Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Welk OS bij mijn nieuwe systeem, graag jullie mening

Pagina: 1
Acties:
  • 468 views

Verwijderd

Topicstarter
Het is inmiddels al weer 5 jaar geleden dat ik mijn huidige systeem samenstelde, nadat afgelopen maand mijn moederbord de geest gaf en ik een tijdje alleen met mijn laptop gewerkt heb, vind ik het tijd voor een nieuw systeem.

De samenstelling die deze gaat krijgen:

Behuizing: Antec Gamersgear Twelve hundred
Voeding: OCZ GameXStream 700w SLI
Moederbord: Asus P5Q
CPU: Intel E8400 core2duo
RAM: OCZ 8GB DDR2 in 4 reepjes van 2Gb, 1066MHz
Grafische kaart: XFX GeForce 9800GT met 512MB
HDD: twee Samsung SATA 1TB schijven in raid opstelling (mirroring)
Opticals: LG Blue reay speler en een LG Blue ray brander
Cardreader: TakeMS intern cardreadertje

Hieraan komen twee Samsung 26 inch TFT schermen (2693HM), teken tablet, en een draadloos toetsenbord en muis van logitech aan te hangen plus de overige hardware zoals de printer, scanner etc etc maar die laatste twee worden niet nieuw aangeschaft gezien mn huidige exemplaren nog prima hun werk doen.

Ik gebruik mijn PC vooral voor mijn werk (webdesign en het ontwerpen van folders e.d.) maar vind het natuurlijk leuk als er ook eens een spel mee gespeeld kan worden (en het dan ook soepel draait) en monteer zo nu en dan eens een filmpje.

Waarom spec ik mijn systeem zo uitgebreid? Ik ontwerp mn systeem om 3 jaar lang mee te gaan, en wil dan ook 3 jaar een systeem hebben waar goed mee te werken is.

Bij mijn laptop zat toen ik deze kocht Windows Vista Ultimate, na 6 weken was ik dusdanig gefrustreerd door fouten en traagheid dat ik deze heb gedowngrade naar Windows XP Pro, maar heb intussen veel verhalen gehoord dat sinds SP1 Vista erg verbeterd is.

Nu dus mijn vraag, kan ik beter kiezen voor Windows XP x64, of kan ik beter voor Windows Vista SP1 in 64 bit variant gaan?

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 04:51
Waarom geen quad core? :)

Het is maar de vraag of je alle drivers voor Vista 64 bit wel bij elkaar kunt krijgen, zeker met iets oudere externe hardware. Vista slokt nu eenmaal meer systeembronnen dan XP. Aangezien je zelf al aangeeft dat je met XP prima uit de voeten kon, waarom zou je dat OS dan de rug toekeren?

Mijn YouTube Channel

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:42
Houd er in ieder geval rekening mee dat een 32-bit OS niet meer dan 3,25 GB van je geheugen zal gebruiken / kunnen addresseren. Alleen met een 64-bit OS kun je je volledige 8 GB gebruiken.

Ik zou voor Vista 32 bit gaan, omwille van de ondersteuning van oudere hardware; zit zal op deze hardware wel naar wens werken denk ik. Ik zou rustig aan gaan zoeken naar de 64-bit drivers van je andere hardware, of op termijn vervangen voor nieuwere hardware met meegeleverde 64-bit drivers.

Qua OS kun je ook nog kiezen voor een Linux-distributie, waarbij Ubuntu je interne systeem wel zonder problemen zal ondersteunen. Externe hardware heb ik niet veel ervaring mee, maar dat zal (net als bij Windows) altijd met drivers moeten...

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• Cr1mp
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-11 04:40
hij heeft 8gb dus moet zoiezo voor een 64-bit OS gaan anders is het nogal overkill....

zou zelf voor vista x64 gaan is snel zat.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Winkelhaak2002 schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 23:55:
Houd er in ieder geval rekening mee dat een 32-bit OS niet meer dan 3,25 GB van je geheugen zal gebruiken / kunnen addresseren. Alleen met een 64-bit OS kun je je volledige 8 GB gebruiken.

Ik zou voor Vista 32 bit gaan, omwille van de ondersteuning van oudere hardware; zit zal op deze hardware wel naar wens werken denk ik. Ik zou rustig aan gaan zoeken naar de 64-bit drivers van je andere hardware, of op termijn vervangen voor nieuwere hardware met meegeleverde 64-bit drivers.

Qua OS kun je ook nog kiezen voor een Linux-distributie, waarbij Ubuntu je interne systeem wel zonder problemen zal ondersteunen. Externe hardware heb ik niet veel ervaring mee, maar dat zal (net als bij Windows) altijd met drivers moeten...
Nee, Linux als je een dikke game kaart in je bak hebt liggen :P
maar je moet even kijken bij de oudere hardware of er 64bit drivers zijn.
Persoonlijk draai ik nu al een tijd 64bit vista en werkt alles aan programma's, soms had ik echter even een nieuwere versie moeten downloaden of de 64bit versie (solidworks bijvoorbeeld). Echter heb ik nog voor oudere hardware een 32bit desktop. Bijvoorbeeld het printertje van m'n huisgenoot heeft geen 64bit driver, dat soort dingen moet je dus gewoon even uitzoeken.

