Toon posts:

[HD4870] Fan draait niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

De fan van mijn Asus HD4870 draait niet meer. Hij spint niet als ik m'n systeem aanzet, hij begint niet te draaien als ik de videokaart begin te belasten, en dus valt ie bij de eerste de beste 3d applicatie uit.

Hij ziet er niet uit als de standaard 4870 van asus maar zoals deze: http://xtreview.com/image...850%20and%204870%2002.jpg

Hij heeft het altijd goed gedaan tot een dag geleden.
Ik heb em even uit zijn socket gehaald en opnieuw erin gezet, ook de power connectors enz.
Ook heb ik via Catalyst een profile gemaakt en in de XML file de fanspeed geprobeerd aan te passen. De fan bleef nog steeds stil staan.

Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Controleren of er nog wel stroom op de fanbus staat (met een multimeter/lampje/motortje enz) . Zoja een andere fan proberen? Zonee, dan is het een softwarefout (andere pc proberen misschien of herinstall driver/os) of dan is je kaart kaduuk en moet je em vervangen.

[ Voor 37% gewijzigd door KneppaH op 08-11-2008 11:57 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De fan zal overleden zijn, dat kan gebeuren. Gewoon een rma aanvragen, je hebt nog garantie (aagezien deze kaart nog geen twee jaar op de markt is).

March of the Eagles

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 11:59

KneoK

Not in a million lightyears

En toch even controleren of er niet toevallig een dot stof tussen is gaan zitten, of dat een van je kabels de fan tegenhoudt.
Probeer de fan ook met je vingers even een slinger te geven, zo kun je zien of de fan niet teveel weerstand heeft en dus nergens door tegengehouden wordt.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:04
Hacku schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 17:52:
De fan zal overleden zijn, dat kan gebeuren. Gewoon een rma aanvragen, je hebt nog garantie (aagezien deze kaart nog geen twee jaar op de markt is).
Ik zou er nogmaals over nadenken. 'Gewoon een RMA aanvragen' duurt zo gigantisch lang bij Asus, daar wordt je niet blij van. Reken erop dat je je kaartje 2 maanden kwijtbent. Is dat het waard voor een simpel fannetje?
Dan loop je ook het risico dat je een 2e handsje terugkrijgt na 2 maand, net zoals ik, die een stuk minder klokt en waarschijnlijk al veel uren heeft gedraaid.

Als je dus voor 15 euro een ander koelertje kunt kopen zou ik dat zeker doen: betere koeling, geen wachttijd, leuk knutselpakketje en als het meezit een betere overklok.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:15
Dat wordt of RMA aanvragen of een andere fan erop zetten. Ik heb op mijn Club3D 4870 OC voorzien van een Artic Accelero Twin Turbo, die overigens ruimschoots stiller is dan die van Club3D.

De koeler van Club3D maakte meer lawaai @ 20% fanspeed dan de Twin Turbo @ 100%.

Artic Accelero Twin Turbo kost ongeveer 22-26 euro bij de gemiddelde shop en is simpel te installeren.

• Sertan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06-2022
Hallo,

Ik heb ook te maken met dezelfde probleem: fan draait niet en rode lichtjes op de kaart branden steeds, terwijl mijn voeding 750 watt meer dan genoeg is en de moeder Asus p5b de kaart aan moet kunnen.

Ik weet niet waar het aan ligt, ik had de fan laten testen met een apparaat in een pc reparatie winkel en de fan draaide toen ineens weer wel.
Maar als ik hem weer op mijn moederbord plaats dan branden de lichtjes die aangeven dat de videokaart te weinig energie krijgt en draait de fan niet.

Tips/adviezen zijn welkom.

Groeten,

Sertan
Pagina: 1