Probleem harde schijf nieuwe MBP

Pagina: 1
Acties:

• ThePupD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12-2020

ThePupD

Standing Tall And Talented

Topicstarter
Ok, ik wilde voordat ik hier een thread over ging maken het zelf proberen, maar ik ben nu al vanaf vanochtend bezig en ik wordt nu echt behoorlijk gek. Allereerst, ik ben pc gebruiker en dit is mijn eerste mac, weet er dus weinig van.

Ik zal het in het kort uitleggen en hopelijk kan iemand mij duidel;ijk de oplssing geven want ik weet t nui echt niet meer. Ik heb externe harde schijven, via usb aangesloten, altijd prima gewerkt op mijn pc, 120 gig klein schijf en een WD van 1 terabyte. Dus ik wilde ze op mijn mac gebruiiken, ik zet mac aan usb erin en voila, beide schijven verschenen, maarrr beide schijven waren alleen lezen dus ik had er niks aan. Dus ik wist dat het iets te maken zou hebben met Apple vs PC, hier op tweaker wat over gevrgt, en werd doorverwezen naar Macfuse... ik heb dit gesinstalleerd maar ging blijkbaar niet goed want enige wat er gebeuren is dat apple nu de schijven helemaal niet meer herkende. Ook niet alleen lezen, helemaal niet meer. Heb macfuse eraf gegooid (door gewoon van programma folder naar prullenbak te slepen) Dus goed... formatteren dan maar. dus ik ben gister de hele dag bezig geweest om 1,5 TB op mn pc's te back uppen zodat ik de harde schijven kon formatteren. Maar goed, alles leeggehaalden geformatteerd. Ik kon kiezen NTFS en exFat... toen ik deed NTFS formatteren zag mn pc de schijven wel maar mn Mac niet. Dus toen geformatteerd als exfat... ik heel blij want nu zagen zowel mn pc als mac de schijven. En oook niet als alleen lezen ik kon er gewoon dingen opzetten. Dus ik blij ik dacht eindelijk na deze uren eindelijk de oplossing.

Maar niet... die 1TB is bedoelt voor films... en bij alle bestanden groter dan 4 gig geef ie aan dat de bestanden te groot zijn... nu had ik dat ook toen ik mijn harde schijf kocht,maar toen ik toen gewoon op formatteren NTFS drukte kon ik gewoon bestanden van elk formaat verplaatsen. Maar dit is nioet het geval als ik exfat doe...

Dus wat moet ik doen om al mijn bestanden op zowel pc als mac te kunne zien, kan iemand dit stap voor stap beschrijven want ik wordt echt helemaal gek. Als ik m op mijn mac open krijg k te ziendat ik alleen de schijf kan wissen en dan is ie wel zichtbaar... maar nogmaals dan kan ika lsnog geen bestanden groter dan 4 gig verplaatsen.Ik kan op de mac ook nog kiezen voor wissen en dan MS DOS FAT kiezen of MAc os uitbreid Mac. maar goed... daar snap ik al helemaal nik svan

kan iemand mij AUB helpen

Verwijderd

Er is volgens mij nog geen enkele manier op op die manier 100% betrouwbaar grote bestanden op meerdere operating systems beschikbaar te krijgen. Je kan het ook andersom proberen, ik heb mijn externe schijven op HFS+ geformatteerd en op mn windows pc het programma Macdrive geïnstalleerd. Het blijft emulatie maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Over het algemeen hoor ik dat Macdrive wat stabieler en betrouwbaarder is dan macfuse.

• ThePupD

ThePupD

Topicstarter
met 90% betrouwbaar neem ik ook genoegen. Nee maar Macdrive kan ik niet, macfuse ook niet en dat werkte bij mij ook niet. Maar ik zal wel weer wat fout hebben gedaan. bednakt voor je antwoord maar laat ik het anders vragen... mijn probleem is nu bekend. Wat kan ik het beste doen wat het meest eenvoudig is en zou iemand dan precies kunne uitleggen wat ik dan moet doen want snap al zo weinig van die mac en heb al zoveel zelf geprobeerd...
ik vind alles best. geef mij een werkende oplossing die ik kan doen, en ik ben blij

Verwijderd

Oke, even voor het overzicht. Er zijn drie opties:
NTFS, dan werkt het oke op windows, maar niet op Mac OS.
HFS+, dan werkt het oke op Mac OS, maar niet op windows.
FAT32 (a.k.a. exFat), dan werkt het op beiden, maar mogen bestanden niet boven 4GB komen.

