[2400 Pro] Horizontale strepen bij afspelen video

Pagina: 1
Acties:

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sinds een paar maanden heeft mijn vader een Sapphire HD2400 Pro PCI-E in zijn computer. Deze werkt grotendeels perfect alleen heb ik last van een hardnekkig probleem. Bij het afspelen van bepaalde videos (meestal AVI) krijg ik horizontale strepen in het beeld die heel hard trillen en beginnen vanaf de linkerkant van de video tot de rechterkant van het scherm. Ook de taakbalk trilt mee.

Hierop heb ik verschillende dingen geprobeerd:
• Andere videospeler
• Nieuwere en oudere drivers (zowel van de ATi als de Sapphire website)
• PCI-E bus snelheid vastzetten op 100MHz hoewel ik niet overklok
• BIOS moederbord geüpdatet na wat problemen met instellingen die verdwenen (bleek uiteindelijk het batterijtje te zijn)
• Hardware acceleratie in Windows verminderen

Deze laatste werkt wel maar dit is natuurlijk niet de bedoeling. Op de Sapphire website zie ik wel een nieuwe BIOS file voor een PCI-E 2400Pro maar als ik deze open met RDE dan merk ik dat de geheugensnelheid 100MHz hoger ingesteld staat dan op wat de kaart nu draait. Ik ben dus wat huiverig om deze file in mijn kaart te flashen maar als ik het niet opgelost krijg zal het wel moeten :P In ieder geval heb ik Sapphire al gemaild voor meer uitleg.

Het gekke is dat de strepen niet te zien zijn op een screenshot :? Toch heeft de kaart het ook met een ander scherm dus ik denk dat het probleem zich in de drivers voordoet of in een deel achter de imagebuffer. De kaart wordt ook niet te warm.

Vanavond zal ik een filmpje posten van het probleem.

De relevante specs:
Core 2 Duo E4500
Asus P5B moederbord
2 x 1GB OCZ XTC Gold PC6400
300W Aopen voeding

Alvast bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 18% gewijzigd door Admiral Freebee op 09-11-2008 00:18 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een kleine update: Ik heb een BIOS update gedaan van de videokaart maar dit heeft het probleem niet verholpen. Het gekke is dat de geheugensnelheid nu inderdaad op 500MHz ligt in plaats van de standaard 400MHz voorheen. De geheugenchips zijn ook maar gespecificeerd op 2,5ns. Toch is het een BIOSfile voor de juiste kaart.

Ik heb ook een video geüpload van de strepen:

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het is dus niet alleen de video, anders had ik verwacht dat er een probleem zou zijn met je videocodecs. Dit zou zo maar eens een hardwareprobleem met de kaart kunnen zijn, aangezien je ook al andere drivers geprobeerd hebt.
Heb je de drivers wel eerst compleet verwijderd voordat je andere probeerde? Daar zijn speciale tools voor.

🖥️ | 🚗

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, ik heb ze eerst volledig verwijderd. Op het internet vind je wel veel verwijzingen naar andere mensen die problemen hebben met een 2400 Pro maar dit gaat voornamelijk over het decoderen van HD materiaal. In games heb ik overigens nergens last van. Ook de artifact tester van ATitool geeft geen problemen aan.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Even een update: Na contact met Sapphire heb ik besloten om de kaart voor RMA aan te bieden bij de winkel. Helaas is het morgen een feestdag maar ik ben heel benieuwd naar de reactie van de winkel. Er steekt nu een Asus N6600 in die het strepen probleem uiteraard niet heeft maar wel veel lawaai maakt :P

De technische medewerker van Sapphire wist mij ook nog te vertellen dat die BIOS versie wel degelijk de juiste is, ondanks de hogere kloksnelheid :?

[ Voor 14% gewijzigd door Admiral Freebee op 10-11-2008 19:13 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Feestdag? Oh, Belg zeker :P
IK heb sterk het vermoeden dat die kaart gewoon niet jofel is, een RMA zou je problemen op moeten lossen imo.

🖥️ | 🚗

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, Wapenstilstand ;)

Ik denk ook dat er iets hardwarematig mis is met de kaart. Hopelijk is het met een RMA opgelost.
Pagina: 1