Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154012

Topicstarter
Ik heb hier al sinds enige tijd 2 analoge (naald) VU-meters liggen uit een oude Marantz cassette-deck. Nu wil ik deze gaan gebruiken om de beide front speakers weer te geven.

Nu dacht ik eerst heel simpel te zijn door de VU-meter gewoon ertussen te hangen maar dat feest ging natuurlijk niet op (eerst proberen, dan pas uitzoeken :p). Als eerste was de uitslag wel heel erg weinig, tenzij de muziek redelijk hard staat. En ten tweede sloeg de VU-meter naar de verkeerde kant uit.

Na wat zoekwerk o.a. hier op GoT een paar tips en info gevonden over VU-meters maar ik kom er nog niet helemaal uit. Ik moet ook meteen zeggen dat ik redelijk leek ben op dit gebied.

Even ter duidelijkheid, de setup zoals die nu is: Geluidskaart (on-board) --> Creative baskast --> rest v/d speakers.

Voor zover het me duidelijk is moet het wel mogelijk zijn om de VU-meters aan de luidsprekers te koppelen na de baskast. Maar dit moet dan wel met diodes (of LEDjes?) omdat audio wisselspanning is en de VU-meter op gelijkspanning werkt. Hier heb ik dus een probleem want ik zou niet weten hoe, hoeveel of welke. Een mix van LEDjes / Diodes zou ook OK zijn, want een simpel LEDje achter de VU-meter is wel wenselijk, maar zeker geen must-have.

Mocht dit nou echt gewoon niet werken heb ik ook één schema al een paar keer zien langskomen, http://www.circuitsonline.net/circuits/view/49, alleen nu wordt deze op de line aangesloten en hij heeft ook nog een extra 12v spanningslijn nodig?

Het schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000049.gif

Ik heb hier graag wat hulp bij nodig. Het liefste ga ik voor de simpelste oplossing, gewoon van de luidspreker kabel aftappen. Geen idee of dat ook echt kan, want ik denk namelijk dat de spanning te laag is, tenzij dat versterkt kan worden op een of andere manier. Want als het enkel wat diodes ertussen plaatsen is wil ik dat wel gewoon eerst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Aansluiten op een luidsprekeruitgang moet op zich wel kunnen, waarschijnlijk lukt het wel met een 100k potmeter geschakeld als regelbare weerstand, een 1N4148 diode in serie en een 10µ elco parallel aan de meter.

Die componenten kun je waarschijnlijk ook wel uit dat cassettedeck slopen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bobo1on1 schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 22:55:
Aansluiten op een luidsprekeruitgang moet op zich wel kunnen, waarschijnlijk lukt het wel met een 100k potmeter geschakeld als regelbare weerstand, een 1N4148 diode in serie en een 10µ elco parallel aan de meter.

Die componenten kun je waarschijnlijk ook wel uit dat cassettedeck slopen.
Tnx, het zegt me nog niet zoveel zonder schema maar ik ga ff wat uitzoeken en nadenken.

De oude cassettedeck heb ik jammer genoeg al weggegooid, lang geleden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-06 15:07

StapelPanda

PB0MV

Heb dit schema gevonden, Misschien heb je er wat aan:)
Afbeeldingslocatie: http://sound.westhost.com/p55-f1.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik dan dat schema samen met de omschrijving van bobo1on1 gebruik dan zou er dit uit moeten komen?

Afbeeldingslocatie: http://i307.photobucket.com/albums/nn320/Krshnik01/Untitled-1copy.jpg

Dit is nog wel te maken door een leek als ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:19

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

wat een debiel getekende bruggelijkrichter :P Maarre, moet werken dacht ik zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, tnx!

Dan bestel ik dat wel bij Conrad omdat ik daar toch nog iets meer vandaan moet halen. De elco en diodes zijn duidelijk, alleen de potmeter is nog ff kijken.

