Toon posts:

[LCDTV] Schokkig beeld bij afspelen 1080p Matroska (.mkv)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem

Als ik mijn laptop aan mijn tv aansluit via een HDMI kabel en er een 1080p Matroska (.mkv) bestand mee afspeel, ondervind ik - af en toe - een schokkig beeld. In gaming termen: het lijkt alsof de film lagged. Ook is het geluid soms niet synchroon met het beeld.

Mijn laptop

HP Compaq 8510w (de TU/e laptop 2008/2009) met Windows Vista Enterprise
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1294754

Mijn tv

Samsung LE32A552

Om deze apparaten te verbinden gebruik ik een standaard HDMI kabel van 1,5m. (Dit zou volgens mij niet uit hoeven maken.)

Wat heb ik geprobeerd?

Ik heb verschillende combinaties van codecs en programma's geprobeerd. Ik begon met de K-Lite codec pack (Full) met de standaardinstellingen. Als afspeelprogramma gebruikte ik Media Player Classic (MPC).
http://www.free-codecs.com/download/K_lite_codec_pack.htm

Daarna heb ik VLC player geprobeerd.

Hierna heb ik zowel de codec pack gedeïnstalleerd én VLC player gedeïnstalleerd, en de combinatie van CoreAVC, Haali Media Splitter en AC3Filter geprobeerd, waarbij ik ook MPC gebruikte.

Toen heb ik dit alles gedeïnstalleerd en ffdshow geprobeerd. Het enige wat mij hier opviel is dat het CPU verbruik drastisch omhoog ging. Allebei de kernen bereikten een top van 90% of meer.

Als laatste heb ik het Combined Community Codec Pack (CCCP) geprobeerd, ook in combinatie met MPC Deze maakt volgens mij ook gebruik van Haali Media Splitter. Het CPU verbruik werd weer "normaal", maar ik ondervond weer een schokkend beeld. (Met normaal bedoel ik een CPU verbruik van beide kernen rond de 40-50%.)

Om te kijken of het probleem alleen bij 1080p Matroska bestanden voorkwam heb ik ook een DVD film geprobeerd af te spelen. Dit met de standaardinstellnigen van de K-Lite Codec Pack. Hierbij was het beeld ook niet vloeiend.

Wat is de oplossing van mijn probleem? Alle suggesties zijn natuurlijk welkom. Alvast bedankt!

Verwijderd

Probeer reclock eens ( http://forum.slysoft.com/showthread.php?t=19931 )

Dat werkt bij mij heel goed.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Smarron

The bend

Heb je de haperingen ook als je de film op je laptop bekijkt? Zo niet, zou ik een andere HDMI-kabel proberen. VLC en MPC zijn goede players voor HD-materiaal is mijn ervaring, dus ik denk dat het niet aan de gebruikt software ligt.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• nijntje82
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij mij werkt zoomplayer voor mkv het prettigst, voor zowel geluid en beeld.

http://www.inmatrix.com/files/zoomplayer_download.shtml

Heb je het trouwens enkel met meerdere 1080P films?

Iemand anders met dezelfde config (laptop) wel goed resultaat?

[ Voor 31% gewijzigd door nijntje82 op 08-11-2008 13:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
Ik weet niet zo goed hoe je dit instelt, maar ik heb na de installatie geprobeerd films af te spelen met MPC en normale Windows Media player. Ik zie geen verbetering, en dus nog steeds geen vloeiend beeld.
Smarron schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 13:42:
Heb je de haperingen ook als je de film op je laptop bekijkt? Zo niet, zou ik een andere HDMI-kabel proberen. VLC en MPC zijn goede players voor HD-materiaal is mijn ervaring, dus ik denk dat het niet aan de gebruikt software ligt.
Dit is moeilijk te zeggen. Ik ondervind het schokkige beeld niet op mijn laptop. Maar het punt is: Mijn laptop heeft een resolutie van 1680x1050 in plaats van 1920x1080. Hierdoor kan ik de films dus niet maximaal afspelen. Ik snap niet waarom een andere HDMI kabel een verschil uit zou maken. Ik heb ook niet eens andere kabel.
nijntje82 schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 13:42:
Bij mij werkt zoomplayer voor mkv het prettigst, voor zowel geluid en beeld.

http://www.inmatrix.com/files/zoomplayer_download.shtml

Heb je het trouwens enkel met meerdere 1080P films?
Zoomplayer geeft bij mij hetzelfde resultaat. En ja, bijna bij elke film heb ik dit probleem.

Verwijderd

Wat ik er zo van begrijp is dat je 1080p in software wilt afspelen en dat je laptop daar moeite mee heeft.
De FX570 heeft dacht ik PureVideo ondersteuning dus je zou eens een DXVA-speler kunnen proberen.
Beste, gratis, speler: Media Player Classic Home Cinema
En dan volgens deze Guide instellen.

Eventueel nog aanvullen met Haali Media Splitter en AC3 Filter en meer heb je niet nodig.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:49
Begrijp ik goed dat het niet aan de 1080p MKV ligt? Je zegt namelijk dat dvd's ook niet vloeiend lopen.