De eerste is dus op te lossen met Fuse (MacFuse), deze oplossing doet het niet voor jou.
De tweede is op te lossen met MacDrive op je windows machine, doet het ook niet zeg je.
De derde is niet op te lossen, tenzij je bestanden in stukjes knipt.

Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van een open source bestandsysteem dat tot nog toe door geen van beide OS-en ondersteund wordt. Hierbij is te denken aan EXT(2 of 3), ReiserFS, UDF of ZFS.
Deze hebben alle drie geen last van de 4GB grens, maar je moet dan op zowel je PC als je Mac een tooltje/driver installeren om het werkend te krijgen.

Een laatste oplossing, al is die na installatie minder makkelijk, sluit de schijf op een van beide systemen aan en benader het vanaf het andere systeem via het netwerk (via FTP of (maar dat is vragen om moeilijkheden) NetBios/windows sharing).

• ThePupD

ThePupD

Topicstarter
Ok, als volgt... nog een keer geprobeerd.
Macfuse geinstalleerd... NTFS 3G daarna geinstalleerd... en het werkt... kan bestanden groter dan 4 gig gewoon overzetten dus toppie.

MAARRRR... als ik op mijn pc een film heb van 8 gig, en ik kopieer hem, duurt dat 3 minuten om over tezetten. Hoewe mijn MBP nu de schijf pakt, duurt het op mijn macbook 29 minuten om een bestand van 8 gig te kopieren!!! wat is er aan de hand..l ik ben blij dat ie het eindelijk doet, maar opp zo'n snelle ocmputer 8 gig kopeiuren in 29 minuten is niet normaal... kan iemand mij vertekllen hoe dit dan komt. Is dit normaal??? 10 keer langzamer! dan op mijn oc...

Snapt iemand wta er is fout gegaan..

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Dat hele Macfuse gebeuren is gewoon traag. Het is meer een "wees blij dat het werkt", om nog maar te zwijgen van vage crashes die het KAN veroorzaken. :X

Hier stond achterhaalde informatie…

• ThePupD

ThePupD

Topicstarter
Ok... maar dan heb ik liever dat de harde schijven snel zijn in OSX... want daar werk ik 5 dagen per week op, andere alleen in t weekend. Want dit schiet ehct niet op, filmpje op harde schijf zetten in 40 minuten.

Moet ik nu macfuse eraf gooien en dan Macdrive of iets dergelijks downloaden voor mijn pc??? werkt ie dan wel heel snel op mijn mac en op mijn pc langzaam? kan iemand dit bevestigen?

en ik weet ook niet precies hoe je macfuse nou precies kan verwijderen... gewoon vanuit programmas in vuilnisbakje gooien?

dank

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Ik heb Macdrive een aantal keer tijdelijk op een WinXP machine gezet om even rap films over te zetten die ik op die XP machine had gedownload. Dat ging toen als een speer, ik geloof zeker wel 20 MB/s via USB. Maar het is een tijd geleden dus exacte snelheden weet ik niet meer. Macdrive is wel commercieel, maar het doet z'n werk ook goed. Hier kun je een trial downloaden.

Hier stond achterhaalde informatie…

• ThePupD

ThePupD

Topicstarter
waar precies kan ik Macfuse eb NTFS 3G eruit gooien? het zijn geen programmas en staan ook niet in mijn prog files... hoe kan ik deze deleten op mijn MBP?

Verwijderd

ThePupD schreef op zondag 09 november 2008 @ 03:36:
waar precies kan ik Macfuse eb NTFS 3G eruit gooien? het zijn geen programmas en staan ook niet in mijn prog files... hoe kan ik deze deleten op mijn MBP?
http://code.google.com/p/...ues/detail?id=36&can=2&q=

• ThePupD

ThePupD

Topicstarter
Bedankt maar misschien ga je er vanuit dat ik iets te veel tweaker ben ofzo... geen ide wat cd /usr/local/bin
sudo rm sshfs
sudo rm glib*
sudo rm pkg-config
sudo rm *gettext*
sudo rm *mount*

etc etc betekent...
of kan ik het gewoon laten staan? weet niet of jhet noodzaak is dat ik het weggooi? is alleen formatteren naar de mac niet alleen al goed?

