@Home Lijn delen op W2k3 R2

Pagina: 1
Acties:

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 00:23
Hoi,

Ik heb al veel gezocht maar kom er niet helemaal achter. Ik wil mijn @HOME lijn delen op mijn windows 2003 server (R2) doormiddel van NAT, maar nou weet ik dat ik mijn ip-adres op basis van mijn hostname krijg, dus mijn computernaam van de server moet dan aangepast worden naar het bekende cxxxxxx nummer. Uiteraard wil ik dit niet, maar zie nog geen andere oplossing dan mijn huidige LINKSYS WRT54G het internet laten regelen. Ik wil echter vanaf het modem direct de lijn op mijn tweede NIC op mijn server aansluiten zonder mijn computernaam te hoeven te veranderen. Ik hoor ook geluiden dat inmiddels zins het ZIGGO is dat je geen CXXXXXXX nummer meer hoeft op te geven, maar dat weer ik dus niet zeker?

Zo wil ik het graag hebben:

Internet ------> Server ------> Switch ------> Clients/Access point (WRT54G)

Wat betreft de bekabeling is alles geregeld.

Wie heeft er ervaring met het delen van een @Home lijn op een server?

Alvast bedankt voor jullie input!

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Waarom zou je dat willen.
Dan hangt je server direct aan het internet, is niet echt bevordelijk voor de veiligheid.

Je clients kun je zowiezo via de server het internet op laten gaan.
Moet je van buitenaf op de server, forward dan poorten naar je server.

• Vjenne-ICT
fonias schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 11:19:
Waarom zou je dat willen.
Dan hangt je server direct aan het internet, is niet echt bevordelijk voor de veiligheid.

Je clients kun je zowiezo via de server het internet op laten gaan.
Moet je van buitenaf op de server, forward dan poorten naar je server.
Bedankt voor je antwoord. Ik kan toch op de server de nodige beveiliginsmaatregelen nemen..... Vind het gewoon omslachtig als ik van modem naar router om vervolgens naar de server te gaan....

Huidige situatie is zo:

Modem ----> Router (wrt54g) ----> server

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Kleine titelwijziging.. Het is natuurlijk W2k3 :)

• Vjenne-ICT
Equator schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 14:30:
Kleine titelwijziging.. Het is natuurlijk W2k3 :)
Stom 8)7 , thanks!

• fonias
  • Nu online
Maar waarom zou je het nou willen?
Als je dat aangeeft kan er beter advies worden gegeven.

Je kan wel beveiligingsmaatregelingen nemen maar hardware firewall is het veiligste.
Als server rechtstreeks aan het internet hangt kan er meteen misbruik gemaakt worden van eventuele lekken in windows.
Een hardware firewall werkt in zo'n situatie het beste.
Als server van buitenaf benaderd wordt is een paar poorten open zetten zo gebeurd.
Je wil niet dat de server door iedereen te benaderen is voor bv. rdp.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
fonias schreef op zondag 09 november 2008 @ 11:03:
Maar waarom zou je het nou willen?
Als je dat aangeeft kan er beter advies worden gegeven.

Je kan wel beveiligingsmaatregelingen nemen maar hardware firewall is het veiligste.
Als server rechtstreeks aan het internet hangt kan er meteen misbruik gemaakt worden van eventuele lekken in windows.
Een hardware firewall werkt in zo'n situatie het beste.
Als server van buitenaf benaderd wordt is een paar poorten open zetten zo gebeurd.
Je wil niet dat de server door iedereen te benaderen is voor bv. rdp.
Met ISA kan je natuurlijk een hoop afvangen.
Als je echt van het beveiliging risico afweet maar toch wil doorzetten moet je gewoon naar RRAS kijken in windows. Of anders naar SBS waar alles inzit

• Vjenne-ICT
Jullie hebben mij overtuigt en laat de router er dan ook tussen hangen, maar hoe kan ik het beste alles instellen? DHCP & DNS wil ik eigenlijk op de server draaien of kan ik die beter via de router laten lopen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Vjenne-ICT schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 11:10:
Maar nou weet ik dat ik mijn ip-adres op basis van mijn hostname krijg, dus mijn computernaam van de server moet dan aangepast worden naar het bekende cxxxxxx nummer.
Dat is toch al zeker 2 jaar niet meer van toepassing.
Het ip-adres wordt uitgedeelt aan de hand van het mac adres van de netwerkkaart/router die aan het modem hangt. Hang je een andere netwerkkaart/router aan je modem, dan krijg je een nieuw ip.

Let op. Het modem heeft wel een mac-lock. Je zal eerst het modem moeten resetten (even minuutje stroom eraf) om met een nieuw mac adres een ip te kunnen krijgen.

edit: beetje laat :) Maar dan weet je het voor de volgende keer als je bijvoorbeeld nog eens een keer een nieuwe router koopt.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 12-11-2008 22:43 ]

• Vjenne-ICT
job schreef op woensdag 12 november 2008 @ 22:38:
[...]
Dat is toch al zeker 2 jaar niet meer van toepassing.
Het ip-adres wordt uitgedeelt aan de hand van het mac adres van de netwerkkaart/router die aan het modem hangt. Hang je een andere netwerkkaart/router aan je modem, dan krijg je een nieuw ip.

Let op. Het modem heeft wel een mac-lock. Je zal eerst het modem moeten resetten (even minuutje stroom eraf) om met een nieuw mac adres een ip te kunnen krijgen.

edit: beetje laat :) Maar dan weet je het voor de volgende keer als je bijvoorbeeld nog eens een keer een nieuwe router koopt.
Dit is informatie waar ik wat aan heb, bedankt! Ik wist dit echt niet..... Dit maakt het allemaal al ene stuk makkelijker!

Iemand nog tips voor hoe ik het beste kan aansluiten?

• Vjenne-ICT
Misschien een domme vraag, maar wat is eigenlijk het verschil tussen de normale W2K3 EN W2K3 R2?

• fonias
  • Nu online
Vjenne-ICT schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 09:10:
Misschien een domme vraag, maar wat is eigenlijk het verschil tussen de normale W2K3 EN W2K3 R2?
R2 Technologies >:)

R2 is een aparte cd met wat extra programma's en upgrades van modules/programma's.

• Vjenne-ICT
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben inmiddels weer wat verder en wil het als volgt gaan doen.

Ik wil het modem aansluiten op een 3COM Officeconnect Firewall en vanaf daar naar de W2K3 server. Ik ga dan mijn WRT54G wouter als access point in mijn netwerk hangen. Lijkt mij toch een mooie opstellen? Ik heb alleen geen ervaring met de Officeconnect Firewall, maar dat zal toch wel voldoende bescherming bieden?

Tevens kan ik voor een leuk bedrag een 16P gigabit switch van linksys op de kop kopen, maar zijn dit goede switches? Ik gebruik momenteel alleen 3com gigabit switches.....
Pagina: 1