• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Topicstarter
Hoi,

Ik ben van plan om dit moederbord te kopen: http://www.asus.com/produ...=0&model=2413&modelmenu=1
Ik ben ook van plan om 4 GB erin te prikken met een 32 bits OS, ja ik weet het: je krijgt 3,5 GB!
Dit mobo heeft een on-board videokaart wat gebruik maakt van gedeelde geheugen.
Nu is mijn vraag: het gedeelde geheugen van de videokaart gaat dit af van de 3,5 GB of pakt de videokaart geheugen van 0,5 GB wat niet gebruikt wordt ?

PS: Waarom 4 GB en niet 3 GB ?
2x2GB geheugen kost bijna net zoveel als 1x2GB + 1x1GB, die paar €uro's maken mij niet zoveel uit.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
De videochip snoept een bepaalde (door jouw aangegeven) hoeveelheid van het overgebleven geheugen (3,5/3,2gb) af. Jij kan zelf in het bios aangeven of hij 8 of 512mb mag eten van je geheugen.

De andere 0,5 is al gone tijdens het adresseren en daar kan je dus geen gebruik meer van maken, je videochipje dus ook niet ;) (correct me i'f i'm wrong)

één is geen, twee is één

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wackoz schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 13:15:
De videochip snoept een bepaalde (door jouw aangegeven) hoeveelheid van het overgebleven geheugen (3,5/3,2gb) af. Jij kan zelf in het bios aangeven of hij 8 of 512mb mag eten van je geheugen.
Het afsnoepen gebeurd toch al in het bios. Bios rapporteerd gewoon het overgebleven geheugen. B.v. wanneer je 512MB voor je videokaart reserveert, blijft er nog 3,5 over waarmee Windows gaat werken. Dit kan een 32bit windows wellicht net aan i.c.m de PAE switch. Lijkt me dus niet dat van de 3,5 GB die Windows kan adresseren nog eens geheugen voor je videokaart wordt afgesnoept.

Ik zie het dus anders, maar ik heb er persoonlijk geen ervaring mee (correct me if i'm wrong :) )

[ Voor 6% gewijzigd door Noork op 08-11-2008 13:22 ]

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Topicstarter
Ik dacht dat het OS dit niet kon addresseren, maar je moederbord kan dit toch wel ?
Ik weet het verder niet zeker, daarom vraag ik het hier...
Iemand die dit zeker weet ?

Edit: Zie boven dus... maar weet iemand dit for sure ?
Edit2: @hieronder: ik moet het nog aanschaffen ;) + als het toch niet gebruikt gaat worden kan je het net zo goed gebruiken voor je videokaart. (ik weet verder niet wat het maximum is)

[ Voor 45% gewijzigd door GoT op 08-11-2008 14:20 ]

Verwijderd

Probeer het eens zou ik zeggen.

Overigens is 512MB voor onboard zwaar overkill.

• jensjens
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-08-2025
Volgens mij gebruikt je bios 32 bit als je OS 32 bit is. Dat komt doordat alles dus geadresseerd wordt (in dit geval in 32 bits). Als je bios dan opeens je geheugen anders gaat adresseren, dan denk ik dat je besturingssysteem in de war raakt, omdat die maar 32 bit kan lezen en bij een stukje 64-bit op je gehuegen leest ie dat als 32 bit (dus alleen de eerste helft).
GoT schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 13:04:

PS: Waarom 4 GB en niet 3 GB ?
2x2GB geheugen kost bijna net zoveel als 1x2GB + 1x1GB, die paar €uro's maken mij niet zoveel uit.
Omdat je met 2x2GB (of 1x1GB) dual-lane kan gebruiken. Dat is sneller dan 1x2GB+1x1GB of 1x4GB.

iRacing Profiel

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Topicstarter
Dat met 4GB bedoelde ik eigelijk mee: 2x2 GB Dual Channel (Dus in totaal 4 reepjes)
En 3GB: 1x2 GB Dual Channel + 1x1 GB Dual Channel (Ook in totaal 4 reepjes)
Was misschien niet zo duidelijk...

Het moederbord maakt gebruik van 64 bits geheugen modules, dit is OS onafhankelijk.
Je kan er 16 GB in prikken en je moederbord zal het kunnen zien, maar als je een 32 bits OS gebruikt, zal je "maar" ± 3,5 tot je beschikking hebben. Dit weet ik nog wel.

Ik vroeg mij af of er tweakers zijn met een 32bits OS + 4GB (of meer :? ) + on-board video en mijn 1e vraag met zekerheid kunnen beantwoorden.
Maar kennelijk gebruikt iedereen hier een 64bits OS e/o "losse" videokaart.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
offtopic:
Als je 4gb geheugen hebt, heb je meestal ook een leuke processor en een mooie videokaart om bottlenecks te voorkomen, daar hoort een onboard chip niet bij ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Wackoz op 08-11-2008 15:51 ]

één is geen, twee is één

Verwijderd

Staat gewoon in de FAQ hoor. ;)
Abbadon in "RAM FAQ"

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Topicstarter
@Wackoz: niet iedereen gebruikt zijn PC om te gamen en dan is on-board video heel goed te doen. Bovendien (zie boven) 2GB kost tegenwoordig bijna net zoveel als 1 GB.

@-The_Mask-: Staat er idd in :o

Dus wat mij betreft: Afbeeldingslocatie: http://media.cuvedev.net/smilies/slotje.gif

Pagina: 1