Ik heb de zelfde laptop. Ook ik heb af en toe problemen met de HDMI. Op wat voor output-formaat heb je hem staan? (Ik draai zelf 720p/50Hz op een 720p Sony tv.)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:33
De vraag is eigenlijk wat je precies ervaart voor schokkerig beeld. Het kan heel goed gewoon judder zijn. Op hoeveel Hz draait je tv? Heeft die ook 24p ondersteuning? Zet je HDMI eens op 1080p24 in de control panel van je videokaart en kijk dan nog eens?

[x264 MKV] Vloeiend beeld, maar toch lichte haperingen

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Ramon schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 19:55:
Heeft die ook 24p ondersteuning? Zet je HDMI eens op 1080p24 in de control panel van je videokaart en kijk dan nog eens?
De Samsung 552 heeft weliswaar 24p "ondersteuning" maar zal deze altijd (indien 24p-playback is gekozen) schokkend afspelen.

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt voor de reacties.
Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 19:30:
Wat ik er zo van begrijp is dat je 1080p in software wilt afspelen en dat je laptop daar moeite mee heeft.
De FX570 heeft dacht ik PureVideo ondersteuning dus je zou eens een DXVA-speler kunnen proberen.
Beste, gratis, speler: Media Player Classic Home Cinema
En dan volgens deze Guide instellen.

Eventueel nog aanvullen met Haali Media Splitter en AC3 Filter en meer heb je niet nodig.
Ik heb die guide geprobeerd. Alleen ik merkte geen verschil. Aan het eind stond dat je een DXVAChecker kon draaien om je DXVA ondersteuning te testen. Deze geeft naar mijn idee aan dat het niet ondersteund wordt... Ik begrijp het niet zo goed eigenlijk.
Mr.Qips schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 19:44:
Begrijp ik goed dat het niet aan de 1080p MKV ligt? Je zegt namelijk dat dvd's ook niet vloeiend lopen.

Ik heb de zelfde laptop. Ook ik heb af en toe problemen met de HDMI. Op wat voor output-formaat heb je hem staan? (Ik draai zelf 720p/50Hz op een 720p Sony tv.)
Ik heb hem op 1080p (1920x1080) en 60hz staan.
Ramon schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 19:55:
De vraag is eigenlijk wat je precies ervaart voor schokkerig beeld. Het kan heel goed gewoon judder zijn. Op hoeveel Hz draait je tv? Heeft die ook 24p ondersteuning? Zet je HDMI eens op 1080p24 in de control panel van je videokaart en kijk dan nog eens?

[x264 MKV] Vloeiend beeld, maar toch lichte haperingen
Volgens mij is het geen judder. Het lijkt namelijk zo dat als ik hetzelfde stukje film nog een keer afspeel, dat 80% van de haperingen weg zijn. Het lijkt wel of de computer van zijn fouten leert 8)7 ! (Ik deed deze testjes om het verschijnsel aan mijn vader te laten zien, omdat hij het simpelweg amper / niet ziet. Vandaar dat ik dan hetzelfde stukje film wou herhalen.)

Heb geprobeerd om in het NVIDIA configuratiescherm 1080p24 HDTV in te stellen ipv 1080p HDTV. Als ik op INFO druk op mijn tv, zie ik ook 24 Hz staan.
Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 20:32:
[...]

De Samsung 552 heeft weliswaar 24p "ondersteuning" maar zal deze altijd (indien 24p-playback is gekozen) schokkend afspelen.
Ik snap het 24p niet echt. Ik zal hier wat onderzoek naar doen. Maar zou je iets beter kunnen uitleggen wat je bedoelt met altijd schokkend?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 16:22:
Ik snap het 24p niet echt. Ik zal hier wat onderzoek naar doen. Maar zou je iets beter kunnen uitleggen wat je bedoelt met altijd schokkend?
Hier staat een hoop info wat dat betreft ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 17:57:
[...]

Hier staat een hoop info wat dat betreft ;)
Erg bedankt. Wel een raar verhaal zeg... Ik weet niet goed of dit probleem nou hetzelfde is als wat ik ondervind.

Wat ik wel weet is dat geen lag ondervind als ik mijn oude Philips 109B5 aansluit op mijn laptop via de RGB aansluiting! Hier kan ik de resolutie opkrikken tot 1920x1440 en dus full HD materiaal volledig afspelen. Ik gebruikte bij deze test een combinatie van:

Media Player Classic 6.4.9.1
CoreAVC 1.8.5
AC3Filter 1.51a
Haali Media Splitter 1.8.122.18

Echt een super ervaring sinds al die haperingen :X

Hoe kan ik zien dat het probleem bij de tv of de HDMI kabel ligt, dus is er een manier om dit te testen?

Ik ben nu in Eindhoven (normaal tot vrijdag), waar ik op kamers zit. De genoemde televisie staat bij mijn ouders in de provincie Gelderland. De tv is vorige week vrijdag gekocht (bij MediaMarkt Eindhoven) en ons is verteld dat je binnen 2 weken kon ruilen.

Erg krap allemaal, maar ik zou graag voor vrijdag willen weten wat ik moet doen met mijn probleem...
Pagina: 1