• Nighthawk9100
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-07-2025
Ik heb op internet een beetje rondgelezen over fsb:ram verhoudingen en er wordt veel gesproken over 1:1 of 2:1. Zelf heb ik nu een q6600 (1066 mhz fsb) en 800 mhz xms2 ram. De verhouding is dus 2:3. De vista score geeft overal ook 5,9 aan behalve bij mijn ram die is 5,2. Zou het voordeel geven om mijn ram naar bijvoorbeeld 1066 over te klokken zodat het 2:1 draait of naar 533 mhz zodat het 1:1. Of zal dit geen verschil maken?
Mijn bedoeling is dus niet vooral om de vista score omhoog te halen maar om de echte performance te verhogen.

Mijn systeem
kast: cosmos 1000
processor: q6600
ram: xms2 6400 800mhz ram 5-5-5-12
videokaart: 2x 8800gt
moederbord: msi p6n diamond (nvidia 680i sli)
voeding: ocz evostream 720w

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

2:1 ga je niet redden en dat wil je ook niet. Ik zou de RAM faq en wat intro's in het overklokken gaan lezen. Dan begrijp je beter wat die verhouding betekent. Zo is je fsb quad-pumped en draait dus niet zomaar op 1066MHz. Kijk maar eens naar de waardes in je BIOS.

Frequently Asked Questions TCA

[ Voor 10% gewijzigd door Edmin op 08-11-2008 11:13 ]

• Nighthawk9100
Ik heb nog even gezocht op internet en de faqs etc gelezen en er staat wel dat 1:1 stabieler is maar dat het handiger is om je fsb dan omhoog te gooien naar 1600 mhz maar ik denk niet dat ik dat gaat redden.
Mijn fsb is dus 267mhz terwijl mijn ram 400mhz is. Maar de winst die ik behaal met 1:1 zal dus waarschijnlijk niet hoger zijn dan het verlies door het underclocken?

[ Voor 28% gewijzigd door Nighthawk9100 op 08-11-2008 11:37 ]

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-01 18:49
Aan jouwn startpost te zien ben je nieuw bij het overclocken..
jouwn ram loopt niet zomaar van 800 op 1066. Jouwn geheugen zal zeer losse timings en een hoger voltage nodig hebben. (Als jouwn geheugen uberhaupt al 1066 aankan.) Ik heb mijn ddr800 geheugen op 1000mhz gehad met 2,1V en 5-5-5-20 timings.
Veder moet je geen Vista score als benchmark gebruiken. Gebruik Super Pi/PCmark/3Dmark.
Ik denk dat als jouwn quad op 3.0 loop hij al 5.9 haalt. Maar zoals ik al zei; Vista Score is grote onzin!

Aangezien je jouwn quad wilt overclocken.Heb ik een kleine Tut. geschreven, dit is hoe ik het zou aanpakken.

Kleine tut:
Ik denk dat jouwn Quad wel op 3ghz kan lopen. (Mits de tempraturen goed zijn)

Standaard voltage is dacht ik 1.3V? zet het CPU voltage vast op 1.4 in de bios(Let goed op je tempraturen!).
Dan gooi je langzaam je fsb omhoog. (Je kunt ook proberen meteen 333 in te stellen en hopen dat ie boot, maar is niet aan te raden.) Dit doe je in stapjes van 10-20. Boot elke keer in windows en draai ff een uurtje prime/orthos. Als hij binnen het uur een bsod/restart geeft weet je dat hij meer voltage nodig heeft.
Meer voltage betekent hogere temps. Dus probeer je Vcore zo laag mogelijk te houden.
Als hij gewoon een uur lang prime/orthos draait zou je het voltage omlaag kunnen proberen te halen.

Er wordt aangeraden minimaal 8uur prime/orthos te draaien om het systeem stabiel te noemen.
Dus als je 1 uur prime stabiel hebt gedraaid, je temps en je Vcore zijn ok, en je bent tevreden met het aantal GHZ, laat prime dan gewoon een nacht aanstaan. Als hij de volgende ochten nog steeds stabiel aan het testen is heb je een prima overclock.
En zou je kunnen overwegen je fsb omhoog te gooien.

Mocht je systeem gereboot zijn of er staat een bsod: dit geeft meestal aan dat je Vcore te laag is.
Dus die zou je iets moeten verhogen dan.

Let ff op een aantal dingen:
Tempratuur; Ik zou max load 60C aanhouden dan heb je nog wat ruimte over.
Vcore; Max 1.45 Load zou ik aanhouden voor gewone luchtkoeling.(Dit ligt ook aan de tempraturen)
NB Voltage; Dat hangt een beetje van je moederbord af. Ik draai hier 1.5 op mijn NB maar ik raad je aan hem onder de 1.5 te houden.
PCI BUS: locken op 100.

Verder zou ik voordat je uberhaupt begint; even het forum hier doorlezen over overclock.
Er gaat veel tijd zitten in het stabiel krijgen van een mooie overclock.
Naja, Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door frank131331 op 08-11-2008 12:51 ]

• Nighthawk9100
Ik heb er zeker wat aan, de temps zijn nu op standaard zo'n 36 idle etc, zal zometeen even kijken wat stressed temps zijn als deze niet te hoog zijn zal ik het overklokken stap voor stap proberen. Ik ga nu eerst ff orthos en prime downloaden :P Maar op zich vind ik mijn quad snel zat, wou alleen het geheugen verbeteren maar als ik het goed begrijp is het allemaal afhankelijk van elkaar en is het dus noodzakelijk om de cpu te overklokken om betere ram prestaties te krijgen

[ Voor 32% gewijzigd door Nighthawk9100 op 08-11-2008 12:58 ]