• Legoblokje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-02 18:10

Legoblokje

Stap niet op me!

Het is de bedoeling dat je die commando's in de Terminal invoert. Je kan de Terminal vinden door op CMD(Appeltje)+Spatie te drukken en dan terminal in te typen en vervolgens op Enter te drukken.Voor de commando's 1 voor 1 in.

• ThePupD

ThePupD

Topicstarter
Als ik het goed begrijp... en ik zou graag hebben dat iemand dit kan bevestigen:

-Macfuse verwijderen via die commando's (is dit echt noodzakelijk kan ik macfuse niet gewoon laten staan?)
wabt ik prober het nu... maar als ik dan bij spotlight die commando's invoer zegt ie helemaal niks.. gewoon dat ie niks kan vinden. Dus ikw eet niet weet ik daar fout bij doe.
Kan ik het niet gewoon laten staan? of wat do eik fout

-harde schijf als mac schijf formatteren
-Macdrive op windows zeten...

Dan is de schijf snel op de mac, en langzamer op windows

Is dit alles of moet iets anders?

Ik hoor het graag

[ Voor 23% gewijzigd door ThePupD op 09-11-2008 14:41 ]

• ThePupD

ThePupD

Topicstarter
Het lukt mij niet om Macfuse te verwijderen... ook als ik kijk bij mijn externe harde schijven (NTFS nu dus) dan staat erbij eigenschappen ofzo Macfuse. Maar goed, dit moet er dus echt vanaf, want die schijf is tergend langzaam. gaat nog nieteens 2 mb per sec. maar op mijn pc 10 keer sneller. Ik wil dit dus andersom.

Maar ik word nu echt helemaal gek, want ik vind het echt tof dat iedereen me helfpt enzo alleen ik snap er nog niks van, Als ik op mijn pc formatteer als exfat en niet als NTFS, voorheen zag mijn mac hem toen nog gewoon, maar nu (en ik dnek dat dat komt omdat macfuse eropstaat) herkent ie m helemaal niet meer en wil ie m alleen verwijderen. Dus ik dnek echt dat macfuse eraf moet want ik heb niks aan een schijf die 2 mb per sec gaat als ik elke dag wel een gig of 20 moet verslepen op de schijven, dit gaat mij uren en uren kosten.

Dus aub, ik wil alles aannemen maar ik wil gewoon een geschikte oplossing

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:08
Als je een makkelijke oplossing wilt die goed werkt, kun je het beste voor $39,95 NTFS for Mac® OS X kopen. Dat is een professionele NTFS-driver die wél stabiel is en goed presteert. Ik weet dat het onlogisch is om te moeten betalen om je externe harde schijf te gebruiken, maar FAT32 is achterhaald en Microsoft geeft niet voldoende inzicht in de werking van hun NTFS. En wat betreft het verwijderen van MacFUSE: het enige wat je hoeft te doen is het opstarten van 'Terminal' en die commando's een voor een in te typen, gevolgd door enter. Als dat niet lukt, stel je je vragen misschien aan de verkeerde mensen (no offense). 'Het lukt niet' hebben wij niks aan. Als je elke oplossing meteen afdoet als niet-werkend, kunnen wij ook niks beginnen.

[ Voor 31% gewijzigd door Z-Dragon op 09-11-2008 15:25 . Reden: Toevoeging ]

^ Wat hij zegt.

• ThePupD

ThePupD

Topicstarter
Edit:
Ik had hier nog een heel verhaal getikt, maar het is eindelijk gelukt met wat toeval... optimale snelheden op beide computers en kan alle files gebruiken ook groter dan 4 gig. Iedereen dank voor de hulp!

[ Voor 89% gewijzigd door ThePupD op 11-11-2008 14:59 ]

• Tiiim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 08:17

Tiiim

Grand Theft Audio

ThePupD schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 14:19:
Edit:
Ik had hier nog een heel verhaal getikt, maar het is eindelijk gelukt met wat toeval... optimale snelheden op beide computers en kan alle files gebruiken ook groter dan 4 gig. Iedereen dank voor de hulp!
We zijn nu toch wel benieuwd hoe je het precies hebt aangepakt? :)
Pagina: 1