Arctic Freezer 64 Pro fanspeed in Bios niet zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-01 13:57
Ik heb een computer gekocht met een ASUS M3A78 mobo en een AMD 4850e processor. Er zit een Arctic Freezer Pro 64 koeler op de AMD processor gemonteerd. Ik heb de montage door het bedrijf laten verrichten waar ik de computer besteld heb. Het ziet er allemaal zeer netjes uit, alleen:

Ik vond dat de Pro 64 teveel herrie maakte en ik wou hem wat minder toeren laten draaien. Echter, de Bios kan de speed van de processor niet vinden. Ik kan enkel kiezen uit [Ignored] en N/A. Speedfan vind ook fanspeed van de CPU fan niet, alleen die van de kast, dus hij valt niet in te stellen. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

[ Voor 5% gewijzigd door filipy23 op 08-11-2008 22:03 . Reden: M3A78 en niet M7A38 :P ]

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 07:26
Misschien zit de kabel van de fan van de arctic freezer niet op het moederbord, of niet op een aansluiting die RPM uitlezing ondersteund en dus geen sturing meestal heeft de CPU fan dat wel. Ik zou dus even checken in de kast en op mobo plattegrond of hij daar wel op zit.

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-01 13:57
The_Ownman schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 23:00:
Misschien zit de kabel van de fan van de arctic freezer niet op het moederbord, of niet op een aansluiting die RPM uitlezing ondersteund en dus geen sturing meestal heeft de CPU fan dat wel. Ik zou dus even checken in de kast en op mobo plattegrond of hij daar wel op zit.
Heu, als de kabel niet aangesloten zou zijn zou de hele fan het niet moeten doen. Dessalnietemin ben ik toch nog even gaan checken. De connector van de Arctic Pro is identiek aan die AMD Stock cooler dus daar kan het niet aanliggen.

Maar, je raad het nooit, de sukkels (<- de bouwers van mijn computer) hadden de 4-pins Fan connector op de 3-pins chassis fan power connector aangesloten!!!!!!!!!!!!!! De chassis fan power connector zat weliswaar op dit moederbord, wat ongebruikelijk, gelijk boven de processor, maar ik vind dit toch wel bijzonder slordig.

In ieder geval ik heb hem op de CPU fan power connector gezet en toen ik rebootte was de computer gelijk fluisterstil (ik denk dat Cool n' Quiet gelijk zijn slag heeft geslagen). Een wereld van verschil in geluidsproductie!

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 07:26
filipy23 schreef op zondag 09 november 2008 @ 09:04:
[...]

Heu, als de kabel niet aangesloten zou zijn zou de hele fan het niet moeten doen. Dessalnietemin ben ik toch nog even gaan checken. De connector van de Arctic Pro is identiek aan die AMD Stock cooler dus daar kan het niet aanliggen.

Maar, je raad het nooit, de sukkels (<- de bouwers van mijn computer) hadden de 4-pins Fan connector op de 3-pins chassis fan power connector aangesloten!!!!!!!!!!!!!! De chassis fan power connector zat weliswaar op dit moederbord, wat ongebruikelijk, gelijk boven de processor, maar ik vind dit toch wel bijzonder slordig.

In ieder geval ik heb hem op de CPU fan power connector gezet en toen ik rebootte was de computer gelijk fluisterstil (ik denk dat Cool n' Quiet gelijk zijn slag heeft geslagen). Een wereld van verschil in geluidsproductie!
Ik bedoel dat de kabel ook aaan een molex had kunnen zitten en zo niet goed geregeld was. Dat ze hem op een andere connector hadden gezet had ik al verwacht, is wel een beetje dom en hoef je niet te verwachten van een professioneel bedrijf. Mooi dat het zo opgelost is!