Ik ken vnl. spaarlampen van Philips (van Hema zijn dezelfde), Osram en Megamann. De Philips lampen en volgens mij zowat alle B-merken hebben een koude start. Normaal floept de lamp in één keer en direct na het omzetten van de schakelaar aan. Een enkele keer flitst de lamp een keer uit en weer aan.
De Osram en Megamann hebben een warme start en floepen in één keer, maar wel pas ong. 1 sec (opwarmperiode) na het omzetten van de schakelaar aan.
Koude start lampen lijden meer van de start dan warme start lampen. Vaak aan en uit zal bij een koude start lamp de levensduur drastisch verlagen. Vooral als ze al wat te lijden hebben gehad begint het starten wat moeizamer en met meer flikkeringen gepaard te gaan.
Merk op dat mijn ervaring dus tegengesteld is aan wat
naftebakje schreef.
offtopic:
Ik beheer in ons appartementengebouw de algemene verlichting (met spaarlampen) en heb reeds de nodige evaring opgedaan. Daar gebruik ik gerust koude start lampen want die gaan als het donker wordt aan en pas als het licht wordt weer uit. Die doen op die manier - op een enkel zwakker exemplaar na - beduidend meer branduren dan er op de verpakking staat. Er zijn er bij die inmiddels naar schatting 20.000 branduren hebben gedaan terwijl 6.000 werd beloofd.
[
Voor 3% gewijzigd door
jitter op 15-11-2008 10:07
]