dat niet is.
En zorg er ook voor dat je dit niet met langzame hd's gaat doen, het liefst de snelste alleen hiervoor gebruiken, mits je natuurlijk meerdere hd's hebt.

Mijn SNES verzameling!

• SaN
Het is een echte windows melding maar het stomme is dat wanneer ik hem krijg ik het zo vervelend vind (meestal als ik aan het gamen ben dus) dat ik hem meteen weg klik en weer verder ga. Ik weet dus ook niet precies wat er staat.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Ik heb ook al tijden hetzelfde probleem en helaas nog geen andere oplossing dan regelmatig rebooten.
[Vista] Swapfile blijft vollopen, geheugengebruik +/- 3GB
\[XP/Vista] kan soms geen nieuwe vensters openen. Resources? (deze is uiteindelijk dus toch niet opgelost, want ik heb nog steeds regelmatig dat ik echt geen resources meer heb en dus vensters moet sluiten om m'n werk überhaupt te kunnen saven.)

Bij jou is het geheugen-gebruik zelf ook zo'n 3 GB zie ik, terwijl de swap maar vol blijft lopen.

[ Voor 19% gewijzigd door TD-er op 09-11-2008 00:51 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• SaN
Virtual memory stond uit zie ik nu. Staat nu op "beheerd door systeem" op een samsung spinpoint f1

Minder ram heb ik niet geprobeerd, het zijn twee sticks van 2gb. Waar moet ik op letten als ik dit probeer, waar wil je naartoe met deze aanpak?

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-11 21:31
Ook bij peak (gewoon piek in NL dacht ik) geheugen gebruik gekeken? Bij select columns? Die geeft ook nog wat extra weer. Probeer anders process explorer eens, gewoon ff op googlen. Die wil nog wel eens wat apparts aangeven. Ook erg handig als door een of raar virus idee taskmanager blokt...

Specs!

• SaN
Ik heb de pc net even opnieuw opgestart en er wordt nu nog "maar" 1,70 GB gebruikt met dezelfde programma's open. Kan natuurlijk zijn dat het nog wat oploopt, maar het ziet er zo in ieder geval al een stuk beter uit.

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:22
Hallo,
heb hier een beetje het zelfde probleem, gebruik ook Vista x64
ben je een beetje aan het surfen, staan ineens mijn harde schijven te rammelen, en hangt het hele systeem.
als ik kijk in taakbeheer staat het fysiek geheugen op 98%, met 4GB intern geheugen,
en de processor op een % of 5
als ik onder de tab processen kijk en snel alles even optel kom ik hoogstens aan 6-700MB
en dan als ik alle programmas gesloten heb en er komt weer een beetje leven in, dan blijft het geheugen gebruik hangen op 75%
als ik me dan afmeld en opnieuw aanmeld dan is het geheugen gebruik +\- 900MB
maar een melding dat er niet genoeg geheugen beschikbaar is heb ik nooit gehad.

heb ook al in process Explorer gekeken maar daar kan ik weinig wijs uit, maar als ik daar kijk naar het geheugen gebruik kom ik ook nooit aan het geheugen gebruik van 77%
Afbeeldingslocatie: http://img512.imageshack.us/img512/7844/naamloossj2.jpg

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mielemuis schreef op zondag 09 november 2008 @ 22:24:
Hallo,
heb hier een beetje het zelfde probleem, gebruik ook Vista x64
Ook gecontroleerd of je wel een pagefile/wisselbestand ingesteld hebt staan?

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:22
Page file staat ingesteld, op 4394MB en staat op een setje Raptors in Raid 0
dus als er dan op weggeschreven wordt valt het wel op :P
Pagina: 1