• Nighthawk9100
Hoe warm mag een nforce moederbord eigenlijk worden?, soms wordt deze bij load wel 42 graden bij mij

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

frank131331 schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 12:42:
Aan jouwn startpost te zien ben je nieuw bij het overclocken..
jouwn ram loopt niet zomaar van 800 op 1066. Jouwn geheugen zal zeer losse timings en een hoger voltage nodig hebben. (Als jouwn geheugen uberhaupt al 1066 aankan.) Ik heb mijn ddr800 geheugen op 1000mhz gehad met 2,1V en 5-5-5-20 timings.
Veder moet je geen Vista score als benchmark gebruiken. Gebruik Super Pi/PCmark/3Dmark.
Ik denk dat als jouwn quad op 3.0 loop hij al 5.9 haalt. Maar zoals ik al zei; Vista Score is grote onzin!

Aangezien je jouwn quad wilt overclocken.Heb ik een kleine Tut. geschreven, dit is hoe ik het zou aanpakken.

Kleine tut:
Ik denk dat jouwn Quad wel op 3ghz kan lopen. (Mits de tempraturen goed zijn)

Standaard voltage is dacht ik 1.3V? zet het CPU voltage vast op 1.4 in de bios(Let goed op je tempraturen!).
Dan gooi je langzaam je fsb omhoog. (Je kunt ook proberen meteen 333 in te stellen en hopen dat ie boot, maar is niet aan te raden.) Dit doe je in stapjes van 10-20. Boot elke keer in windows en draai ff een uurtje prime/orthos. Als hij binnen het uur een bsod/restart geeft weet je dat hij meer voltage nodig heeft.
Meer voltage betekent hogere temps. Dus probeer je Vcore zo laag mogelijk te houden.
Als hij gewoon een uur lang prime/orthos draait zou je het voltage omlaag kunnen proberen te halen.

Er wordt aangeraden minimaal 8uur prime/orthos te draaien om het systeem stabiel te noemen.
Dus als je 1 uur prime stabiel hebt gedraaid, je temps en je Vcore zijn ok, en je bent tevreden met het aantal GHZ, laat prime dan gewoon een nacht aanstaan. Als hij de volgende ochten nog steeds stabiel aan het testen is heb je een prima overclock.
En zou je kunnen overwegen je fsb omhoog te gooien.

Let ff op een aantal dingen:
Tempratuur; Ik zou max load 60C aanhouden dan heb je nog wat ruimte over.
Vcore; Max 1.45 Load zou ik aanhouden voor gewone luchtkoeling.(Dit ligt ook aan de tempraturen)
NB Voltage; Dat hangt een beetje van je moederbord af. Ik draai hier 1.5 op mijn NB maar ik raad je aan hem onder de 1.5 te houden.
PCI BUS: locken op 100.

Verder zou ik voordat je uberhaupt begint; even het forum hier doorlezen over overclock.
Er gaat veel tijd zitten in het stabiel krijgen van een mooie overclock.
Naja, Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Lees het dan zelf ook even door? Jouw 'tut' (schrijf gewoon tutorial? :')) raakt kant noch wal.

Die quad zal hoogstwaarschijnlijk zonder voltageverhoging al richting de 3.0GHz komen. Dit is dus al meer dan genoeg voor de beginnende overklokker. De kans dat je op deze manier iets sloopt is vrijwel nihil.

Daarnaast wil ik je vragen waarom je iedere keer een uur zou moeten stresstesten? 10 Minuten is ook meer dan genoeg voor een snelle test. Als je merkt dat je pc niet goed meer boot of gewoon errors geeft, dan pas zou ik het voltage verhogen. Eerder echt niet!
Mocht je systeem gereboot zijn of er staat een bsod: dit geeft meestal aan dat je Vcore te laag is.
Dus die zou je iets moeten verhogen dan.
Ooit van een northbridge voltage gehoord? ;) Je verhoogt de FSB, dus is dit ook een schakel in het overklokproces.

Waarom schrijf je eigenlijk steeds 'jouwn' :?

Goedkoop bellen via VoIP

• Nighthawk9100
Heb net ook even wat testen gedraait met everest ultimate
Nu heb ik
geheugen leesprestatie: 7020 mb/s
geheugen schrijfprestatie 4853 mb/s
geheugen kopieren: 5500 mb/s
geheugen vertraging: 72,5 ns

• frank131331
Juist mensionXL weet het beter..
Daarom loopt mijn e6600 ook stabiel op 3.77 ghz omdat ik precies hetzelfde heb gedaan bij mijn eigen proccesor _O-

p.s ga ergens anders lopen mieren neuken _O-

[ Voor 72% gewijzigd door frank131331 op 08-11-2008 13:31 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

frank131331 schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 13:28:
Juist mensionXL weet het beter..
Daarom loopt mijn e6600 ook stabiel op 3.77 ghz omdat ik precies hetzelfde heb gedaan bij mijn eigen proccesor _O-

p.s ga ergens anders lopen mieren neuken _O-
Stoer man. :) Ik kan mijn X3350 ook op 4.0GHz laten lopen. :) Nu blij?

Een uur testen voor 10/20MHz FSB verhoging slaat gewoon hélemaal nergens op. In het begin zit er nog teveel rek in een CPU om daarvoor te testen.

Het is trouwens processor. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door MensionXL op 08-11-2008 13:57 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• frank131331
Doe jij het lekker op jouwn manier.

p.s ga lekker iemand anders verbeteren met zijn taalfouten -O-

Misschien zijn er ook nog mensen met een sociaal hier op GOT _O-

[ Voor 66% gewijzigd door frank131331 op 08-11-2008 15:04 ]

Pagina: 1