Toon posts:

[IBook G4] loopt continu vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb IBook1,33 GHz G4 512 MB. Ik heb sinds kort het probleem dat de Ibook continu vastloopt indien het besturingssysteem reeds is opgestart / tijdens het opstarten. Ik ben met de Ibook langsgegaan bij een apple store. Volgens de medewerkers daar was mijn harde schijf het probleem en diende deze vervangen te worden.

Ik heb vandaag de Ibook uit elkaar gehaald en een nieuwe harde schijf geplaatst. Dit betreft een Seagate Momentus 160 GB, 2,5”, 5400 rpm.

Na het vervangen van de harde schijf en het opnieuw installeren van het besturingssysteem blijft het vastlopen zich voordoen. Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn en hoe dit eventueel te verhelpen is.

Alvast bedankt.

• tcv
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-12-2025

tcv

Ik had eenzelfde probleem, het lag aan de Airport. Mogelijk kun je die eens uitschakelen en een tijdje off-line werken op je iBook. Bij mij hielp dat en nu zit ik dus met een prima functionerende iBook, echter zonder Airport. Te verhelpen met een externe usb wifi-ontvanger, beetje onhandig maar levert geen problemen. Zie ook hier.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanmiddag de airport uitgeschakeld maar het probleem blijft zich voordoen. Ik heb tevens de airport kaart verwijderd uit laptop, maar ook dit had geen effect op de vastlopers.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Iemand anders misschien nog een idee hoe dit probleem te verhelpen?

Verwijderd

Stof grondig verwijderen kan soms ook mirakels doen... Veel succes!

"a mac never crashes"... :+

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:51

Maximus

There is no substitute

Heb je de originele cd's nog die bij de iBook kwamen? Het is verstandig om even de hardware test te draaien die (meen ik) op cd2 stond van de 2 die je bij de iBook kreeg. De hardware test loopt alles langs en kan ook aangeven waar mogelijke problemen zit :)

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

Topicstarter
"A mac never crashes", dat dacht ik ook ;)

Ik heb hem al helemaal uit elkaar gehaald voor het verwisselen van de hard disk, hiervan is hij zeker stofvrij geworden.

Ik heb inderdaad de hardwaretest uitgevoerd. Hierbij werden geen bijzonderheden geconstateerd.

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat er iets aan de hand is met het logic board. Andere optie zou ik op dit moment echt niet meer weten.

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 19:45

seninha

god's right foot

Je geheugen zou ook een probleem kunnen geven.
Misschien dat je deze even kan testen (of van iemand een bankje lenen)

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geheugen getest met het programma "Rember". Hieruit zijn geen bijzonderheden gebleken.

Verder heb ik het extra geheugen onder de airport verwijderd en de ibook opgestart met de het standaard onboard geheugen van 256 MB. Ook dit mocht niet baten en Ibook blijft vastlopen.

Even resumerend heb ik het volgende al geprobeerd om het probleem op te lossen / te identificeren;
- Harde schijf vervangen
- OSX opnieuw geinstalleerd
- Apple Hardwaretest uitgevoerd (geen bijzonderheden gevonden)
- Airport verwijderd
- Extra geheugen verwijderd
- Geheugen getest met "Rember" (geen bijzonderheden gevonden)
- Alle connectoren op logic board stevig aangedrukt
- Opgestart zonder batterij met alleen netstroom

Ik heb op dit moment de hoop opgegeven dat ik het probleem nog ga verhelpen.
Pagina: 1