Zou deze potmeter OK zijn? http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=445819
edit: deze lijkt me ook OK: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=422479

Ik heb nog wel wat gelezen over linear en logaritmische potmeters. Maar het is denk 1x instellen en dan moet het goed zijn. Dus beide soorten moeten wel mogelijk zijn lijkt mij.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 154012 op 09-11-2008 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

dat zijn al best wel lompe potmeters. Heb je niet nog een oud stuk elektronica liggen? De benodigde onderdelen kun je praktisch van elk afgeschreven apparaat afsolderen.
Bijv zon klein printplaat potmetertje moet al genoeg zijn. Er komt toch niet echt vermogen over, en het geluidssignaal dat er over komt hoeft ook niet zo kritisch te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Uiteindelijk heb ik ook zo'n kleine mini-potmeter gehaald. Ik heb ook de tijd gevonden om er eens voor te gaan zitten en ik moet zeggen dat het allemaal werkt :) Het is nog even bekijken allemaal hoe het zit met de potmeter en het volume, want nu moet het volume wel redelijk hard staan wil ik uitslag krijgen op de VU-meter.

Ik heb alleen nog wel een vraagje. Waarvoor dient die condensator eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

om de naald rustiger te laten bewegen, en effectief de pieken te laten zien. anders staat ie volledig heen en weer te klapperen, en kun je er niks mee

in prieciepe moet je met die potmeter dat ding gevoeliger kunnnen maken. zo niet heb je hem waarschijnlijk verkeerd aangesloten. een draadje verplaatsen zou moeten werken. anders maak je even een foto

[ Voor 40% gewijzigd door Fish op 22-11-2008 16:53 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah bedankt.

Ik kan hem idd gevoeliger maken met de potmeter, maar het geval is nu dat deze helemaal dicht (of open) staat, met een weerstand van 0 Ohm, en ik eigenlijk nog steeds de muziek vrij hard moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

zit de polariteit van de elco goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daar had ik ook nog naar gekeken. Maar het is een bi-polaire condensator en voor zover ik weet maakt het niet uit hoe deze aangesloten wordt. Er staan ook verder geen markeringen op de condensator zelf om duidelijk te maken wat de + en - is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Nou als het zo'n "tonnetje" is met een rubberdop, dan heeft ie waarschijnlijk elektrolyt, en issie dus wel richtingsgevoelig.
De aanduiding van de - is vaak niet meer dan een streep op de shrinkwrap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is deze elco;
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/4000_4999/4700/4720/4727/472700_BB_02_FB.EPS.jpg

Ik heb hem aangesloten zodat het smalle ronde deel de + is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

staat er niet ergens zoiets op?
Afbeeldingslocatie: http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/picture/cond1.jpg
Edit: volgens mij heb je em per ongeluk goed aangesloten :+

[ Voor 23% gewijzigd door AtomicShockwave op 22-11-2008 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@vash

ik zie hier geen + of min op staan

maar meestal is de behuizing de min, dus de min moet naar alle waarchijnlijkheid rechts zitten

@atomic .. het is maar wat hij bedoel met smal rond deel. de gleuf in de behuizing, of de las

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 22-11-2008 19:27 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

dan nog maar een vraag: is de versterker in 4 ohm of in 8 ohm aan het pompen? de benodigde spanning voor een bepaald volume scheelt dan nogal :)

ik soldeer wel effe et schema na :P heb die shit toch liggen en tijd over :)

[ Voor 21% gewijzigd door AtomicShockwave op 22-11-2008 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik bedoelde de gleuf in de behuizing, er zit daar ook een rubber of plastic achtige afsluiting aan die kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 19:30:
dan nog maar een vraag: is de versterker in 4 ohm of in 8 ohm aan het pompen? de benodigde spanning voor een bepaald volume scheelt dan nogal :)

ik soldeer wel effe et schema na :P heb die shit toch liggen en tijd over :)
Als ik de uitgang(en), krijg ik 4,5 ohm op de linker en rechter speakers. De center speaker is 7,5 ohm, maar daar is het schema nu niet op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Anoniem: 154012 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 19:50:
[...]

Als ik de uitgang(en), krijg ik 4 ohm op de linker en rechter speakers. De center speaker is 8 ohm, maar daar is het schema nu niet op aangesloten.
mjah dat verergert dus het probleem, omdat 4 ohm speakers met een lagere spanning hetzelfde volume produceren dan bij een gelijksoortige 8 ohm uitvoering

Ik heb even bij mijn 8ohm set gekeken, en daar is de respons ook niet fantastisch. op "normaal" luisterniveau nauwelijks uitslag, en als je hem harder zet schiet ie heel snel tot halverwege.

Nou had ik dat eigenlijk wel kunnen weten. Als kind hing ik die vu meters ook al aan mijn speakers. En dan moest je toch al flink spelen voordat het zichtbaar werd.