Al besluit je 32bit te nemen kun je zoals gezegd dus beter 4GB nemen omdat je de rest toch niet kan gebruiken in windows.

Ik ben zelf voor vista gegaan omdat ik XP in x64bit een beetje een doodgeboren kindje vind, het heeft wel de 'moeilijkheden' van 64 bit maar toch niet de toekomst.
En de traagheid door dat vista log is valt relatief op z'n dik systeem als de jouwe hartstikke mee.
Zelf zat ik overigens met m'n nieuwe laptop met de zelfde twijfels.
Dus nu weet je mijn beweegredenen :+

[ Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 09-11-2008 00:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply's! :)

De printer die ik gebruik is een Laserjet 1600 van HP, deze heeft gewoon Vista 64 bit drivers op de site staan, enkel de Scanjet is al wat ouder, dus die zal ik dan moeten vervangen... maar vervang liever de Scanjet dan dat ik de helft van mn geheugen niet kan gebruiken :)

@snowwie: Waarom geen quadcore? Meer prijsverschil dan prestatiewinst, CPU bijna 2 keer zo duur en mag blij zijn als de prestatiewinst een paar procenten bedraagt met de applicaties die ik gebruik. Ook in games bied het weinig tot niets meer. Kan de CPU altijd nog upgraden wanneer er toepassingen geschreven worden die ook echt gebruik maken van processoren met 4 kernen.

De reden waarom ik XP de rug zou kunnen toekeren is omdat er voor sommige hardware in mn lijstje misschien geen XP drivers beschikbaar zouden kunnen zijn, of om de reden dat toekomstige software niet meer op XP te installeren is en Vista als OS vereist... Bij de bouw van mn systeem kan ik gebruik maken van een OEM versie van het OS, terwijl als ik nu bijv XP kies en over n jaar er niets meer aan heb ik het drievoudige moet betalen voor een retail versie als ik wil upgraden. ;)

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-11 23:50
Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 01:11:
Bedankt voor de reply's! :)

De printer die ik gebruik is een Laserjet 1600 van HP, deze heeft gewoon Vista 64 bit drivers op de site staan, enkel de Scanjet is al wat ouder, dus die zal ik dan moeten vervangen... maar vervang liever de Scanjet dan dat ik de helft van mn geheugen niet kan gebruiken :)

@snowwie: Waarom geen quadcore? Meer prijsverschil dan prestatiewinst, CPU bijna 2 keer zo duur en mag blij zijn als de prestatiewinst een paar procenten bedraagt met de applicaties die ik gebruik. Ook in games bied het weinig tot niets meer. Kan de CPU altijd nog upgraden wanneer er toepassingen geschreven worden die ook echt gebruik maken van processoren met 4 kernen.

De reden waarom ik XP de rug zou kunnen toekeren is omdat er voor sommige hardware in mn lijstje misschien geen XP drivers beschikbaar zouden kunnen zijn, of om de reden dat toekomstige software niet meer op XP te installeren is en Vista als OS vereist... Bij de bouw van mn systeem kan ik gebruik maken van een OEM versie van het OS, terwijl als ik nu bijv XP kies en over n jaar er niets meer aan heb ik het drievoudige moet betalen voor een retail versie als ik wil upgraden. ;)
hiermee geef je eigenlijk antwoord op je eigen vraag; lijkt me dus dat het vista x64 wordt.. ;)

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 04:51
Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 01:11:
Het komt er dus op neer dat je goed moet overwegen wat je precies met je pc wilt doen. Er zijn inderdaad programma' s die niet meer op XP draaien. Maar daarentegen ook genoeg [oudere] programma's die weer niet onder Vista draaien.

Ik zou een compatibiliteits test gaan doen met alle programma's die je gebruikt en wil gaan gebruiken. Overweeg alternatieven als ze niet werken op bepaalde OS-en. Om de volle 8Gb te benutten is 64bit wel een vereiste. Zet je programma's op een rij en ga kijken in hoeverre ze XP danwel Vista compatible zijn.

Mijn YouTube Channel

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Desnoods maak je nog even een virtual machine aan voor die oudere software :)

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Ten eerste: XP compatibility wilt niet automatisch zeggen dat het ook XP-64 compatible is. ;)

Ten tweede: dit topic zou beter passen in Windows Clients of Non-Windows Operating Systems (afhankelijk van wat je wilt, uiteraard) maar ik denk dat je door daar even rond te kijken wel meer dan genoeg gebruikerservaringen zult vinden om je keuze te kunnen maken. :) Ik ga dit topic dan ook op slot gooien, het biedt hier erg weinig toegevoegde waarde.

Signature

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.