Wel een hele mooie demonstratie van hoe weinig vermogen je eigenlijk je speakers instopt op luisterniveau. Maar daar heb jij nu niks aan :)

je elco is iig goed aangsloten

[ Voor 24% gewijzigd door AtomicShockwave op 22-11-2008 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik zou een enkele diode gebruiken in plaats van 4, je hebt nu 1,2 volt nodig om überhaupt uitslag te krijgen, dat is te veel.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en je hebt natuurlijk ook diodes met een lagere kniespanning

mocht je uiteidelijk toch besluiten het schema uit je ts te pakken moet je wel goed opletten dat je er niet zomaar 2 dezelfde te bouwen. en de "minnen" aan elkaar te hangen dat is naar alle waarchijnlijkheid niet goed voor je versterker . (je sluit dan vermoedelijk 2 h bruggen kort)

[ Voor 70% gewijzigd door Fish op 22-11-2008 20:10 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

bobo1on1 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 20:05:
Ik zou een enkele diode gebruiken in plaats van 4, je hebt nu 1,2 volt nodig om überhaupt uitslag te krijgen, dat is te veel.
Verrek, dat isset. Waarom kon ik dat nou niet bedenken :X

je ziet ook heel goed als je op de drempel komt dat de naald begint te bewegen, dat je bij ietsie hoger de wijzer al halverwege hebt. Je ziet de drempel letterlijk.

stom van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bobo1on1 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 20:05:
Maar wat ik begrepen heb is dat je met 4 diodes juist een zgn. gelijkrichter maakt.

En die 1,2 volt die mis ik inderdaad. Ik meet ongeveer 0.3V op de audio input van het schema en eigenlijk vanaf die waarde komt er pas spanning door de VU-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Met een enkele diode maak je ook een gelijkrichter hoor.

Een schottky diode zou ook wel mooi zijn, dan mis je maar 0,3 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bobo1on1 schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 20:25:
Met een enkele diode maak je ook een gelijkrichter hoor.

Een schottky diode zou ook wel mooi zijn, dan mis je maar 0,3 volt.
Hmmm, eigenlijk wel logisch ook ja. (ik weet ook pas sinds vandaag wat een diode nou precies doet :+ ) Als ik het goed begrijp heb je met 1 diode ipv 50Hz AC een 25Hz DC.

Ik ga het morgen meteen ff maken als ik me soldeerbout heb opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Met een enkele diode maak je een enkelzijdige gelijkrichter, dan krijg je dc met een rimpel van 50 hertz, met vier diodes maak je een dubbelzijdige gelijkrichter, dan krijg je dc met een rimpel van 100 hertz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Hier, weet je ook meteen wat een gelijkrichtbrug doet :)
Afbeeldingslocatie: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hbase/electronic/ietron/rectbr4.gif
Afbeeldingslocatie: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hbase/electronic/ietron/rectbr5.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met 1 diode scheelt het idd al een aardig stuk, maar als ik het bij een nog lager volume wil hebben kan ik beter zo'n schottky diode halen?

Ik heb nu deze (link) diode gebruikt. Kan ik dan ipv deze bijv. een Schottky 1N4448 gebruiken? Ik heb eigenlijk geen idee naar welke waarde ik precies moet kijken om te weten hoeveel de diode zelf verbuikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je moet naar de forward voltage zoeken in de datasheet,
deze is gewoon rond de 0,6 volt zou ik niet nemen

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 23-11-2008 11:27 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Een BAT85 is wel geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het scheelt idd weer een heel stuk, bedankt!

Het is wel nog steeds niet ideaal, maar ik heb zo het idee dat dat het ook niet wordt. Er loopt zo weinig spanning door de luidspreker kabels en de VU-meter heeft gewoon net ietsje meer nodig.
Misschien eens een keertje denken aan de LED VU-meter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Je zou ook een penlite en een spanningsdeler kunnen gebruiken om de spanningsval over de diode te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een wat late aanvulling, maar had eindelijk weer eens tijd om hier naar te kijken.

Wat ik nu uiteindelijk heb gedaan is ook de potmeter er tussenuit gehaald. Mijn geluid staat meestal op 1 enkele sterkte dus aanpassen n.a.v. is niet echt nodig. Hij slaat nu nog ietsje eerder uit en werkt daarmee wel ok.

Dus uiteindelijk maar 1 diode en 1 condensator gebruikt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 154012 op 12-01-2009 17:04 ]

Pagina: 1